|
|
|
|---|---|
| Tror att lamdan spökar på min bmw. Jag undrar vad man behöver för att mäta upp den och hur ser man om den är sönder?, mvh johan | |
|
Hejsan! Jag mätte upp min lambda i helgen på tjejens E36a 316 -93! Den visade sig vara defekt då den visade konstant 0,44-0,45 V mellan grå/svart. Den skall flukturera mellan 0,2-0,8 V. Du mäter den på tomgång men kan oxå varva till lite för att se att lambdan reglerar vid på drag/avdrag! Jag hade skyhöga värden på co, hc, co2500 samt lambda på 0,75 vilket tyder på fetblandning. Jag gjorde en diagnos på bilen och CS pekade på lambda eller kanacksensor. Min gamla lambda var helt svartsotad så det kanske hade räckt med att tvätta men jag provade aldrig! MVH JIKen |
|
| Okej tack. är det vanlig voltmeter jag behöver då? | |
|
Varsågod, du behöver en digitalmultimeter som är skapligt snabb och hinner med i fluktureringen. Det är bara att prova så märker du det direkt. Glöm inte att testa förvärmningen i lambdan (mellan de två vita kablarna), skall vara 12 v vid tändning till! Utan förvärmningen fungerar inte lambdan heller, eller ev långsammare och hinner inte reglera in. MVH JIKen |
|
| Vad ska spänningen ligga på när man ligger på tomgång? Min som går fett ligger på 0.7v på tomgång. Vandrar rätt friskt när man varvar lite men tomgången ligger konstant på 0.7. | |
| Tack tack skall testa detta | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.