AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.661

Fortfarande klonk i B-stolpen (E39)!

Sida 1 av 2
he
28
heek
523i Sedan -98 (E39)
Hej!

Har lämnat in vår 523i -98 på service, där bland annat de främre dörrlisterna byttes pga att de knarrat. Detta hjälpte, knarret försvann.

Däremot är det irriterande "klonket" vid vänster B-stolpe kvar. När man kör t.ex. över ett brunnslock, låter den "klonk" någonstans runt B-stolpen. Detta är mycket irriterande på en i övrigt så välbyggd bil. Klonket har såklart inte funnits hela bilens livslängd, utan jag har märkt det kanske senaste halvåret. Verkstaden trodde att det kunde avhjälpas med att byta dörrlisterna, vilket det alltså inte gjorde.

Någon som haft samma problem eller vet vad detta kan vara?

MVH
Henrik

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter som om någonting i låset sitter löst,vet att E34:orna hade ett liknande problem på första årsmodellen..
Vad jag vet så har dock inte E39:or detta som något frekvent problem iaf.

Mvh Janne.
Hej,

hade exakt samma problem... hade inne den på BMW 3 gånger (på garanti) för att få det åtgärdat...
Sista gången så hade jag lokalicerat ljudet till låset och sa detta till verkstaden.
Då lyckades ? dom... Just nu är det tyst...

Då det är garanti fick jag inte papper på vad dom gjort då jag hade viktigare saker jag behövde svar på men kommer jag ihåg det skall jag fråga nästa gång jag är inne...

"Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..."
Farsan har samma "problem" med sin 523 -98. Klonk i vänster B-stolpe samt knarrande lister. Åtgärdar de fortfarande sådant på garanti?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har smörjt mina lister imellan fönsterbågen och gummilisten(på dörren) Får vika ut listen och smeta med typ en glasspinne eller nått sånt.
Blev betydligt bättre var tyst hela förra sommaren
gjorde om proceduren igår.
Vaselin är tydligen det enda som hjälper enl BMW.

MVH
Hasso
So
7
SomEttStreck
523i Touring -99
Hade problem med gnekande missljud i dörrarna för ett tag sedan. Konstaterade att det sannolikt berodde på att jag använt ett annat vax en jag brukar. Efter att ha vaxat om de partier som ligger an mot gummilisterna med Sonax flytande hårdvax så försvann det.
ja
67
jartsu05
520 D 2010
Jag har också klonk-ljudet i min bil! Tack till Heek som kunde beskriva symtomet så bra. Nu får vi hoppas att Pomabo eller någon annan kommer med rätt medicin.
Pa
50
Pat
520i Touring -02
Har exakt samma klonk. Det har säkert med låset att göra som någon tidigare sa. Jag har försökt att justera klacken som finns längre ner på dörren men inte lyckats få loss skruvarna så... Klart enerverande.

Vad jag fick fram av BMW så började dom med att byta massa klämmor inne i dörren och för min del funkade det i ca 1 dag innan ljudet var tillbaka.
Nästa tur in på verkstad fick jag bytt lister runt om (det tipset om svag punkt fick jag här... tack! så det blev som förebyggande). I samband med detta byttes även några distanser/klackar som bla sitter längst ner på dörren och ljudet försvann i flera veckor efter detta (mest beroende på klackarna...)
Tyvärr återkom ljudet till viss del aldeles innan en verkstadstid så jag påtalade det och ljudet var borta när jag hämtade bilen. Tyvärr lyckades jag inte få fram vad dom hade gjort men jag skall försöka gräva vidare om detta...

PS... Ljudet har hållt sig borta ett par månader men jag kan höra det ibland vid vissa gupp...
Mitt tips är att dörrlåset är vårt problem...

"Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..."
Övre bältesfästena i B-stolpen är ju rörliga, följer med stolsinställningen. Har hört nåt ljud nån gång härifrån, men knappast från låset. Om det kan vara till nån hjälp?

FP
Pe
11
PetriV
540i -97
Hej!

Jag hade samma problem för ett halvår sedan. Tejpade några varv med eltejp runt låsdelen som sitter i karossen (den runda "pinnen" med plast runt). Har varit tyst sedan dess. Kan nästan slå vad om att det är felet på din bil också, har hört det på de flesta E-39:orna som har några år på nacken.

Mvh Petri
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Istället föra att använda eltejp kan man byta "dörrnäsan" (heter faktiskt så) kostar 175:- på BMW och det så irriterande klonket från dörrlåset är som bortblåst.
leksa
Hasso !

Du skrev - Jag har smörjt mina lister imellan fönsterbågen och gummilisten(på dörren) Får vika ut listen och smeta med typ en glasspinne eller nått sånt.

Låter jättebra om du har hittat ultimata lösningen, vilka listor är det exakt ?
Är det den i insidan av dörren runtlöpande stora läpp ? tätningen - jag har hittills smörjt den på utsidan ? !
Inte hjälper det och inte att vaxa anliggningsytorna heller !

Hälsningar

Leksa
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bild på väg:))

MVH
Hasso
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Tjena Hasso!

Kan du maila mig en bild också tack : )

Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19".
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan jag väl, men ärren efter tumtransplationen syns för bra:) En sån förbättring som Söderman borde genomgå efter hans blinkersmontage med blodvite :))

MVH
Hasso
leksa
Tack Hasso !
Skall försöka genast imorron !

Föresten hur kom du på att det var där det skulle smörjas ...?

MVH

Leksa
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lurade lite en stund förstår du:))

MVH
Hasso
Hasso: Jag är oxo väldigt intresserad av var du menar att man kan smörja för att få bort oljudet, maila gärna den där bilden till mej.

Grovsnus e goast
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har den inte på jobbet. Lite körigt idag ska till Tjockhult tor. men påminn mig om jag glömmer bort det:))
Ska bli intressant om de blir tystare i leksas bil också.
För övrigt så har du en annan typ av list med mera textil i som dom trodde skulle eliminera gnisslet, men det var nog en missbedömnig av BMW för de flesta verkar gnisslandet komma tillbaka ändå, det har bytts sådan lister på goodwill i början.
Samt ska jag byta listen i dörrgången då den är lite skadad (sliten) i nivå med dörrlåset, redan efter
4000 mil. Syn jag missade det när jag köpte bilen.Den kvaliten ger jag inte ett s..t för.Man tittar ju inte på en dörrlist på en så ny bil.

MVH
Hasso
leksa
Tjena !
tystare har det blivit har smort framdörrarna än så länge, visst är det skillnad !

Skall man smörja runt hela listens längd eller räcker det med ovanför fönster, knirret tycks ju komma därifrån ?

Rgds

Leksa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.