|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar hur mycket jobb de är för en amatör att fixa/byta vanos? Eller bör man vända sej till proffsen? :) Rayman | |
|
Vanos? är de en del? eller är de en helt ny motor? Jag e BMW amatör. Så en förklaring av Vanos. Sorry om jag lånar tråden lite. Barn sover inte,dom ligger på laddning. |
|
|
Det är en slags "växellåda" som sitter längst fram på motorn och sköter ventilernas öppningstider. dvs vrider kammen litet fram eller tillbaks. Detta resulterar i bättre bottenvrid och lägre förbrukning. Variabla kamtider helt enkelt!! Rayman: Det beror ju på hur mycket mekvana man har, men det är nog ett jobb för proffsen! Krävs lite specialverktyg. Vad har hänt? |
|
|
Hmm....är du absolut stensäker på att det verkligen är Vanosen som havererat? Första gången jag ser att Vanosen "strular" på M52 motorn isf.. Vanos>>>Variabel kamaxel styrning,dvs precis som "Veåtta" beskriver,dock endast reglering av insugskamaxeln på trådskaparens motortyp..finns även "dubbelvanos" på senare årsmodeller av bl.a. 523i(sent hösten -98 och framåt s.a.s..). Mvh Janne. |
|
|
Okej och lämnar man in bilen för rep då bränner man väl hål i plånboken? Veåtta: De som hände var att jag kom me bilen o döna ner i en vattenpöl som var drygt 30cm djup i 50km/h... Fick motorstopp o grejjer men jag personligen är inte säker på att de är vanosen som de e fel på, men jag lär lyssna på dom som kollat på bilen som är "proffs" så därför vände jag mej hit o få kontakt me personer som kanske har vart me om de själv eller i varje fall har nån pejl på vad dom pratar om.. Är som sagt amatör vad gällande motorer då jag är utbildad bilskadereparatör.. Rayman |
|
|
Länk Dubbel-VANOS (variabla ventiltider) Med Dubbel-VANOS blir vridmomentets karakteristik betydligt förbättrad. Systemet finns i alla BMW bensinmotorer. Ventiltiderna samt både insugnings- och utsläppskamaxlarna anpassas steglöst till motorns driftsförhållanden, beroende av gaspedalens läge och motorns varvtal. Resultatet är högre vridmoment i det lägre varvtalsregistret upp till mellanvarv, utan att motorn tappar sin spets vid högre varvtal, där effekten är stor. Tomgångsegenskaperna förbättras också, eftersom mängden oförbrända avgaser minskar. Speciella motorstyrningsdiagram för varmkörningsfasen höjer katalysatorns verkan. /Udo Dirkelsniff |
|
|
Jaha,på så vis... JAG personligen tror ju inte att Vanosen har lagt av pga "körning i en pöl",möjligen någon givare som "lagt av" pga vattnet...eller fukt lite "överallt" på olämpliga ställen som generatorn osv osv.. Åk in till en kompetent verkstad(förslagsvis en BMW kompetent verkstad) där en diagnos i deras testinstrument bör avgöra felets art. Försök torka upp motorn på lämpligt vis,kolla stiften osv innan...om möjligt. Omöjligt att säga vad som är det exakta felet "via dator'n" här och nu och med din beskrivning hitintills iaf.. Mvh Janne. |
|
|
Låter som du fåt in vatten i motorn. Läs här och fundera om liknande kan ha hänt: Länk Svekke |
|
|
En till tråd som liknar din beskrivning: Länk |
|
|
Ja bilen går igång men låter dock som en gamal åkertraktor.. Därav fick jag till svar att de var vanosen.. Tack för alla goda råd o svar föresten!! Rayman |
|
|
Du har nog inget fel på vanosen men däremot skulle jag gissa att du har fått in vatten i motorn med krökta vevstakar som resultat. Eller så har du tur och har bara fått vatten i tändstiftshålen med misständning som följd. __ //Niklas |
|
|
Med den lite knapphändiga beskrivningen så tror ju jag på det senare som Koni sa vill till rätt mycke för att få in vattnet i motorn på så vis Men man kan ju inte va helt säker Ta och blås bort vatten från motorn osv ta ur luftfilter och kolla om det dryper av vatten osv Hoppas på en bra och billig lösning Henke M som i Motor |
|
|
Tack för tipset :) Ska kolla upp de så fort jag får ledigt för tanten... Rayman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.