|
|
|
|---|---|
|
Har 5HP18 lådan till en 530 V8 -95 14 eller 16 stift i kontakten? Vilka årsmodeller av 5Hp18 lådan passar till den bilen och vilka andra modeller hade den lådan och mellan vilka årtal? Såg när jag letade begagnad låda att även 525:an hade 5HP18-lådan, är det samma låda som till 530`n eller är det något som skiljer?? MVH Robban B | |
|
Humm, lite förvirrande.. Enligt ETK så heter automaten A5S310Z till 530 -95. Länk Och just den lådan sitter i dessa vagnarna. Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
A5S310Z är samma låda som ZF5HP18, det är två olika beteckningar på samma låda. Den ena är BMW's interna beteckning och den andra är tillverkaren egna. A5310Z: (BMWs benämning) A ---> Automat (osäker) 5 ---> 5 växlar 310 ---> Max tillåtet vridmoment på lådans ingående axel Z ---> Tillverkad av företaget ZF Robban B, läs igenom gamla inlägg från Molle325 här på forumet, är det någon som kan automatlådor så är det han. __ Min bil: Länk |
|
|
Inte stora marginaler på max vridmoment där.. M60 3.0 har ju 280Nm redan från början. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Tack för mkt bra info! Då känns det alltså som att lådan från en 530 V8 -94 borde passa rakt av, vet någon om både 94:an och -95:an har 16 stift i kontakten? Vad är skillnaden mellan dem 2? MVH Robban B |
|
|
Jag tror att jag någonstans har läst att det inte är exakt samma låda i 530 V8 som i 525 även om båda har HP18 lådor. Vad som skiljer vet jag inte. Läs gamla inlägg från molle. __ Min bil: Länk |
|
|
5HP18 har 14 stift. Beroende på årsmodell/modell är kontakten antingen en 14 stiftare eller en 5HP19/24/30 kontakt som har uttag för 16 stift där två inte är utnyttjade. En 5HP18 från en 525 blir inte bra, konvertern är för liten och någon/några kopplingar har ev en friktionsring mindre tror jag, ventilhus har annorlunda strypning. Dock kan den byggas om med större konverter osv till en 5HP18 för 530/730. Bäst att leta efter låda från 530/730 från 93 och framåt. molle |
|
|
Det är goda odds att 530 94 ach 95 har samma kontakt. Men kolla först för man kan aldrig vara säker. Å andra sidan är det inte svårt att byta kontakt. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.