|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag ser att den livliga rondelltråden kanske behöver en konkurrent..... :-) Så jag startar denna tråd och förväntar mig en minst lika livlig diskussion här om denna sak. Då kör vi. I t ex Noreg (jo det kan skrivas så, men Norge är mer känt...) och England är det förbjudet och mega-fy-fy att prata i mobiltelefon utan handsfree "HF" när man kör, kanske det finns fler länder med samma hållning? I Sverige är det fritt fram att prata i mobilen när man kör, med eller utan HF. Jag skulle vilja höra er åsikt om detta, och gärna med en grundligare motivering till varför ni tycker så. Jag vet att många stöder ett förbud att prata utan HF när man kör, men finns det verkligen grund för detta? Själv anser jag att det redan finns lagar som reglerar detta om man bara vill tillämpa dem, så jag är emot ett förbud och har väldigt goda argument mot ett förbud. Jag vet att detta har diskuterats förut på olika forum, kanske även här på AP. Men vi kan väl köra på för det, då det kan bli intressant. Dr Tinnitus Min bil Länk | |
| Det är samtalet i sig och inte lurhållandet som är det eventuella problemet så krav på handsfree gör i princip inget för säkerheten. | |
|
Vad jag förståt är det precis som ardbeg skriver och jag märker det själv också. Stannar alltid om jag måste prata i telefon, även vanliga samtal inverkar negativt på min körning om de är av det lite mer avancerade slaget. Men då har jag å andra sidan riktigt manligt dålig simultankapacitet! ;) Så... totalt mobilförbud vid körning vore kanske inte så dumt men jag gissar att de flesta inte håller med! |
|
|
Största risken med telefonpratande under färd tror jag är fibblandet med lur och knappar. Sen gagnar det knappast förarens beredskap att i nödsituationer kunna göra hastiga undanmanövrer, kraftiga inbromsningar osv. om han/hon sitter med ena handen upptagen av att hålla i en lur. Tror att en vettig handsfree, med bilanpassad manövrering av svar (och ev. uppringning, t ex med röststyrning) främjar säkerheten en del. Att själva samtalet i sig minskar förarens uppmärksamhet är säkert också sant - men ska man förbjuda själva samtalet, bör man i konsekvensens namn även förbjuda samtal med eventuella passagerare i bilen. Kanske man ska införa en obligatorisk skylt liknande de som satt i bussar förr i tiden (i min barndom, det var länge sen alltså) med texten "Samtal med föraren under färd förbjudet". |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När man ser folk vingla, glömma blinka, växla glömma kika i bakspegeln även det könet som ska vara så duktiga på att kunna göra flera saker samtidigt misslyckas totalt, vet inte hur många ggr det hänt att förare inte stanna vid ett övergångsställe för gångtrafikant för man har nån typ av tunnelseende just pga man måsta tala och hålla i luren samtidigt. Handsfree underlättar betydligt men är ändå ingen 100% lösning om man måsta tala i luren när man kör. Men det är inget fel på lagen en om handsfree som finns i flertalet länder, uppmärksamheten blir nog något bättre. Dessutom är det ju en vanesak tror jag, gillar inte att tala i luren när jag kör bil, men med bluetoth handsfree som används hela dagarna numera och man gör andra saker samtidigt så är det lättare att även ratta bilen i tät trafikmiljö. Framförallt en vanesak och ett ansvar som bilförare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag tycker att det borde vara förbjudet att prata utan handsfree men tillåtet med handsfree. Jag har bluetooth i min bil så om någon ringer så kan jag svara med i-driven. Förvisso är den mänskliga hjärnan lite som en processor i en dator: om man belastar den med olika saker så kan den inte dedikera sig lika mycket till övriga processer som den bearbetar vilket skulle kunna påverka körningen negativt. Dock måste man som bilförare vara fokuserad främst på trafiken och se till att man håller avstånd och vara lite smart för sin egen skull och att genom smart körning förebygga situationer som ökar risken för tillbud. Det tar ju troligen längre tid att utföra en väjningsmanöver om man håller en mobil i ena handen...men det viktigaste är ändå förarens mentalitet och vad denne har för "approach" när han/hon pratar i mobil. Det kan nog vara precis lika farligt att prata med en passagerare eller att bara sitta och dagdrömma i trafiken.. |
