|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tycker förbud mot att tala i telefon i bilen borde förbjudas helt! Koncentrationen på vad man gör bakom ratten försämras helt klart,oavsett med eller utan HF! Mvh Patrik |
FredricF |
Det är möjligt att telefonprat försämrar uppmärksamheten men det finns en massa saker som gör det. Trötthet, leda, förkylning, feber, personliga bekymmer mm. Jag tror inte telefonpratande ens hamnar högt på listan över saker som tar uppmärksamheten från bilkörningen. Jag har sett många knäppgökar i trafiken men de flesta pratar inte i telefon utan kör som dårar eller utmärker sig på annat sätt. Den enda gång jag blivit störd av en telefonpratare i trafiken var när en snubbe stod stilla mitt i en fil under rusningstrafik och pratade i telefon (fast han kanske hade fel på bilen och ringde bärgare). Nej tack till en lag som inte kommer att efterlevas och inte kan kontrolleras. /Fredric |
|
Folket som tillverkar och säljer handsfree lär iaf bli glada över förbudet. Själv förstår jag inte varför det skulle vara farligare att köra med en lur i handen istället för att ha handen vilandes på armstödet. Däremot är det en intressant iaktagelse att man kan komma hela vägen in i garaget utan att ens minnas vad man gjorde i förra korsningen om man haft ett samtal under tiden man körde hem. |
|
|
Forskning visar att det inte gör någon skillnad att prata i HF eller om man har luren i handen. Vad är skillnaden att prata i telefon eller är prata med en medpasssagerar? Vad är nästa steg att förbjuda ha medpassagerar? |
|
|
Förbjud vägverket! Det tycks endast bestå av några jäkla småpåvar som är höga på amfetamin och självgodhet och kommer med idiotiska förslag till trafikregler stup i kvarten. Finns det något land där invånarna är omyndigförklarade i så hög grad som Sverige? Vid närmare eftertanke så är nog våra nordiska grannländer knappast bättre snarare sämre och så har vi extremfallet Storbritannien där nästan ingen yta av London och andra större städer inte är kameraövervakade och inte mycket av det landets landsvägar saknar kameraövervakning heller. Och där den fd kommunikationsministern Alistair Darling dessutom ville införa gpsövervakning av samtliga personbilar för att kontrollera att ingen körde för fort någonstans någongång brrr...tur att man bor i Sverige |
|
|
Detta är en mycket talande läsning. Det tragiska med hela den här diskussionen är att de flesta har konstaterat att stora delar av befolkningen saknar vitala körkunskaper men ingen har - ens lite - funderat över inställningen till att få _privilegiet_ att inneha ett körkort. För det ÄR ett privilegium att ha ett körkort. Det är INTE en mänsklig rättighet att ha ett. Det är en rättighet att _försöka_ skaffa ett men knappast självklart att man ska lyckas! Dessutom är det sjukt att inte ha regelbundna kontroller med körkortsindrag som följd när man inte längre klarar att hålla nivån. Det finns de som tog körkort när det kostade 50 öre och som knappt hade hört talas om asfalt när de fick sina körkort. Tror ni att de går in på VV och kollar nya och förändrade trafikregler med jämna mellanrum? Det är ju knappt så att de som är vakna i trafiken gör det! Alla KAN inte köra bil. Alla borde inte få ha ett körkort. Alla som vill får ett ändå. VARFÖR?!? När man har löst den frågeställningen så faller de andra bitarna på plats till största delen av sig själva. Att diskutera förbud och polisens (som om de skulle stöta sig med någon genom att anklaga någon för något så diffust som bedömningen att framföra fordonet på ett icke trafiksäkert sätt) lagtillämpningar känns egentligen bara som en slags förlustbegränsning. Lite som att slänga en näve grus i en liten färgburk och sedan försöka slippa gruset i penseln när man ska måla... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
henke lexus: "Finns det något land där invånarna är omyndigförklarade i så hög grad som Sverige?" Vad kan det bero på? Kanske att s.k. bilförare visar hur omyndiga de är i sitt agerande? Kanske att bilförarna omyndigförklarar sig själva med sin bilkörning och inställning till medtrafikanter? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Alla påverkas vi olika av mobil pratande i bilen! Jag själv märker att min uppmärksamhet försämras markant när jag pratar telefon, med eller utan Handsfree. Men när jag pratar med en passagerare så blir det inte så stor ändring, varför är en bra fråga. Men små korta samtal på en landsväg/motorväg är inga bekymmer för min del, men i stadstrafik brukar jag bara prata ifall det behövs, annars ber jag dem återkomma. Så en lag om förbjud med mobil pratande utan HF stödjer jag till fullo, |
|
| Strongman:Hur kan du stödja ett förbud som du inte ens tror på själv? | |
|
Självklart är det sunt förnuft som borde råda men som så många gånger förut är det dömt att misslyckas då det verkar som dåligt omdöme är det som faktiskt praktiseras. Det beror antagligen på att majoriteten av befolkningen anser sig vara bättre att bedöma sin förträfflighet än att någon annan säger att man är usel. Trötthet och droger är också problem, inte bara i trafiken. Jag vet inte hur det ligger till just nu med diverse lagförslag men vi får väl vänta tills finanserna lugnat ner sig. The way we see the problem is the problem. |
|
| ardbeg: Vad menar du? | |
|
Strongman: "Jag själv märker att min uppmärksamhet försämras markant när jag pratar telefon, med eller utan Handsfree." Ändå stödjer du ett förbud att vara utan HF när du anser att HF eller inte spelar ingen roll för din egen del, samma sak som vägverket kommit fram till. |
|
|
ardbeg: Ett steg i rätt riktning iaf! Jag kan bara tala för mig själv och ingen annan, men jag kan erkänna att jag kör sämre när jag pratar i telefon. Visst så underlättar HF men men. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
k1mzo! *ASG*!!! Jag stödjer dig till fullo, betr. förbud mot arga fruar och skrikiga barn!! Mvh Patrik |
|
Jag är helt emot ett förbud mot mobilprat utan HF i bil, vilket jag tror jag klargjort nog tidigare i tråden. Det finns sedan länge redan en lag som man kan använda och istället aktualisera den mer och tillämpa den oftare/hårdare genom både övervakning och domar. Så att de som inte kan framföra sitt fordon på ett betryggande sätt blir stoppade och ev. bötfällda för det. Ska vi vara så hårda mot bruk av mobiltelefon utan HF i bil, att vi förbjuder det, så kan jag svårligen se att vi ska få ha och använda bilstereo, navigator, och allt möjligt annat i bilen under färd. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
k1mzo, du anar kanske inte hur rätt du har om stolar: ... "När vi ändå är igång kan vi ju lika gärna förbjuda allt för bekväma förarstolar också." Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.