AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.073

Erfarenhet av Saab 9-3 Kombi?

1-2 år gammal bil med 3-4000mil.

Några alternativ, 175hk bensin, 210hk bensin eller 150hk diesel.

Någon som har erfarenhet av dessa? Tycker man får ganska mycket bil för pengarna, och jag sitter så bra i stolarna....

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Trots Saabs ansträngningar att kalla 9-3 för "Sport Combi" och "Sport Sedan" så är det inte någon särskilt sportig bil. Jag jämförde 9-3 Aero (som då hade 210 hk bensinmotor) mot BMW 325i E90 när jag skulle köpa ny bil senast och skillnaden var stor, framför allt i fråga om vägegenskaper. Dessutom tyckte jag att 9-3 Aero var för dyr med tanke på vad man får. Däremot kan ju prisvärdheten vara bättre som begagnad.
Eftersom bilen ändå inte är så värst sportig skulle jag inte betala så mycket extra för mer motor och jag tyckte inte att gångkulturen hos 210 hk motorn imponerade.
Till det positiva med Saaben hörde komforten. Likt dig upplevde jag att jag satt bra i stolarna, lika bra som i BMW. Kupén kändes ganska rymlig och fjädringen var komfortabel. Överlag tyckte jag Saaben var lika komfortabel som BMW E90, med ett viktigt undantag – den bullrade avgjort mer. Trots identisk däckdimension (225/45-17) var BMW 325i påtagligt tystare. Senare har jag kört Saab 9-3 med 16" hjul i smalare dimension och då har bullret inte varit lika störande. Min slutsats är att isoleringen av vägbuller är sämre, men väljer man däck därefter så behöver det inte vara så stor nackdel.
Hur mycket kör du per år, är det mest pendlande till och från jobbet?
Jag är egenföretagare så allt från 1500-5000 per år kan det bli. Så jag vill ha en ganska snål sak...
Det blev luddigt, genomsnitt ca 3000 mil
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har ingen koll på förbrukningen hos Saabarna, men en dieselmotor tycker jag skulle passa bilens karaktär. Klart värt att överväga. Jag har provat 210 hk bennin och 150 hk bensin, men inte dieseln.
Med lågbullrande däck kan man nog avverka många bil bekvämt i 9-3 och med en diesel borde det bli långt mellan tankstoppen. Min svärfar har en 9-3 kombi med 1,8t-motorn och han klagar på förbrukningen, som han tycker är i högsta laget för en motor med den relativt begränsade effekten.
Jag skall också tillägga att Saaben är trvisam att köra, det är egentligen mest när man verkligen står på på krokvägarna som jag tycker vägegenskaperna kunde vara mer sportiga.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
150hk dieseln ska vara riktigt bra, snål och pigg.

Har kört dem flera gånger, både 175hk och 210hk. Intrycket är i kort: Starkt mellanregister, tråkigt motorljud, pigg styrning, ganska dålig kvalitetskänsla interiört, sköna stolar, bra utrymmen.

Som begagnade är de väldigt prisvärda eftersom Saabs andrahandsvärde minst sagt är skakigt. Nypriset på Saabarna är alldeles för högt vilket ger ett väldigt kraftigt värdetapp. Kolla exempelvis på Saab 9-5 Aero, nya ligger de på 370-400 tusen. Nu är det inga problem att få en 05a för 130.000kr...
Länk
Länk

//Lövet
Jämfört med många andra mellanklassare är den riktigt trevlig. Enligt mig är det bara tyska bilar som slår den på fingrarna.

Tycker att andreas_lofgren sammanfattade ganska väl: "Starkt mellanregister, tråkigt motorljud, pigg styrning, ganska dålig kvalitetskänsla interiört, sköna stolar, bra utrymmen."

9-3an styr in väldigt fint men man får leva med en del torqe-steer pga framhjusdriften. De tidiga årsmodellerna är lite bullriga invändigt. Har för mig att bättre ljudisolering kom -07, samtidigt som invändig facelift.

Ska du ha automat så passar den bäst till 175hk-motorn, mycket trevligt samspel där. 210hk-motorn känns lite tunn för att vara en fd. Aeromotor även om den går ganska bra. Denna motor kan dra en del olja.
Körde en 175a med automat mot en E90 325iA (218hk?) flera gånger och det var jämt skägg i landsvägsfart.

V6-Aeron är en riktigt kul motor och enligt mig den första Saaben som låter trevligt. Tyvärr är den väldigt törstig.

Skulle tro att både AMS och TV har begagnattester man kan ladda ner som pdf.
Den nya fronten är snygg men då tycker jag bilarna ligger i BMW och AUDI prisklassen och där vill jag inte köpa Saab idag.

Känns som jag ska titta efter en 150hk diesel...

Ska tillägga att jag har haft en lånebil en vecka Saab 9-3 kombi (150hk tror jag).

Plus.
Sitter suveränt i den. Bland de bättre jag provat.
Drog 0,84 som jag kört den i 120mil.(bra för storleken tycker jag).
Night Panel. Den gillar jag.
Bra standard stereo.
Ok förvaring.
Utrymmen ok.
Bra ljus

Minus.
Kromlisten runt instrumenteringen blänker i vindrutan, framförallt i skymning.
Känns lite framtung, även om den styr in bra i kurvor.
Nya dubbdäck sitter på och lite bullrig då, har kört odubbat länge så jag kanske inte minns riktigt.
Saab som alternativ lätt begagnad har jag släppt, tycker vår audi a4 från -03 är tystare o bekvämare på det mesta utom stolarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.