AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
812

Villka Faktorer Styr Brännslet?

sc
3
scorpan
750-ial-89:a
Har en 750 ial-89:a som öser in soppa på den högra cylinder raden.
Fråga 1 Vad är den igentliga skillnaden mellan att köra i Ekonomi respektive sport läge.? Jag vet att om man petar i sport-läget så öppnar den upp större kanaler i lådan som i sin tur genirera större oljeflöde och på så sätt snabbare axx.
Men styrningen till motorn änndras väll med?

Problemett med min bil är att om man pressa den på S-läget så trycker den inn så mycket soppa att det slutar med att det tar fyr i katten,den blir alltså illröd och sista juddämparen blir glödande innvändigt. NJaa hela ljuddämparen blir ju naturligtvis varm. Så pass att AL plåten åvanför smält ihopp till en liten klummp, och det tar fyr i tektylen/underredsmassan.

För mig är det en gåta att det kan tryck inn så pass mycket soppa att det inte förbränns riktigt. Första tanken var att det är lammdan det är fel på,den skall ju reglera soppa. Å jag köppte 2 st nya hoss BMW men ingen förbättring.Jag har bytt luftmassmätare & tempgivarna i plenumkammarna & stifft. Spjällhusen & kablarna är kollade men hittar ingen fel på dom. Jag har provat byta styrboxarna & nollat datan men med samma resultat.

Ja även i E-läget så får den för mycket soppa, skillnaden är att det tar ej fyr i bilen. Men den är trött men går ej i nödläge.

2.Vad är det mer som styr soppan?

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är du säker att den öser in soppa,tycker det låter som en rasad katt dvs stopp.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
sc
3
scorpan
NJaa första gången det hännde så gick katten åt pipan, den fick jag plocka ur det som fanns kvar av katten .i sissta ljuddämparen. För effter det så var den mer eller mindre täppt. bara pös lite.. Skräp är dessa bilar!.. Mycket skruva lite köra..

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Sport-ekonomiväljaren påverkar bara lådan. Det låter som tändningen står sent på ena halvan av motorn, men det är ju inte möjligt... (provade på en Opel Admiral en gång och avgassystemet glödde...
Men om några cylindrar inte tänder utan skickar ut oförbrännd bränsleluftblandning i avgassystemet så brinner det ju där istället, och då blir det ju varmt! Alltså är du säker på att den går på alla cylindrar?

/Mats J
sc
3
scorpan
Ja det är det som är så konstigt... den är lite mer svart på 2 av stifften men ej blöta som om dom ej tände. har kollat kablar och dyligt med men hittar inget fel. Men jag håller med om att det känns som den messt logiska förklaringen till att den börja brinna. om den lägger av at tända på några burkar. men det värkar konstigt om den i såfall bara gör det ibland?..
Och ändå dricker 3L milen.!

Men sätter man dit en 6 nya stifft 2nya lammdasonder en ny masslufftsmätare sammtidigt, tycker man att det skall fungera iaf. men icke.. Ett skummt fel är det..

Jag få nog prova och mäta upp kablarna till lammdan, så det inte bara är ett kabel brått någon stanns. Ideérna börjar ta slut nu..

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Låter som en slutkörd skrothög med knapphändig service de sista 10 åren - annars brukar de inte bli sådär dåliga.

M70 är en relativt komplex motor trots att den är gammal , det innebär att många nybörjare helt enkelt inte vet vad de håller på med och inte klarar av det de ger sig på att uträtta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.