|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Glömde det viktigaste en bild på när den är rengjord. Länk Länk Det finns en pil som markerar flödet , dvs uppåt in i insuget På den räfflade delen som pekar uppåt satt ingen slangklämma, så det är nog lättat att försöka lossa "bananslangen från motorn. |
|
|
Då kom man hem med en påse originaldelar från bmw. Bananslangen vart fel, den är lite längre och en helt annan vinkel. Länk Som tur är så verkar det inte vara något fel på gummit så jag återanvände den gamla slangen. Köpte även en ny kontakt som syns på bilden och ny packning. Länk Fick betala 34 kr för oringen och 31kr för kontakten, då ingick oring, så mitt tips är att köp en helt ny kontakt, eller om ni bara vill byta o-ringen så hittar ni denna i en välsorterad järnaffär, bör vara bränslebeständiga. Tog mig ca 1,5 timme att montera tillbaka allting, slangklämman till nedre slangen på tomgångsmotorn var otroligt svår att få till, men jag vågade inte chansa, den skulle helt enkelt dras åt, man gör nog denna operation på 1 timme utan några större problem, nu när man vet hur det sitter. Har även haft problem med oljeläkage från kontakten vid vevhusventilation, såg att det satt en oring även där, märkte direkt att kontakten vart trögre att sätta dit när jag bytt den, så kanske även det problemet är ur världen. Länk När jag startade bilen så pendlade tomgången som vanligt, tog då bort batteripoolen i ca 1.5 h startade bilen, småpendlade i ca 5 sekunder för att sedan lägga sig stabilt, (antar att det tar några sekunder för smörjoljan i motorn att göra verkan). Sedan låg den där nålen utan att röra sig, även fast tempmätaren var i blåa fältet. Hade enorma problem med ryckigheter från stillastående dom är helt borta, och tomgången är stabil, körde den varm och lät den stå på tomgång i 2 min, man ser knappt att nålen rör sig, eftersom den ej gör det =) Detta är innan rengöring, när den är uppe i 3000 rpm då är det dock jag som trycker på plattan och sedan släpper, men pendlande var konstant hela tiden. Länk Efter rengöring 2mins tomgång. Länk (Fotografen har lite problem att hålla i kameran samt visst skrik på några förbipasserande ungar). Hela denna operation med tomgångsmotorn har gjorts utan att demontera insuget, bilder under insuget är taget, genom att helt enkelt sticka in kameran, enda sättet att få en bild hur det ser ut, hade inte haft en sportkeps att förstå hur allt var monterat annars. Som sagt i tidigare tråd så finns denna konstruktion med tomgångsmotorn under insuget endast på min 525 92:a och vissa e36, annars är den moterad länst sidan av motorn och lätt att demontera. Detta är hur den egentligen skall vara monterad del# 7 bracket idle adjuster finns ej på min, synd för det hade givigt en chans att vrida tomgången upp elller ner. (min egen spekulation) Länk Bilder och film är tagna med ett par skitiga händer och en Nokia N73. Detta mektips är avslutat, jag skall försöka sammanfatta allting i en fil, om någon vill ha så är det bara att hojta till. |
|
|
Ok, jag är tillbaka på ruta 1, samma fel består. Det märkliga är att tar jag bort polen i 2h så kan jag köra 3 -5 km utan problem, längre har jag inte åkt. Någon som har några andra förslag? Det sitter väll ett par lufttempgivare på några ställen? Har fortfarande 4 veckor på mig att lösa detta, sen eldar jag upp den. |
|
|
Jag tror att ditt problem uppstår utav att "datorn" får fel värde från någon givare nånstans. Detta resulterar i att motorn blir "sur". När du haft borta polen i 2h så är datorn nollad och använder förprogrammerade data för att styra motorn. Efter en stund har den läst in nya värden, som då är fel, och bilen börjar gå piss. Detta kräver ju ioförsig att datorn är adaptiv. Att den är det på en 93 med vanos, det vet jag,men på en 92? Ta och kolla över ALLA givare i motorn som datorn använder. Motortemp, insugslufttemp, lmm, lambda, vevaxelgivare, spjällägesgivare osv osv osv Det är även lätt att få en luftficka precis där motortempgivaren sitter. Jag gjorde som så att jag varmkörde motorn, sedan lossade jag litet på tempgivaren så vatten strömmade ut. Då bör man bli av med ev luft där! Mvh |
|
|
