AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.035

Suffletten går inte upp

To
84
TobbeMalmgren
320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96
X3 3.0 -05
318 is E36 -96
VW 1303s -74
VW Golf V5 -99
VW Golf 3 GTI -93
VW Caddy -89
SAAB 99 - 80
Tja.

Nu börjar det bli dags att ta ut pärlan som inhandlades i höstas...

körde den med hardtop då, och därför behövde jag inte ta tag i det problem som jag nu upptäckt med min sufflett. Den går nämligen knappt att få upp man får pressa ordentligt för att krokarna inte ska fastna i gummilisten istället för i de avsedda hålen, och man måste i princip vara två för att fälla den. En på varje sida som får slita som djur... Vad kan det vara för fel och hur åtgärdar man?

/T

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Nu är jag inte säker att jag förstod problemet men om jag tolkar det rätt så uppstår själva problematiken då du ska "sätta" fast samt lossa suffleten med dem handtagen som håller fast den i "framrutan"?

Som sagt om jag förstår det rätt så låter det som att man har spänt vajern för hårt och därför får du ta i så mycket. I så fall så är det bara att lossa lite på den vajer som du kan se på varje sida vid handtaget. Vill minnas att det är mutter som kan skruvas på för att spänna och släppa efter vid behov.

Jag tolkar det också som att det inte är några problem med själva ner och uppfälningen rent mekaniskt?!

Mvh/Rolle
To
84
TobbeMalmgren
320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96
X3 3.0 -05
318 is E36 -96
VW 1303s -74
VW Golf V5 -99
VW Golf 3 GTI -93
VW Caddy -89
SAAB 99 - 80
Japp du har uppfattat korrekt :).

Det är iofs inte handtagen i sig som kärvar utan snarare suffletten som inte vill komma så pas långt fram att den lägger sig på listen. det är ca 3 cm kvar, så den kommer aldrig helt dikt an så att säga utan man måste därför pressa dit den med handtagen då.... men det kanske är så det ska vara? i övrigt inget fel på mekaniken i suffletten nej..
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Nja så som du beskriver det ska det inte vara, Suffleten ska lätt och då menar jag att med en hand om man tar tag i mitten kunnas fällas upp. Jag kan tom dra up den med en hand då jag sitter i bilen, genom att vända mig lite och räcka bak handen.

Har du kollar att själva "armen" på bägge sidor böjer sig fritt så inget tar emot. Det låter som att något inte låter själva metalarmarna att sträcka fram riktigt.

Någon som tagit fram sin bil för iår kanske kan kolla på sin egen också hur arm-mekanisken rör sig. Min är nämligen fortfarande i ide så jag kan inte undersöka det närmare.

Summa summarum suffleten ska gå lätt både att fälla upp och ner.

Mvh/Rolle
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Du har väl inte vinterförvarat bilen med suffletten ner o hardtopen på?
To
84
TobbeMalmgren
320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96
X3 3.0 -05
318 is E36 -96
VW 1303s -74
VW Golf V5 -99
VW Golf 3 GTI -93
VW Caddy -89
SAAB 99 - 80
Jo jag har oxå hört att det ska gå med en hand själv.. därför jag blev lite konfundersam...

Bilen har stått med suffletten uppe och hardtopen i fodral (i ett annat garage tom:) ) men jag vet ju inte hur tidigare ägare burit sig åt iofs...

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Vad bra. Gör man inte det så blir det jobbigt att sträcka upp tyget - för att inte tala om hur bakrutan skulle må.
Min kan nog vara lite småtjurig också, men jag har märkt att det inte har med styrka att göra - när man för ner den över styrklacken på vindrutebågen och klorna greppar som dom ska går det lätt!

Klorna går förresten att justera, det kanske är vad som behövs?
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Men vad spelar det för roll om man vinterförvarar bilen med suffletten nere och hardtop på?!
Det är inte värre än att köra omkring med hardtopen på och det är ju knappast skadligt för suffletten...

Visst man kan få ta i lite mer första gången man slänger på den efter att den stått över vintern men det är ju inte nåt som spelar nån roll.

Men det problemet du beskriver... är det dom fasta piggarna som inte träffar hålen eller är det hakarna som man för på plats med låshandtagen som inte träffar rätt?

/Magnus

Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Min är inte heller världens enklaste, man får ju ta i lite med det går. Du beskriver att det är ca 3 cm kvar och att "sufletten inte riktigt räcker till". Då verkar det vara något lurt, för den skall lägga sig på listen - man ska inte behöva "dra den till listen". Visserligen ligger min suflett när jag fäller upp den inte EXAKT så att det passar, man får ju ändå ta i lite när man drar på handtagen - men den ligger ju på listen i alla fall. Så att man skall behöva lossa på skruvarna på handtaget är något du inte behöver tänka på. Har nog inte med det att göra.

Kolla så att sufletten är riktigt utsträckt i alla delar - speciellt där de själva böjningarna är, för någonstans måste den ju ha låst sig - det kan inte vara så att den har krymt.

Mvh Karin
To
84
TobbeMalmgren
320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96
X3 3.0 -05
318 is E36 -96
VW 1303s -74
VW Golf V5 -99
VW Golf 3 GTI -93
VW Caddy -89
SAAB 99 - 80
tack för tipsen... har inte bilen här nu.. får vänta till nästa helg med att kolla upp piggar, gångjärn och annat... återkommer då, tack så länge.

/T
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Jo, jag har låtit min bil stå i garaget i tre veckor med cabben nere. FY FAN vad det tog emot när den skulle upp! Av det drar jag den enkla slutsatsen att en hel vinter är värre än tre veckor.......

Jag hann inte klura så mycket innan den ställdes undan - men nåt lurt är det, för ibland går det väldigt lätt.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.