|
|
|
|---|---|
|
Är det några av er som tagit ut 120 Dieseln på bana, bara testat eller nöter varje clubträff :) BErätta om era erfarenheter, är det ngt ni kommer att fortsätta med eller fungerade motorn mindre bra på bana ? | |
| jag har åkt lite på bana med min 120d och det går kanon chassit e riktigt bra och bromsarna e helt okej lite dålig känsla i dom efter ett par varv men dom funkar som sagt. tror jag åkte på 1.16 på knutstorp med 19 tums gatdäck vilket inte e så illa pinkat endå. | |
| Ok det låter bra, tackar!! | |
| Jag går i samma funderingar. Nån som vet vad som gäller för vagnskadegarantin som ingår vid nybilsköp när man kör på bana? Många försäkringar gäller inte på inhägnat tävlingsområde. | |
|
Om du har bilen försäkrad hos BMW Orginal försökring och är medlem i BMW Sport Club, så är bilen även försäkrad på banan. Kolla på bmwsc.com |
|
|
En upplevelse att köra på bana. Men det mest imponerande är älgtestet, som kan jämföras med att köra i en snäv rondell. Kör in i rondellen med 70 km/t fram till trianglarna, bromsa fullt och styr runt "rondellen" och bilen går som på räls runt rondellen/älgen. |
|
|
1-serie chassit är trevligt på bana, men man kan inte räkna med att köra lika snabbt som Kunta då hans 120d inte är riktigt standard vare sig i chassit eller motorn ;-) //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
|
Jag skulle nog vilja säga att ettan är en helt OK svenssonbil för bana, men att påstå att den är kul att köra där, det är att gå för långt. Den har trots allt en ganska diffus styrning och kassa bromsar. Jag tröttnade på den efter tre-fyra varv, det krävs nog en hel del chassiombyggnad för att få den att bli trevlig. Motorn är ett mindre problem, med trimbox räcker den väl till. Som kombinerad Ringen/semesterbil borde den dock vara närmast idealisk, iaf om man väger in driftkostnaderna :-) |
|
|
Jonas T: Allt beror väl på med vilken bil man jämför med? 130i har bromsar som är dimensionerade i stort sett som M3 e36 trots 200 kg mindre vikt, vilket gör att de, i alla fall enligt min erfarenhet, tål bankörning bra. Personligen tycker jag att styrningen är bra. Att det skall gå att köra 130i på 8.35 i standardskick runt ringen är väl inget den behöver skämmas för heller. Men jag kanske är en Svensson då :-) //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
|
Min uppfattning är att 130'n är en duktig "körbil", så upplevde jag min iaf. Kanske var den lite "vinglig" i bakvagnen vid fullt acc. 120'n är fotfarande trevlig att köra men styrkan tar ner intrycket lite, jag har ite provat någon av modellerna på bana dock. |
|
|
Upplevde den också som litet vinglig i bakvagnen med M-sport chassi - det är den inte med 1k2. //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
|
Ok, intressant med nuvarande vagn har hag inte märkt att det blev vingligt.. :) |
|
|
Vet inte om det är exakt samma dämpare / krängare på 120d och 130i? Jag tycker mig ha märkt det främst vid entusiastisk körning på ojämn väg - gissningsvis så är dämparna något för hårda bak i M-sport i förhållande till fjädrarna för att bilen skall kännas sportig utan att bli allt för hård... //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
|
Örjan C: Eftersom första inlägget gällde 120d så var det den bilen jag kommenterade. 130:an har jag inte testat, möjligt den har bättre bromsar än 120:n (fast skillnaden borde inte vara dramatisk?). Ska även erkänna att det mesta jag kört på bana har varit Porsche i olika former och det ger kanske ett lite förstört perspektiv, även om jag gillar BMW så kan jag bara konstatera att för bankörning finns det ett bättre alternativ ;) Upplevde f.ö. också 120d:n som lite vinglig bak under acc (och det märks även på att DSC:n jobbar ihjäl sig om man har den påslagen), men inte så att den är obehaglig på något vis. Ska testa den på lite slalom i sommar också, få se hur den beter sig där. |
|
| oreo: för mig blev det nu en 120i istället för en 120d. Vingligheten har jag inte märkt än pga motorstyrkan tänkte jag :) | |
|
Jonas T: Även jag har kört Porsche på bana under flera i Porscheklubbens regi. TYcker det ska bli spännade att se hur 120d M-sport står sig. Chassit tycker jag är helt OK åtminstone på vanliga vägar, däremot känns motorn lite klen men borde räcka väl för att ha skoj. PappaPatrick: Jag har bilen försäkrad BMW originalförsäkring men bara halvförsäkrad eftersom vagnskada ingår i nybilsköpet. För denna garanti är mer osäkert vilka vilkor som gäller. |
|
|
Jag tycker det är noga att förtydliga detta med originalförsäkringar och BMWSC, vagnskadeförsäkringen gäller om jag inte har fel ENBART vid arrangemang som genomförs av BMWSC OCH det förutsätts att bilen besiktas innan själva bankörningen. Bara så inte någon tror att den gäller för ALLT, ALLTID. Jag har valt originalförsäkringar av just denna anledning men hoppas såklart slippa ha glädje av det. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Jonas T: Jo, det är rätt så stor skillnad på dimensioneringen av bromsar på 120d och 130i :-) //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
|
Jag är fullt medveten om att försäkringen gäller i samband med clubens arrangemang, besiktning osv. Det framgår tydligt av informationen på clubbens sida om inte annat. Vad jag inte känner till är att det skulle vara ngn skillnad om bilen har vagnskadegaranti eller ej..det låter konstigt. Det är ingen som sagt ngt om det hos Orginalförsäkring. Ngn annan som hört det ?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.