|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Telefon i bilen ska förbjudas helt och fullt, av den enkla anledning att vi inte klarar av att köra bil överhuvudtaget (se rondelltråden.). Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Folke. Jag bugar mig djupt för din stora visdom, sunda förnuft och logiska tänkande i denna tråd. Och förundras att du kan vara så infernaliskt betongväggsomöjlig (det var väl en fin omskrivning va...) i den där tråden där man kör runt. Du är helt enkelt en faschinerande personlighet Folke..... :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| folke, jag håller inte med dig. Mobilpratande är enligt mig ett av de absolut värsta störmomenten för många bilförare och därmed en stor säkerhetsrisk. Att sedan vissa yrkesförare dessutom har ytterligare störande apparater gör inte mobilpratandet mindre farligt, snarare tvärt om. | |
|
bewing77. Nu kanske det är så att vad du anser kanske inte stöds av forskning och vetenskap fullt ut. För vissa så kan normalt mobilprat utan HF gå lekande lätt med fortfarande gott och väl acceptabel koncentration på körning och trafik. För andra kan det vara en omöjlighet. Men samma sak gäller ju för mycket annat bakom ratten. Mina föräldrar har väldiga svårigheter att bara fixa en så enkel sak som att byta kanal på radion utan att de står still och får titta noga på knappar och fundera vad de är till för. Medan jag kan sitta och justera i DSP:n utan problem när jag kör. Det som är störande i mobilpratet är ju i första hand samtalet i sig, inte tekniken det förs genom. Så i stort sett samma påverkan på koncentrationen kan uppstår när man pratar med folk i bilen. Detta har forskning visat. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
bewing: Mobilpratande och manövrerande KAN vara ett störmoment, inte alls orimligt. Om det är så stort/allvarligt som ibland görs gällande är väl det som kan diskuteras. Jag är inte för ett förbud, bl.a för att det inte kan följas upp på ett rimligt sätt, man får hoppas att upplysning och möjligen tekniska tillbehör kan hålla säkerheten på rimlig nivå. Vad som är intressant att diskutera och som ändå är starkt kopplat till ett ev. förbud är just det som jag skrev tidigare. Vi låtsas att man ändå inför ett förbud på fullt allvar. Då MÅSTE man ju i konsekvensens namn även se över en mängd andra motsvarande eller mycket värre störande moment och utrustningar i de olika fordonen, för privatbilister såväl som yrkesförare. Då kommer nästa fråga: Var drar man gränsen, vad kan man tänkas få använda och inte använda för utrustning när man kör? Trafikregler och lag har redan föreskrifter, som säger ung. "Ett fordon måste alltid hanteras och framföras på ett säkert sätt" osv, behövs det mera punktregler/förbud? FP |
|
|
Dr Tinnitus: Jag får be dig analysera texter och lydelser i den cirkulerande tråden lite mera. Det är egentligen några små detaljer i det hela som vi inte tycker lika om. Obs inget aprilskämt! FP |
|
|
Folke. Jag är helt enig med dig i ovanstående. Bara det att kontrollbiten blir ju närmast omöjlig är ju hel riktigt. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Folke: "Mobilpratande och manövrerande KAN vara ett störmoment... Då kommer nästa fråga: Var drar man gränsen, vad kan man tänkas få använda och inte använda för utrustning när man kör?" Mobilpratande ÄR ett störande moment. Gränsen kan man ju lämpligtvis dra vid just pratandet i mobilen... Så jävla viktigt är det inte att Påågens försäljningschef rapporterar in att han sålt 27 kanelsnäckor eller att han är hemma om fem minuter. Däremot tycker jag att utryckningspersonal gott kan få prata i sina mobiltelefoner efter genomgången utbildning. Satt själv och långpratade med en kamrat på vägen hem, har inget minne alls av hur jag hamnade framför garageporten, så gissningsvis var jag inte helt 100 med i körningen. Som ett första steg tycker jag att kvinnor borde totalförbjudas att tala i telefon och "köra" bil samtidigt. Anledningen är att de till att börja med överhuvudtaget inte KÖR bil, de ÅKER bil. ( gäller naturligtvis inte kvinnor med BMW) |
