|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
delorian: Öppna den svarta boxen till höger närmst torpedväggen under huven. Där sitter DME:n med en stor kabelhandske. Fäll undan den stora järnbygeln så lossnar kabelhandsken. låt vara så i min 5 min innan du sätter tillbaks den. Detta skall utföras vid kall motor. Batteriet behöver ej kopplas bort innan denna operation. Allt detta enl Bentleys manual. Minijonte: Håller med dej! Borde finnas lite guider med diverse åtgärder på standardfel på bmw:s! Mvh |
|
|
Så det räcker inte att koppla bort batteriet i 30 min? Om jag gör enligt din beskrivning vad nolställer jag och hur länge måste bilen sedan gå på tomgång? |
|
|
delorian: Glömde nämna att det stod även att tändningen måste vara avstängd! Bästa är att plocka ur nyckeln så slipper man oroa sej för det! Mvh |
|
|
Ser det likadant ut när du lyfter på kåpan som bild nr 2? Länk |
|
|
Nä det var lite fler grejer under den kåpan! Det är boxen närmst torpedväggen som är DME:n (på 525 iallafall). Det bör bli samma effekt av att koppla bort batteriet. Jag lät den gå i ett par minuter, sedan åkte jag en runda tills motorn var riktigt varm. Normal körning. Mvh |
|
|
Har provat detta den pendlade fortfarande när den vart varm, åkte dock till affären och tillbaka då gjorde den inte det. Hade du nån "pendling" efter att ha utfört denna åtgärd eller gick den bra direkt? |
|
|
Det kan bli lite svajig tomgång när jag flera gånger kört till jobbet och tillbaks (ca 1 km). Motorn hinner inte bli varm och därför surar den sej lite. Men detta försvinner fort när jag kör den varm. Förövrigt så funkar den nu utmärkt sedan bytet av termostat och tempgivare! Förbrukningen sjönk markant och jämn och fin gång. Tänk på att lufta riktigt när du bytt tempgivare! Det blir lätt en luftficka där tempgivaren sitter, då skickar den fel värden till styrboxen! Mvh |
|
| kan säga att min var lika dan lämna i den på verkstad dom bytte givaren till tempmätaren efter det vart tomgången normal | |
|
Det jobbiga är att detta uppkom efter jag bytte lambda + tempgivare, tempgivaren byttes först. Får jag inte stil på detta snart så skrotar jag bilen eller säljer den billigt. |
|
|
Lyfter denna tråd igen eftersom jag ej löst mitt problem, har dock med hjälp av din film sett en märklig skillnad angående lmm. Om jag har förstått allting rätt så är din en 93:a och min är en 92:a. På videon hinner man precis se att du har en annan lmm än vad jag har Länk Det ser inte alls ut som det skall göra på min bil enligt Länk Det extra röret bredvid kontakten på lmm existrerar ej på min bla. Jag har inte den svarta "t-shaped" tomgångsventil på min försvinner bara röret under insuget, jag har letat efter tomgångsmotorn hittar detta "flöte" det går 2 st rör in och ut och ovanför sitter en elkontakt, detta antar jag är någon ventil för tomgången, som en klocka som bygger upp tryck eller vakum, det måste varigt något liknande du klämde på. Har ej lyckats hitta denna skumma del på någon modell i realoem Skall ta isär denna ikväll. |
|
|
delorian: Japp min är en 93:a. Det är rätt mycket som skiljer motorerna åt mellan 92 och 93, bla så kom ju vanos motorn 93. Har du provat o byta LMM:n? Har du kollat upp insugslufttempgivaren? Nr 13 här: Länk Har du kollat om det finns några felkoder? Knivigt problem du har där! Har du låtit någon bmw mek lyssna på den och framföra sin åsikt om vad det kan vara? Mvh |
|
|
Det ser mörkt ut........ Jag har hittat tomgångsmotorn den sitter under insuget. Länk håller kameran i insuget och tar bilden mörkt trångt och oåtkomligt. Den övre slangen böjda verkar sitta i någon sorts plast, vågar inte ta i. Man ser ingenting ser inte ens om tomgångsmotorn är fastsnäppt i något eller om den bara ligger i slangen- Tog loss LMM idag och så trådarna vågade inte prova att göra rent den, jag har speciell lmm spray. Får se om jag provar ändå. |
|
|
Länk Här har jag hittat en e36 som har den placerad på samma ställe, helt galet!!! Skall försöka smörja slangen med silikonspray för att se om det går att få loss den. Jag tar tacksamt emot alla tips. |
|
|
