|
|
|
|---|---|
|
hej! Jag har efter mycket funderande och god hjälp från välvilliga forumskribenter (tack) kommit fram till att jag ska köpa en 316 touring eller en 318 touring från 2002. Jag undrar om jag kan räkna med att 316 drar mindre bränsle än 318. Tacksam för alla kommentarer både från er med erfarenhet av dessa bilmodeller och er utan sådana erfarenheter men med tekniskt kunnande om bilar. tack på förhand/ Henrik, Göteborg | |
| Jag har fått ned min 318i till 0,58l/mil | |
|
En 318i Touring E46 drar ca: 0.85 liter/mil vid blandad körning. Det är naivt att tro en 318i bensinare går snålare än motsvarande diesel. __ Min bil: Länk |
|
| zyclone - var 0,58 snittet då du åkte i en väldigt lång nerförsbacke? | |
|
tanken med denna tråd var att jämföra 316 med 318. är det någon som har erfarenhet av båda dessa eller hört något om skillnaden i förbrukning. |
|
|
Förbrukning för mig; 0,75 blandad körning 0,85 stadskörning 0,62 landsvägskörning Vet inte om det har med etanolen att göra? ca. 15 %... Den här bilen är fanimej gratis att köra! =) Men 143 hk i en touring är, enligt mig, alldeles för lite i längden även om man ska ha bilen som "bruksbil"... |
|
|
Henke_gbg - det var faktiskt under långkörning mellan Umeå-Östersund 37mil. Körde aldrig över 100km/h, Låg på 80-90km/h. Jag tror att det är stor skillnad mellan 90km/h-110km/h när det gäller bensinförbrukning /zyclone |
|
|
Hej, Till och börja med låter det som ett utmärkt val! Uppdaterar om min bränsleförbrukning: Min bil rullar ca 2500 mil om året i Skåne. Dagligen rullar den mellan ett mindre samhälle in till Lund, samt utöver det diverse resor. I snitt vill jag säga att den drar exakt 0,82 l/mil. Jag har 17´M-fälgar med 225 resp. 255däck. Vintertid drar bilen ungefär likadant. Fenomenet som beskrivs, att man kan få ner den under 0,6liter/mil stämmer. Kör man landsväg och "nollar" precis innan, samt håller en lagom runda i lagom hastighet så går det. Å andra sidan kan bilen dra över litern om man pressar den. Snittet för mig ligger som sagt på 0,82, that´s it. Huruvida en 316 drar kan jag inte svar för, har inte kört någon sådan. Här får nog någon vänligt 316-ägare assistera..... :) Mvh/Peter Järvelid |
|
|
Men vänta nu, 316 e46 kom väl aldrig som touring? Bara som sedan och compact? Eller är jag fel på det? |
|
|
Får rätta mig lite, 316 Touring kom väl inte förrän modellåret 2004? |
|
| Intressant diskussion, som visar att BMW-bilarna har ett mervärde oavsett motorstyrka. En BMW 318 har ju mer motorkapacitet än flertalet konkurrenter i samma storleksklass. Bränsleförbrukningen är för mig oerhörtt viktig och det var ett av skälen till att jag valde BMW 320D (177hk). Som gammal frankofil o Citroenägare var det svårt att byta till en järnfjädrad tysk bil, men det har gått bra efter lite tillvänjinng. Jag valde mellan just 318 (143 hk) o 320d. 318 är ju en ekonomisk bil med alla fina kvaliteter som finns hos BMW-bilarna, men den är också mycket ekonomisk. Återigen - körglädjen sitter inte i antalet hästkrsfter och bland standardbilar är nog BMW, även med mindre (normal motorstorlek) helt oslaagbara. Vad gäller bränsleförbrukning, så är jag inte expert på 318 (däremot 320d), men jag tror att den är oslagbar jämfört med klasskonkrrenterna. Körgäldje och god eklonomi i samma psket. Snyggt jobbat ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.