|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla!! Jag har fått 2 problem på halsen inom loppet av en vecka. 1) Sedan senaste kölden/snöfallet i förra veckan, så kan jag inte öppna förar dörren från utsidan. Detta har hänt 1 gång strax innan jul i fjol och då var det säkert samma anledning, med minusgrader o blötsnö. Då ställde jag billen i mina föräldrars garage 4-5 timmar o sedan var det löst. Men nu går det inte!! Jag har sprutat i låsolja och 5-56 i alla hålor, men det går inte. Har provat med nyckel o fjärr, men inget hjälper. Däremot kan jag öppna dörren inifrån. 2) När jag har kört motorn varm o kör i ca 90 km/h så "hoppar" växlarna upp om ner. Från 5:an till 3:an. Har provat att "tvinga" växlarna med tiptronic, men då hoppar växeln tillbaka, från 5:an till 3:an. Kör jag i 50-60 km/h så hoppar växlarna från 4:an till 3:an o sedan ner i 2:an. Vad kan detta bero på?? Min bil är en BMW X5 4.4 årsmodell 2002. Gått ca9800mil. Hoppas på hjälp!!!! MVH/Anders | |
|
1. Det troligaste är att clåsmotorn fått fukt i sig(om jag förstår din felbeskrivning rätt) kolla om låsknoppen rör sig. Åkte x5 4.4 00 tidigare och då fick båda clåsmotorerna i framdörrarna bytas innan det blev bra. Det kan också vara allmän fukt och vatten som glidit ned via avstrykarlisten i dörren. Då hjälper ett par dygn i varmgarage. 2. A) Kör du mycket kortsträckor? B) Har bilen dragkrok och har dragit mycket tungt? C) Är batteriet bytt någon gång? Svar A&C Batteriet sitter i bagaget vid reservhjulet och hinner inte laddas upp under kortkörning och kallt väder tar bort 50% av batterieffekten och livslängden på ett batteri är normalt 4-6 år. Kolla på förbrukningindikatorn om det visar svart(behöver laddas) grönt(ok) eller gult(byta ut). BMW av senare årsmodell är känsliga för att strömmen är korrekt. Löses med att köpa en Ctekladdare på närmsta Clas Ohlsson för 500kr och ladda 2-3 dygn kontinuerligt(tar så lång tid första gången). B Det kan vara dags för byte av automatlådeolja, filter och rengöring av silen. BMW säger att det är lifetimeoil men olja är ju billigare än metall eller en nyautomatlåda. En felkodsavläsning på en verkstad med BMW-kompetens kan visa om det är något elektroniskt fel. Bil&Motorteknik i Huddinge 087110687 är vassa på BMW-rep om du inte skruvar själv. Hoppas detta kan vägleda dig lite, använd även "sök inlägg" -funktionen ovan till vänster i menyn så kan du söka på dina fel för ytterligare läsning. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.