AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.720

Varför vibrerar bilen vid minusgrader och över 90km/h?

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Tjena!

Har ett litet skumt femomen som jag märkt av nu i aprilvädret på min E46 330 -02. När det är minus grader ute (typ runt -2 till -5) så börjar bilen vibrera när man kommer över 90km/h på väg till jobbet. Men sedan på vägen hem när det är varmare ute (typ runt +6) så går allt som det ska! Varför?

Det vibrerar inte i ratten utan man känner det snarare i baken (förarstolen). Det är ingen skillnad om man bromar, alltså inte skeva skivor. Det är ingen skillnad om man svänger höger/vänster. Bilen går annars rakt och slingrar sig inte som den gör vid dåliga bustningar. Det kan ibland vara ganska kraftiga vibrationer faktiskt, nästan så man vill stanna bilen.

Det enda jag kan tänka mig är om det är vatten inne i däcken?? Som när det är kallt fryser och skapar obalans i hjulen, men sedan när det är varmare så har det tinat upp och lägger sig jämt med däcket?? Låter det sannolikt eller vad finns det för andra förklaringar?
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Det låter inte helt omöjligt,men vatten i däcken har jag aldrig sett,har ändå jobbat i däckverkstad.Min bil brukar vibrera en stund ca 5km,men det är när däcken är kalla,dem blir lite varmare av friktionen ju.
Kan vara någon bussning som blir för hård vid minus grader.
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Nä vatten i däcken känns långsökt men det var det bästa jag kunde komma på. Jag ska ta och kika på bussningarna i helgen då sommardäcken ÄNTLIGEN ska åka på =) *tjohooo*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.