|
|
Tja...snart blir det nog förbud mot "telefoni" i bilen ska ni se... Vi har ju det på nästan allt annat som kan betraktas som trafikfarligt osv..0-visionen ni vet ;) Mvh Janne. |
|
|
Att prata i telefonen när man kör skall väl undvikas. Allt som tar fokus från bilföraren skall undvikas. Barn i bilbarnstol tar också vädligt mycket fokus. Förbjuder man mobiltefoner så bör man också förbjuda bilbarnstolar i framsätet sedan skall vi inte prata om stereo i bilen. Hur många sitter inte i en trans och dagdrömmer till "I Love Europe" med våran egna "Elvis" Christer Sjögren. Förbud och åter förbud. snart behöver vi inte tänka själva överhuvudataget. Allt för din egen säkerhet. Sluta tänka så blir allt så mycket säkrare. Hilsen K |
|
|
"Handsfree underlättar betydligt men är ändå ingen 100% lösning om man måsta tala i luren när man kör." Handsfree är väl på sin höjd en 10% lösning. Enligt VV utredning har det marginell betydelse huruvida handsfree används och därför rekommenderades att inget förbud införs. Därmot kan det ju gå politik i frågan och förbud införas ändå trots att det är meningslöst. |
|
|
Nu blev jag nästan chockad!! 8 svar, och egentligen ingen som höll helt på förbudskravet. Istället hade ni alla ovanligt klarsynta åsikter om detta, och det är man då inte van vid när denna sak diskuteras. Precis som de flesta av er säger, så är det i första hand samtalet i sig som är det som stör mest. Att hålla i luren eller slå ett nummer är egentligen inte mer krångligt eller riskablaren än mycket annat vi kan göra och får göra i bilen när vi kör. Ta fram en banan skala och äta, ta fram en läsk öppna och dricka, ta fam en cigg tända och röka (fast här skule jag som militant tobaksmotståndare vilja ha nackskott på det.... ;-) ) Ta fram en annan CD och byta i spelaren, leta efter en kanal på radion eller titta på navigatorns karta. Allt detta får vi göra när vi kör. Och i många fall kan dessa exempel bli klart bökigare och riskablare än att ta fram nallen som ringer ur fickan, trycka en knapp och säga "ja mamman jag vet att det är mat nu...." Det finns redan en lagtexts som säger att man kan bli straffad om man framfört sitt fordon på ett sätt som skapar fara eller hinder för andra trafikanter, och en annan som säger att man ska kunna bli straffad om man inte klarar att framföra sitt fordon på ett säkert sätt p g a trötthet medicin eller annat. Som jag set det så kan man egentligen få göra vad sjutton som helt bakom ratten, så länge det inte uttryckligen förbjuds, bara man klarar att framföra sitt fordon på ett säkert sätt. Det ger ju vid handen att sulliga Sivan som virrar till allt här i livet bakom ratten, kan bli straffad om hon ertappas vingla omkring med ett läppstift i nypan och halva ansiktet och backspegeln krigsmålad. Medan gunnare som är en fena på att fixa med olika saker samtidigt kan sitta och glida fram i trafiken trycka in ett kort sms om att han blir en timme sen till Nobelfesten utan att länsman kan säga nåt om det... Sen kan man ju givetvis gå in på lämpligheten med vissa förehavanden bakom ratten. Helt klart kan en nalle i näven och samtal igång påverka reaktions och handlingsförmåga om en krissituation i trafiken plötsligt dyker upp. Men det samma gäller ju om du siter med en Cola i näven eller en cigg, eller vad som. Själv har jag gjort det mesta bakom ratten om det behövts, givetvis efter en bedömning om det alla var lämpligt vid aktuellt tillfälle, vilket det inte alltid är. Och det har hänt att man närmast fått kasta ner