AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.288

M5 v8 400hk elr m3 e46 vilken ska man köpa. Bränsle förbrukning?

mi
130
mickaellllll
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
Hej en fråga vilken bil skulle ni köpa en -99 m5 elr 01 m3 e46 m3.

jag vet att m5 är lite billigare att köpa. Men en v8 dricker väll minst 1,6- å uppåt beronde på hur man kör, så har man en M bil så kör man nog inte så snällt heller.

Är det nån som vet bränsle förbrukningen på M5 och på m3 e46
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Finns ju en tråd om just soppeförbrukningen gällande M5 lite längre ner....

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 och Audi A4
Cs
49
Cstadig
Bmw M3-2002
Min M3 E46 kör jag på precis under litern/milen dom dagarna jag kör den fram och tillbaka från jobbet på sommaren. Annars brukar den ligga på 1,3/mil.
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Jag personligen skulle inte köpa en sådan bil om man väger in soppaförbrukningen när man väljer... Men visst, M3an borde ju rimligen dra mindre soppa.

///
Nicke
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Altid 1,3-1,4, men den er jo gjort for at blive "kørt" :) E46 M3

Holder med Nike_Boy, kanske en 530 Turbo disel med M paket er vettigere, om man skal køre mycke mil.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Om man funderar på någon av dom två modellerna så tycker inte jag att bränsleförbrukningen har så stor vikt pga att båda är dyra i allt däck försäkring service och så vidare.Så om M5a drar ca 2dl mer per mil vilket jag tror att den gör med samma kör sätt så har inte den inte så stor betydelse i långa loppet.M3an är väl ca 70k dyrare om man ska gämföra två likvärdiga fullservade bilar.Vill du ha en bekväm lansvägs räser som knäcker det mesta i fart då tar du M5an annars så ta M3an om du vill ha en sportigare bil med mera bus faktor.
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Eller varför inte titta på en Alpina=)

///
Nicke
Har lite svårt att förstå varför man pratar om prestandabilar och bränlesförbrukning i samma mening. Man köper väl en prestandabil för att dom är härliga att köra och då får det kosta lite mer i bensin. Det är värt det. Som 2002ti säger så är det annat som är dyrt istället. Bränslekostnaden är nog den minsta kostnaden.

16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
3 deciliter mer per mil ger en högre kostnad vid 1500 mil på ungefär 0,3*12*1500 = 5400 kr per år. Småpengar i sammahanget som definitivt drunknar i värdeminskning, försäkring och reparationer.

//Lövet
Håller med om att den lilla skillnaden i bränsleförbrukning är försumbar med övriga driftskostnader för M5 (kan kosta MASSOR).

Det är nog intressantare att fundera på vilken typ av bil man vill ha. Jag har själv inte kört M3 E46 men har ägt en M5 E39 och den är mer en snabb komfortvagn än en sportbil. Kan tänka mig att M3:an är lite sportigare.

M3 E46: Mellan 1,2-1,3 blandad körning. Och jag gasar en del....

Jag valde också mellan dessa bilmodeller men kom fram till att M3:an passar mig betydligt bättre. Dels lägre bensinförbrukning (förstår inte varför folk envisas med att påstå att det inte har någon betydelse)dels att jag inte har familj, dels att den är modernare och framförallt mera driftsäker än M5:orna.

Så resonerade jag. Prioriterar du komfort kanske M5:an passar bättre men skriv ner för o nackdelar på ett papper och se vilken som passar bäst. Det är ju trots M:et två helt olika bilar. Komfort vs bus om man ska hårddra det.
M3:an har ju också SMG II.....mumma

Lycka till med bilvalet!!

M.V.H
Dennis
fredde 7
Mickaellll: du kör en M5:a på litern vid långkörning då är det trafikrytmen med inslag av ecodriving som gäller..men det är imponerande att det går att köra den så snålt.

Ps: här på autopower får man inte nämna prestandabil och bränsleekonomi i samma mening, men det går väldigt bra att prata billiga oljor och däck i samma mening....konstigt.
Vad är det för skitsnack att man inte får nämna förbrukning och prestandabil i samma mening? Om soppapriset kostar 14-15kr/liter till sommaren vill en del kanske ha den bil som drar mindre??
fredde 7
Perran: håller med......skjut inte brevbäraren.
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Det är klart att man ska få veta vad än bil förbrukar.. tror inte att alla här på autopower är miljonärer.

Jag vet ju att när jag köpte denna bil att den kommer dricka mer bensin än en vanlig bil.

Min pappas v70 2.5 t som har 210hk drar ungefär liten vid blandad körning, medans min med 400hk ligger runt 11,5-12,2 och jag tycker det inte är så farligt egentligen med tanke på hur många hästar jag har att tillgå.
Men det är ju som de flesta säger det är inte bensinen som kostar mest, utan när bilen går sönder eller om man vill vara superpedantisk och hålla allting fräscht då kostar det mer.

Min bil:
Länk

Jag kör V8 på sommaren och funderar starkt på att köra på etanol.
mi
130
mickaellllll
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
Tack för svar..

Bränsle förbruking bryr jag mig inte om men bara undrade kul att veta.

Men man vill ju ha lite mera sportbil då blir det en m3 nu åter står det bara att hitta en.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.