Lambda och tempgivare är bytt, carsoft gav ingen felkod på lmm så jag antar att den är hel. Crap, jag som verkligen gick till botten med tomgångsmotorn och slet lite varje dag efter jobbet för att få loss den, tom grannarna som gick förbi passade på att säga "vad du fixar och donar", så just nu känns det väldgt surt speciellt eftersom jag har köpt en helt ny lambda helt i onödan och 2 st tändspolar. lambda är bytt spolen gjorde ingen skillnad. Kan tillägga att ojämn tomgång har varigt intermittent och när jag hade den hos meken så gick den bra och då motortvättade vi med startgas, sprutade i hålen ovanifrån, ingen förhöjd tomgång. Så jag antar att det är givare nästa. Nere vid innan lmm luftburken så sitter det en givare för luften vilken är den, det l låter väldigt bränsle luft relaterat. Som sagt budgeten för denna bil började nå sitt slut och i värsta fall blir det End-Of-Life. Så vart sitter spjälllägesgivaren? kan man mäta upp dessa grejer med en ohmmätare? |
|
|
Kolla insugslufttempgivaren. Sitter till höger under insuget. Nr 13 på --> Länk Spjällägesgivaren är den kontakten som går till gasspjället. Nr 2 på-----> Länk Ja det går att mäta upp dom. Ta reda på korrekt värde i Bentleys service manual eller liknande. Jag kan ej se att det sitter någon givare i luftburken -----> Länk Mvh |
|
|
gissar att det är dom ohm talen som står på realoem tex THROTTLE VALVE SWITCH 4 KOHM I värsta fall får jag väl byta dessa i felsökningssyfte. Jo jag har en i luftburken, under stora röret syns på denna bild. " Next, remove the intake air temperature sensor at the back of the airbox by unscrewing the 10mm bolt." Länk En gissning är att detta är "#13" jag skall känna under insuget när jag kommer hem i så fall har jag 2 st. om inte så är den lätt att byta. |
|
|
Nej det är en "förvärmare" som sitter ihop med motorns kylsystem! Har till uppgift att förvärma insugsluften. Blir varm när motorn blir varm. Intake air temperature sensor är nummer 13 här ----> Länk Mvh |
|
|
Fast det klart, Detta gäller ju min 93:a. Kan inte uttala mej om hur det är på en 92:a. Om du kollar ner på den mojängen, är det en sladd, eller 2 slangar som går till den? Mvh |
|
|
Jo det är nog tempsensorn, det finns inte nånannanstans Jobbigt med en så annorludna konstruktion. Vet inte jag ger nog upp snart, jag har ju en cykel som tur är..... |
|
|
Jo den sitter under insuget även på en 92:a. Se numer 13 på Länk Mvh |
|
|
Lyfter denna tråd då mina tomgångsproblem har återkommit:-( Återkom idag när jag var ute och körde med bilen. Helt utan förvarning vid ett rödljus så börja tomgången pendla kraftigt. från att rusa upp till 1500 varv till att nästan vilja dö. Precis som på filmen i mitt tidigare inlägg. Bilen Har funkat felfritt i ett par veckor nu sedan jag bytte kylvattentempgivaren och nollställde styrboxen. I samband med denna svajjiga tomgång så börja bilen ryka svart. Varvar jag ur den ordentligt så forsar det ut kondensvatten ur avgasröret! Prövade en annan LMM idag, men ingen skillnad. satte även dit min LMM på donatorbilen, och den gick som en dröm. Så LMM kan vi utesluta! Ska prova att spraya startgas över insuget imorgon, se om det är någon läcka någonstans. Kopplar jag ur tomgångsmotorn så dör bilen. mao går motorn sämre så då kan man väl utesluta denna med? Uppstår dessa symptom om lambdan är sönder? Det konstiga är att den har funkat klockrent nu ett tag. Förutom hög soppaförbrukning då förstås. Nån som har fler ideer?? Det verkar som om den här bilen vet när den ska krångla! Sist så hade jag E39:an på verkstad. Nu är den på Rekonditionering! Attans gamla bilar!! |
|
| Vart kommer vattnet ifrån? | |
|
Vet ej. Kan kanske bero på att bilen går mycket kortsträckor. Avgassystemet blir väl aldrig riktigt genomvarmt. |
|
| jag har samma problem. | |
|
Bumpar denna tråd igen. Kan en läckande spridare eller bränsletrycksregulator ge dessa problem? |
|
| Min erfarenhet säger att,har man extremt pendlande tomgång och även hög bränsleförbrukning är det 99 ggr av 100 Lambdan som är kass. | |
| Lamdan har bytts i felsökningssyfte, ingen förändring. | |
|
Jag har exakt samma problem på en 525 -92. Jag fick hem bilen igår. Den gick bra på tomgång....fast var trött. En allmän koll av allt....visade att den gick på 5 cylindrar. Jag fick den att gå på alla cylindrar, efter byte av tändspole och spridare på 3:ans cylinder. Nu gick den mycket bättre....och tomgången var fortfarande bra. Men jag hade sett att insugsgummit var trasigt.....så jag plockade bort det....och tejpade hela med vulktejp. Jag fixade även slangarna under insugsgummit. MEN.....när jag sedan startade....pendlade tommgången....!!!!! Håkan Carlsson |
|
| när du Ändå hade loss insuget passade du på att rengöra och smörja tomgångsmotorn? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.