|
|
Utryckningspersonal är väl oftast fler än en person så där försvann även det argumentet... I körskoleutbildningen måste det bakas in ett moment där ett samtal i mobiltelefon med bedragen flick/pojkvän ska utföras under färd, förslagsvis vid rondellkörning altenativt backning med släpvagn på stormarknad. Handsfree fungerar hjälpligt då alla speglar kan utnyttjas och huvudet kan följa blicken men det har redan majoriteten av yrkesförarna anammat. Teknikfientliga personer som t.ex min far, skulle aldrig under några somhelst omständigheter prata i telefon under färd vilket min moder dock gör mer än gärna. I min profession är handdatorer nu vardagsmat och mobiltelefon används för eniro eller en vägbeskrivning (mestadels) så i trafiken börjar telefon bli överflödig, dock kanske en olycka ska rapporteras in till en LKC men då har man förhoppningsvis redan stannat sitt fordon. Hett kaffe, småungar, tonåringar, tokiga medtrafikanter, elaka damer, cyklister och gångtrafikanter är alla moment i trafiken som måste bort! Jag ska fram! Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Kaptenlöjtnant: ;-) |
|
|
>Folke Ok mitt inlägg var kanske lite rörigt och svårbegripligt. Jag anser alltså att svenska bilister behöver all hjälp de kan få för att förbättra sitt körande. Det är få länder där jag upplevt ett så dåligt samspel i trafiken som i sverige. Visst vissa andra länder har kanske en hetsigare trafik, men den kräver också att man är uppmärksam på det man gör och sina medtrafikanter. Jag upplever det som att trafiken trots allt fungerar bättre när folk ser varandra tar hänsyn till varandra lämnar plats åt varandra i trafiken. Ett led i detta vore kanske att förbjuda just telefonpratande, då det bevisligen tar en del av hjärnkapaciteten. Visst finns det ûbermench som jag själv som klarar att prata och köra samtidigt MEN jag skulle gärna ge upp den friheten om alla kärringar och unga tjejer var tvungna att göra samma sak. Exemplet med omkörningen, självklart skall man inte köra om om det inte går att göra säkert. Men tänk efter själv hur många gånger har du själv inte hamnat i ett långt långt lemmeltåg av folk som inte klarar av att köra om en lastbil/bil med släp/traktor!! på en landsväg? Då har man ju uppenbarligen problem med att bedömma avstånd hastigheter osv. Jag förstår att personerna som inte klarar av att göra en omkörning kanske inte borde göra en omkörning då de kanske är extremt osäkra och skulle göra en felbedömning. Lösning? jag vet inte. Hur klarar de det i sydeuropa? För att förtydliga ytterligare Jag är alltså för alla förbud som kan leda till högre trafiksäkerhet (på riktigt inte sådant som ngn tjänsteman diktiat ihop för att det låter bra/eller för att dra in pengar) mer medvetenhet i trafiken och en smidigare bilkörning och till högre medelhastighet under en resa. Jag är rädd att detta inlägget också kan upplevas som jobbigt och rörigt, jag är ledsen för detta. Inläggen blir ganska så konstiga när jag hela tiden får censurera mig själv från svordomar påhopp på vissa folkgrupper/kön/människotyper osv. Är ganska så känsloladdat då jag stör mig otroligt på den trafiksituationen vi har. Stör mig på det riktigt mycket då jag inser att den skulle kunna bli så mycket bättre om människor bara kunde bete sig annorlunda när de kör. -Phil |
|
|