nallen i passagerarstolen eller släppa den i knät när nåt plötsligt hänt trots allt. Mest kul var väl egentligen när jag hade bråttom en natt hem från Liechtenstein med en STCC-motor. Hade nyss stannat och tankat efter att ha kommit till Helsingborg, och satt där med fönstret nere för att piggna till ordentligt och hade en ost å bacon-korv i näven och en nyöppnad Ramlösa PET mellan låren. Hade just tryckt in farthållaren på 90 och skulle ta första tuggan när en fetingälg skubbade upp på vägen rätt framför mig. Han inte ens reagera själv riktigt fören jag hade hivat ut korven genom rutan och klappat full broms och styrde undan från älgen. Det gick fint, jag styrde undan åt rätt håll och älgen tvärstannade så vi var aldrig riktigt nära att hälsa på varandra. Fick ett par droppar Ramlösa på brallorna det var allt, och fick svälta några mil till nästa mack..... Nä, vad gäller förbud för mobilprat utan HF när man kör så är jag helt emot det. Däremot får gärna polisen ha mer koll på folk som inte kan hantera detta eller annat bakom ratten, och ge bot till dessa. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Man kan jämföra telefonpratandet med att fibbla med cd-spelare eller infoskärm eller annat knappande man kan göra bilen. Allt detta skulle i så fall förbjudas för detta tar ju förarens ögon från trafiken. Sen är det nog så att man har inte koncentrationen på topp när man pratar i telefonen, inte om man för en konversation som gör att man måste göra överväganden eller annat som faktiskt stör koncentrationen på trafiken. Men vem kan avgöra detta när alla människor är olika när det gäller att hantera situationer. Låt oss bara konstatera att det HAR hänt olyckor p.g.a. mobilpratande. Det har säkert hänt olyckor p.g.a. annat fibblande i bilen med, så att förbjuda telefonpratandet i bilen är nog ingen universal-lösning på att minska olyckor. |
|
|
Dr Tinnitus. Nu skall du läsa här! Sitter du bra, håller i armstöden...? Jag håller helt med i ditt förra inlägg! Kanske inte i hela den långa texten, men det som tråden handlar om. Det hela handlar om konsekvens, inte bara om en utredning som visar att inte samtal utan HF inte skulle vara värre än samtal med HF. När som helst kan en ny utredning visa på helt annat resultat, det beror lite på vem som beställer.. Om man vill förbjuda t.ex hantering av telefon, med eller utan HF, så måste man även uppmärksamma allt det som redan nämnts, och en hel del till. Nån som åkt taxi nyligen, dvs de sendaste 5 åren eller så? Gärna efter mörkrets inbrott, kolla efter om du kan räkna hur många blippande lysdioder, displayer, skrivare, komradio, telefoner, taxameter, mobitex, navigatorer, you name it, som trängs till höger och vänster om föraren..? Allt skall manövreras, det hjälper knappast om man kan tala HF i denna miljön.. Doktorn: Du kör ju lastbil ibland. Förutom att det dräller av vita och kulörta lampor en gros på utsidan så kan du säkert intyga hur det kan se ut inne i en typisk förarhytt på dessa bilar. Givetvis finns det undantag och olika nivåer på allt, men inte är det helt ovanligt med klasar av spiralkablar och mikar till komradio mm, förutom annat av livets nödtorft i en LB-hytt. Kaffebryggare, kylskåp, matlåda. Telefoner, mobitex/fax, kanske en TV, nån liten ljusskylt bakom ryggen osv.. Om man då vill vara konsekvent och förbjuda telefonerande, fine, men det blir mycket att kolla i många olika yrkesgruppers bilar. Tveklöst är det inte alltid bra att telefonera under färd, men att köra till sidan och stanna? Kanske skall sheriffen och ambulans, brandkår, läkarbilar också köra till sidan och stanna? Det är lite sårt att motivera, det blir en utopi. På tal om yrkesfordon, det absolut kraftigaste jag skådat hittills, som även slår en välutrustad taxi lätt, var en nästan ny Scania lastväxlarbil som för dagen var rustad för att bekämpa halka medelst tank med uppvärmd saltlake och därtill hörande spridare och allehanda tillbehör och hydraulik mm. Mycket likt en titt in i en mindre flygplanscockpit, man var helt omsluten av lysande vippor, lampor, reglage och spakar. Dessutom en hel bil att manövrera... och inte under dagtid på sommaren precis.. FP |