Gör som dom i din länk, plocka bort så mycket du kan runt omkring så är det lättare o komma åt! Har du provat att spraya startgas över insug o slangar medans motorn är igång? Detta är ett effektivt sätt att hitta läckor i slangar o packningar. Reagerar motorn när du sprayar, då har du en läcka nånstans! Du kan utan problem rengöra LMM.en med sådant spray, det har jag med gjort, både på min E-34 och E-39:a. Bara du inte rör trådarna med tops eller liknande! för dom är Mycket ömtåliga!!! Spraya på ett par gånger från båda hållen, låt sedan torka. Men jag tror ej detta avhjälper ditt fel du har. Kommer du ej åt tomgångsmotorn så är det bara att demontera insuget, är ej så mycket jobb faktiskt! Och samtidigt får du ju nya insugspackningar! Mvh |
|
| Vi har motortvättat med startgas, ingen förhöjd tomgång. | |
|
Den bananformade slangen verkar vara fäst i plast. Här har jag hittat en bild som visar en connector borde vara del #9 Fast den sitter på undersidan av insuget. Länk Någon som lyckats ta loss denna del utan att skada den , skall man lämma ihop den för att få ut?, man ser absolut ingenting. |
|
|
Del # 9 Länk Det är denna del som den bananformade slangen sitter i under insuget man dra ut den 2 -3 m.m. den lixom glappar, jag har slitigt, ryckt, försökt smörja slangen, ingenting hjälper, hur fan man kan sätta tomgångsmotorn under insuget är för mig en gåta, det är bara min bil som har så hittar det inte ens på någon skiss Man ser att det skall sitta en oring där den delen själva "tungan" skall den böjas upp eller ner. Någon på autopower måste ha lossat denna jag kan inte vara den enda som sliter med detta. |
|
|
Delorian: Fick du bort tomgångsmotorn på din bil? Uppdatera gärna hur det går med felsökningen på din bil! Mvh |
|
|
Nej jag har inte fått bort den, men nu vet jag hur konstruktionen ser ut den sitter bara på min bil inga skisser stämmer, ändå finns bananslangen som del. så jag sökte på nätet, verkar som detta är något som härstammar från brw e36. läs min tråd Länk Hittade en bra sida som beskriver vart den sitter, om jag inte får loss genom smörjning, så kommer jag skära ett snitt i dne med en kniv , och köpa en ny slang. Det värsta är att det behöver inte inte ens vara detta som är fel. Men jag kan inte mer än försöka, om jag får loss det så skall jag försöka dra en långa slang och sätta den på utsidan, det borde fungera likadant om man håller samma slanglängd. Men det här är en skam för BMW att konstruera på detta sätt. |
|
|
Fick äntligen bort tomgångsmotorn igår, vred tills och snäpp så gick haken av själva snäppfästet, men den sitter på kontakten så är bara köpa en ny Tänkte redovisa detta lilla projekt. Man ser konstruktionen på denna, jag har satt ihop det som det skall se ut. "klacken" syns längst ut. Länk Man skall ta en mejsel och trycka uppåt. Så här ser det ut från insug till luftbälj, observera "klacken" borta dvs avbruten. Länk Den var skitig och lite oljig inuti, gick trögt när man rörde på den med en skruvmejsel. Denna del skall egentligen vara extremt rörlig, det skall vara glappt och röra sig fritt Länk Här har ni fästet under insuget man kan skymta spjällhuset. Länk Kontaktstycket hade vita beläggningar, rengör med elektronikrengöring och använd sedan oxide clean. Länk Jag använde "air sensor clean" till att rengöra det går bra med elektronikrengöring, isopropanol dessa 2 sprayer verkar vara samma sak alcohol, spruta i skaka runt, rengör med tops. Upprepa till du hör ett klickande ljud när du skakar på tomgångsmotorn, du vet då att den rör sig fritt. Smörj sedan så det glider bra, jag kommer använda crc powerlube avsett för bussningar kugghjul, tål värme, tränger in stannar kvar m.m. 5-56 är för lättflyktigt och dunstar bort. Nya kontakten kommer imorgon, det blir en ny oring den gamla kändes lite hård och kantig. Om denna rengöring ej löst mitt problem så så är det dock förebyggt för framtida problem. När slangar sedan skall monteras tillbaka smörj med lite olja så går dom på utan motstånd. Hoppas denna lilla "guide" kan hjälpa någon annan med samma problem. Så här i efterhand så är det nog bättre att försöka lossa slanga från övre delen av tomgångmotorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.