Dr Tinnitus: Nej, forskningen är inte enig, men det finns ändå en mängd studier som visar på stora risker. Exempel på studier är: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Dessa studier diskuterar också just det jag tidigare hävdade, att samtal via mobiltelefon är ett större störande moment än samtal med medpassagerare, då medpassagerare kan anpassa sin konversation till trafiksituationen, samt, som jag tidigare sa, att ett telefonsamtal kräver fler faktiska ord och större koncentrarion, då den icke-verbala delen (dvs majoriteten) av vår kommunikation inte kan användas. Även att mobilprat kan vara minst lika farligt som att köra onykter visas. Du säger att vissa klarar av att göra avancerade saker när de kör och jag ställer mig inte tveksam till att de allra flesta klarar av att manövrera radio, prata i telefon etc och hålla kvar bilen på vägen samtidigt. Det är dock inte det intressanta, utan frågan är om det påverkar förmågan att upptäcka potentiella faror i tid och att reagera i en kritisk situation. folk: Jag håller med om att gränsdragning är ett problem. Men att undvika att regulera saker bara för att de är svåra att övervaka är lite bakvänt. Det är svårt att övervaka många saker som är olagliga, men det är ju knappast anledning att tillåta dem. Problemet med en så bred reglering som trafikförordningen ger på den punkten är ju att man då lämnar det upp till enskilda polismän att bedömma och eftersom det handlar om småsummor så vill ingen riskera kostnaderna för att överklaga, vilket leder till att inga prejudikat uppstår. Detta leder till att praxis utan stöd i den lagbildande processen införs, vilket är olyckligt och godtyckligt. |
|
|
Förbud i sig är väl aldrig det mest optimala sättet men ack så svenskt. Jag måste säga att det tyska sättet faktiskt fungerar bra och de bilar jag åkt/ åker har eller ska få fast monterad HF för just säkerhets skull. Många proffs(yrkesmässiga trafikanter) samt företag har som regel att alltid ha HF i bilen. Mvh Asken |
|
|
Philip S; Måste man köra om allt och alla hela tiden, kanske jobbar du på ambulansen, vad vet jag? Att tillintet göra det täcka könet vad gäller bilkörning får mig mer att undra på din egen lämplighet som förare... Att kvinnor inte rejsar vid rödljusen och tar liiiite längre tid på sig att parkera är väl att visa omdöme och bara en sån sak (före gps) att stanna för att fråga om vägen, hur många hårda grabbar gör det?! Jag håller med om att i många andra länder prioriteras bilkörningen, det är det största problemet på svenska vägen där mobiltelefon, stereo, mat, smink och gapande ungar i baksätet får mer utrymme än just själva allvaret att framföra en dödsmaskin (+35km/h) bland alla omdömeslösa män (och kvinnor). Att plötsligt inse att den man möter också håller 100km/h är ganska skrämmande tanke att med en nysning så är halvmetern som nyss var tillodo förbrukad och en kollision blir då i cirka 200, då kan man dö. Bort med telefonerna och lär folk köra bil på riktigt! Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
En mobiltelefon är egentligen bara en annan benämning på en tvåvägs kommunikationsradio, dessutom med full duplex så att man slipper trycka in och släppa ut en knapp när man pratar resp. lyssnar. Jag lovar att ingen kommunikationsutrustning (radio) har tvingat fram så mycket tillbehör, hjälpmedel och lösningar för bilen (och även vid portabelanvändning) som just mobiltelefonerna, i form av vanliga och trådlösa HF-satser, även med talstyrning, bilradiodämpning, krocktestade fastsättningsbyglar, mobilhållare med laddning och/eller antennanslutning mm. Men hur mycket motsvarande har tagits fram till annan kommunikationsutrustning de senaste 20 åren eller så? Ändå är det just mobiltelefonerna man skjuter in sig på i alla lägen medan det andra får vara som det är. Mycket mystiskt. Undersökningar som de i länkarna ovan finns gott om, men det vore intressant med en som tar upp den totala "arbetsmiljön" i många av de fordon som beskrivits ovan. FP |
|
|