|
|
Mythbusters gjorde ju ett test på detta. De kom fram till att om man var tvungen att tänka och aktivt delta i mobilsamtalet så var det lika farligt att prata i mobil som att köra full. Hittar ngn en länk till ett videoklipp vore det kul att se igen. Tycket svenskar i allmänhet kör ganska illa så att förbjuta mobilpratning utan HF vore kanske inte en dum ide. En debatt kring hur viktig koncentration på uppgiften att köra bil vore bra tycker jag. De flesta i den svenska trafiken kör utan att vara medvetna om sin omgivning eller vad de själva gör. Måste väl säga att det är lite på gott och ont. Vi har en ganska avslappnad trafikmiljö i sverige det hetsas inte lika mkt som i andra länder (med undantag för malmö kanske). Men att folk på motorvägen inte tittar i backspeglarna när de byter fil utan att blinka är bara SKIT. Eller att 50% av den bilkörande befolkningen inte klarar av att köra om ett LGF fordon på en helt vanlig väg med lite möte då och då är skandal. Eller de som konsekvent kör 10 långsammare än skyltningen?? varför? Kör man bil så kör man bil tycker jag. En debatt kring mobilpratandets negativa effekter på körförmågan kanske kunde göra folk lite mer medvetna om hur viktigt det är att koncentrera på att framföra sin lilla personliga missil på ett lite mer uppmärksamt och kontrollerat vis. -Phil |
|
|
Prata i mobiltelefon tycker jag kan vara okej när man jobbar, eller det är ett viktigt samtal. Men sitta och prata om väder och dylikt tycker jag man kan göra vid middagsbordet, iaf inte under färd i tät trafik. Men att läsa eller skicka sms under färd tycker jag är betydligt värre än mobilsamtal, det är verkligen lätt att tappa koncentrationen på körningen. Mvh Jens |
|
|
I ett av mina jobbfordon en Mercedes Sprinter har vi fått ny taxameter med plattskärm, i samma veva tog dom bort komradion, den var tydligen inte nödvändig längre.? Istället ska man läsa och knappa in textmeddelande på skärmen, kul när du får en jobbrelaterad fråga mitt under pågående färd med kunder i bilen. Knappa in svaret i 90 knyck, eller stanna och knappa in svaret på en parkeringficka och bli ännu senare till nästa körning.? Sen när du fått upp farten igen kommer en följdfråga: hur mycket försenad tror du att du blir? Stanna igen och knappa, eller ringa på mobilen? Då blir det mobilen! Saknar verkligen komradion, ibland går verkligen inte utvecklingen framåt. Mvh Jens |
|
|
Bortsett från att just vi på forumet klarar att både köra bil och tala i telefon ;-), så skulle jag inte motsätta mig ett totalförbud. Otroligt att de yrar om nollvision samtidigt som det är tillåtet att prata medans man kör. visst, det finns de som klarar det, men sett över alla som trafikerar våra vägar så skulle olyckstalen sjunka om det förbjöds. En god vän var nyligen först på en olycksplats. En bil framför honom vek helt plötsligt av vägen och in i en bergvägg. I olycksbilen satt en medtagen kvinna och vid hennes sida låg en mobiltelefon. Polisen konstaterade torrt; - dessa jävla kärringar och deras telefoner.... |
|
|
Det är lätt att raljera över mobilen, knappast någon pryl har fått skulden för så mycket skit i samhället, allt från yuppienalle till barnvakt, och så bilsäkerheten. Det kunde ju lika gärna vara ett barn eller nån annan som stod för samtalet eller uppmärksamheten under bilfärden i exempeln ovan. OK, förbjud alla barn och allt tal i bilen, antingen genom mobil eller direkt i kupén. Hur gör vi sedan med övriga yrkesgrupper, av vilka några har nämnts ovan? Jämfört med vad dessa pysslar med under färd i trafiken så framstår ju mobilprat som en liten fis i rymden eller hur? Lägga ner dessa verksamheter och service då, de får söka andra jobb eller hur? FP |
