|
|
|
|---|---|
|
Hej! Märkte att bilen lät lite lustigt på tomgång, men inget märktes när jag körde iväg igår. efter ett par min körning börjar bilen rycka o misstända varpå jag stannar. Upp me huven och hör ett konstigt pysljud som följer varvtalet. Aha, kanske ett tändstift som lossnat lite tänker jag och börjar skruva bort locket o tändspolen. När jag drar bort tändspolen följer tändsfitet med upp... Får efter lite telefonerande tag på en bekant med verktyg som kommer til min assistans. Nu börjar det tråkiga: när vi försöker skruva tillbaka stiftet märker vi att det inte finns några gängor kvar??? Jämför med cylindern bredvid där vi ser gängorna med blotta öget till skillnad från det aktuella "hålet". Hur kan gängorna försvinna? hittade denna tråd innan och det kan ju vara samma sak som hänt mig?: Länk Hoppas bara att resten av motorn klarat sig... :-( mvh Conan | |
|
Tilläggas bör kanske att tändstiftet är helt o fint, det är gängorna i toppen som är spårlöst försvunna. Det ser dock ut som att det finns en del jättefina spån på toppen - bland de andra tändspolarna o däromkring. Kanskse det är gängorna som pulvriserats och hamnat där? mvh Conan |
|
| då blir det heli-coil. | |
|
Troligen har stiftet suttit löst under en längre tid och vibrerat. Det har mattat ut gängorna. Tror nog att de blåst ur hålet så några andra fel finns nog inte. Som Wan nämner går det ju fint att montera insatsgänga och då får du ju t.o.m stålgänga. Ställ aktuell cylinder i avgastakt, sätt fast en dammsugarsslang med silvertejp på avgasröret och sätt den på utblåset på dammsugaren, så får man övertryck i cylindern. Använder man en spiralskuren gängtapp drivs spånen utåt också. Annars går ju den tråkiga vägen också, genom att demontera toppen.. |
|
|
Som sagt är det tyvärr reparation av gängan som gäller. Tänk bara på att det är M12x1,5 som är väldigt svårt att hitta i helicoil sortimintet. __ //Niklas |
|
| Det blir så om inte stiftet är draget som det ska.Det finns speciella lösgängor för olika sorters stift.Hör med din lokala motorrenoverare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.