>kaptenlöjtnant Kör inte ambulans men tillbringar en del tid i bilen. (skulle vara skönt med blåljus ibland, men det skulle kanske ta 10 minuter för vissa förare att uppmärksamma ändå) Tidigare har jag haft ett jobb där jag fått ta del av många människors olika små och stora olyckor och ofta deras förklaringar till det hela. Självklart kör inte alla kvinnor som krattor och inte män för den delen heller. Tycker bara att andelen av de som kör lite "sämre" är aningen hög i sverige. Tror kvinnors ointressen för bilen och hur den fungerar bidrar lite till deras inställning till själva bilkörningen också. Men detta är en annan diskussion. Mina egna observationer i trafiken är ungefär följande. Kvinnor gör många allvarliga och ofta konstiga missar när de kör, är kanske lite osäkrare och tar längre tid på sig ibland. Ofta blir det kanske ingen riktig olycka av det men ofta är det nära. Män kör väl lite agressivare och orsakar olyckor pga fortkörning och bristande uppmärksamhet och hänsyn i samband med fortkörning. Observera att detta är generaliseringar, givetvis finns det variationer på det hela. Men över lag.... Sen så handlar tråden om mobiltelefonpratande i samband med bilkörning. Min åsikt: Jag ger upp mobilpratandet om andra tvingas göra samma. (sen hur det skulle lösas praktiskt är en helt annan sak) Jag använder blinkers och försöker att framföra mitt fordon med så mycket kontroll och uppmärksamhet jag kan (detta gör jag ändå fast andra skiter fullständigt i det). -Phil |
|
FredricF |
Jag vet inte hur alla dom där studierna om mobilpratandets farlighet i trafiken är genomförda men jag vet att personligen kör jag annorlunda när jag pratar i telefon. Jag håller mig i en fil och håller större avstånd till framförvarande. Min egen reflektion är att jag rent av kan vara säkrare i trafiken när jag pratar i telefon. /Fredric Inom parentes så har jag ett annat knep för att slippa bli skogstokig i morgonköerna på essingeleden. Jag tränar på munspel. Skitkul och trycka fram en ylande blues och jag är på mycket bättre humör när jag kommer till jobbet. I alla fall om spelandet gick bra. |
kilroy |
"Jag lovar att ingen kommunikationsutrustning (radio) har tvingat fram så mycket tillbehör, hjälpmedel och lösningar för bilen (och även vid portabelanvändning) som just mobiltelefonerna, i form av vanliga och trådlösa HF-satser, även med talstyrning, bilradiodämpning, krocktestade fastsättningsbyglar, mobilhållare med laddning och/eller antennanslutning mm. Men hur mycket motsvarande har tagits fram till annan kommunikationsutrustning de senaste 20 åren eller så?" Det är ju inte så märkligt iofs med tanke på vi svenskar är ett mobiltalande folk. Mobiltelefoner är var mans egendom, själv har jag 3 stycken avsedda för olika situationer. Att man tar fram kringutrustning som förhoppningsvis gör mobilpratandet lite säkrare måste ju vara rätt väg. Fler förbud som ingen har tid att övervaka känns inte bra. Det finns ju dessutom redan idag juridiska möjligheter att åtala mobilpratare som äventyrar både sin egen och andras säkerhet. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Nu har ju VV just gjort en 180° och kommer att föreslå ett förbud. Man nämner även att man avser inte bara mobilprat utan annan trafikfarlig verksamhet, pill med navigatorer, komradio och ljudanläggningar osv. Det är ju en viss konsekvens iaf. Givetvis är ju syftet gott men sen är det ju detta med förbud som inte är så lätt att övervaka osv, men man trycker även på att om man orsakar olycka och anledningen är ovanstående så skall detta läggas till last osv. Det är ju inte fel. FP |
|
FredricF |
Suck! Ytterligare en i raden av lagar och förbud som kommer att ignoreras av 90% av befolkningen och som polisen inte kommer kunna övervaka. Man är mycket för symbolhandlingar i svensk politik men väldigt ovilliga att göra saker som skulle göra skillnad. Och hur skall man visa att en krock berodde på att man "pillade på navigatorn"? Och om det blir förbjudet borde ju kartläsning i bil förbjudas ändå mer. Och barn, i alla fall i framsätet men helst i baksätet också. Jag kanske förstår grundtanken med ett förbud men jag förstår inte hur man kan överväga det efter att ha tänkt efter lite. /Fredric |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.