|
|
Philip S. Jag har läst igenom ditt inlägg ovan flera gånger nu. Är det inte en mängd motsägande eller lite överdrivna uppgifter där? Aktivt mobilsamtal är lika farligt som rattfylla, men med HF är det OK? Menar du att de flesta, alltså flertalet, kör utan att vara medvetna om omgivningen eller vad de själva gör? Mao. de sover... allvarligt! Vi har en avslappnad trafikmiljö här..? Har du kört i t.ex USA eller Tyskland? Isf skulle Sverige framså som en bikupa som man just petat i...) Man bör kunna köra om trots möte menar du, annars är man dålig, vilket hälften av bilkörande befolkningen är. Man måste konsekvent hålla skyltad hastighet, inte under. I min värld betyder skyltarna max hastighet, allt upp till denna är tillåtet och avgörs av den som ligger först och ser framförvarande väg... OK lite provocerande kanske men har du funderat på din text ovan? FP |
|
|
Det finns flera studier (som jag inte hinner leta upp länkar till nu) som visar att just telefonsamtal gör dig lika dålig på att köra som en lättare rattfylla (över gränsen för vad som är tillåtet i Sverige). Detta helt oavsett HF. Det är inte i första hand att hålla något i handen som utgör risken utan att ett telefonsamtal försämrar koncentrationen. Detta beror på att en väldigt stor del, så mycket som 70-90% av ett "normalt" (face-to-face) samtal utgörs av icke-verbal kommunikation, dvs större delen av budskapet förmedlas utan ord. När vi istället sätts i en situation där vi måste försöka förstå ett budskap där större delen av kommunikationen saknas så måste vi koncentrera oss mycket hårdare: vi är helt enkelt inte skapta för att förstå ett telefonsamtal lika instinktivt som ett normalt samtal. Samma sak med bilkörning: Människans perception är anpassad för att färdas i 5-15 km/h. Allt därutöver är onaturligt för oss och kräver en aktiv insats av koncentration för att vi ska kunna uppfatta vad som händer kring oss, reagera i tid, manövrera fordonet etc. Att kombinera dessa två krävande aktiviteter gör naturligtvis att vi börjar visa brister; vi räcker helt enkelt inte till för att klara både dessa uppgifter samtidigt med fullgott resultat. De flesta brister förhoppningsvis i koncentrationen på telefonsamtalet och upprätthåller förmågan att köra bil, men i de fall där samtalet är viktigt och kräver att du uppfattar allt och minns (chefen ringer, du pratar med en kund etc) så drabbar detta bilkörningen. Summa summarum så anser jag att telefonpratande i bilen bör vara förbjudet, oavsett om man använder HF eller dylikt. Det kanske är opraktiskt att behöva stanna för att prata i telefon, men det är opraktiskt att inte kunna ta bilen hem från krogen också, ändå är det få som motsätter sig att det är förbjudet. En del tar upp argument som att det finns andra störningsmoment i vissa personers förarmiljö. Detta är naturligtvis sant, men är det verkligen ett argument för att inte åtgärda en av dessa potentiella trafikfaror? De flesta saker som har tagits upp är dessutom av en annan karaktär än ett telefonsamtal: Ett mobitex kräver inte din odelade uppmärksamhet omgående utan kan läsas vid rätt tillfälle. En blinkande lampa kan vara störande, men kräver inte att du koncentrerar dig på den. Det enda som är jämförbart är föräldrar med barn i framstolen, då detta definitivt kräver uppmärksamhet och är ett i allmänhet vansinnigt inslag i trafiken, men det är en annan diskussion. |
|
|
Sant. Men exempeln och jämförelserna gäller knappast EN blinkande lampa, display, mikrofon eller annat som skall manövreras eller läsas av. Därav konsekvensanalysen osv, det finns tveklöst mycket att se över vad gäller förarmiljön i fordon, mobilen är bara en och knappast den värsta. FP |
|
|
Folke: "Det kunde ju lika gärna vara ett barn eller nån annan som stod för samtalet eller uppmärksamheten under bilfärden i exempeln ovan." 2 fel gör knappast ett rätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.