|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har läst tips om att man ska stänga av motorn vid rödljus, för att spara bensin. Men drar inte motorn ganska mycket bensin när man startar den också? Så frågan jag ställer är, om man verkligen vinner något på att stänga av motorn vid rödljus? Det beror såklart också på hur länge det är rött, men säg att det är mellan en halv och en minut? MVH Henrik | |
-:BeeMWe:- |
Jag brukar stänga av den när jag kommer till en vägbom, aldrig rödljus. För övrigt så sprutar med ut ganska mycket avgaser när man startar bilen. |
Järnvägsbom ska det stå såklart |
|
Det jag har läst om detta är följande: Det lönar sig för dig som bilist och miljön om du stänger av motorn i de fall då du skulle ha stått på tomgångskörning mer än 15-30 sekunder i stället. Mvh |
|
BMW E39 |
Gör så här istället: När du ser ett rödljus längre fram så släpp gasen, peta i neutralen och släpp kopplingen och låt den bara rulla. Jag gör även så i nerförsbackar osv. Kör man inte sportigt så är det väl lika bra att köra ekonomiskt, eller? Atr köra "normalt" lönar sig inte! Mitt snitt ligger på 8,7/100km på 3 liters sexan! Mvh Matteus |
| Med min automat är det isåfall bättre att bara släppa gasen. Det blir en form av motorbroms. När jag lägger i neutralen drar den mer soppa... Naturligtvis olika från modell till modell, manuell/automat osv. | |
Bilen drar juh mer på tomgång så jag skulle nog hellre motorbromsa som super-dan istället för att lägga ur växeln och rulla, dessutom slipper jag använda bromsen. |
|
hört att det inte bra att lägga i neutralen och rulla när bilen är i gång ... eller läste jag det i instruktionsboken till vår 525 tdsa ? ja jag har för mig att man heller inte skall boxera automatare !!! eller är jag helt ute och cyklar ??? Mvh/ Daniel |
|
|
Flayer: Här finns svar på dina funderingar. Länk Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Det är mer ekonomiskt och miljövänligt att stänga av motorn så fort man får chansen. Varför skulle annars de nya jätte miljövänliga och bensinsnåla bilarna stänga av sej själv när man står stilla mer än 15 sek eller vad det nu är. Jag brukar stänga av min när jag vet att man kan bli stående över en minut, typ vid vänstersvängs ljus och så. /Jocke Anderberg "Don´t laugh your daughter may be in here" |
|
|
Till BeemWe Om jag inte minns fel så drar bilen mer på tomgång än vid körning på lågt varv. Se till att alltid köra på höga växlar i stället och accelerera stadigt samt hoppa över fyran när det går och så vidare. /Jocke Anderberg "Don´t laugh your daughter may be in here" |
|
|
Klart bilen drar mer på tomgång. Då behöver den soppa för att hålla igång. Motorbroms med hög växel är det som gäller... Men vem har tid att köra ekonomiskt med en 6:a under huven förresten :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Tomgångskörning drar massor av soppa, om man är extremt snål. Jag håller med Anders S. vem vill köra ekonomiskt med en 6:a under huven? Mitt snitt ligger på 1.7/100km blandad körning. Då har jag skoj kan jag lova! :) MVH /Jonas |
|
|
Går det att köra ekonomiskt :)) Inte med min iaf. /Bimmerman Länk |
|
|
Att slänga i "N" och tro det ska dra minder än att motorbromsa är helt fel.. En motor stänger av all inspruting under ca 2500 rpm.. Har ni nu 7 serie och har tänkt att snåla så motorbromsa istället.. eller så kommer ni få byta startmotor några ggr om året :P /Swe |
|
M-3 |
Hej.. Intressant inlägg med tanke på den dyra soppa som är nu,men rätta mig gärna om jag har fel,det är väl bara bilar med kat som stryper bränslet vid motorbroms??? Ha det gött |
|
M-3:Mina bilar stänger oxå av bränsletillförseln vid motorbroms(släppt gaspedal),vid varvtal över 1500 för 528:an.Och startar igen vid ca 1200varv... 535:an stängs av vid varv över 800. Startvarvet av inspr. för 535 har jag inte kontrollerat. Mvh Janne. |
|
|
D fina me insprutning är d inte drar nån bensin om det inte behövs... Det betyder om man motorbromsar stängs bensinflöde av till cylindrarna och du du *kör* bilen utan att det drar någon bensin, plus så sparar man på bromsarna Här i Finland så har vi att man lär sej ekonomikörning som andra steget av körkortet.... Ett riktigt skräckexempel: En bilskolelärare som lär ut de kör sin volvo på 0,4 liter/milen (han har en riktigt bensingivare som sitter på insprutningen, så den mäter där iställe för att datorn räknar ut de), han tyckte att han kommer ca 150 km längre på varje tank numera än va han gjorde förrut... De stämmer nog oxå, när jag orkar ekonomiköra så drar min runt 0,5liter/milen, men d e juh så jäkla slött bara, man vill juh känna lite gummilukt ibland |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.