|
|
|
|---|---|
|
Tja!!! Har spånat runt på en massa gamla inlägg på formumet, angående Auto funktionen på AC:n i E39-bilarna.... Det verkara vara VÄLDIGT många som inte får fläkthastigheten, att justeras automatiskt i Auto-läge... Speciellt dom med -96:or. Även samma fel i min 528i -96. Ska det vara så här? Förmodligen inte. Är det nån som löst problemet? Vad är fel? Enkelt, svårt? Hittar inget bra, och rakt svar på forumet... mvh/ /Tommy Power | |
|
Har för mig att jag sett detta problem besvaras tidigare, men minns inte hur/var. Jag förstod det som att -96 skiljer sig från senare årgångar i det att man just inte kan få fläkten att styras autmagiskt. Trycker man på en -97 eller senare på "auto"-knappen en gång (eller om det var 2 gånger konsekutivt) så tänds förutom dioden i knappen även texten "AUTO" i displayen. Detta indikerar att även fläkten styrs automatiskt. Denna text i displayen går inte att få fram i -96:orna. Detta låter i min mening lite konstigt om man betänker att i e34:orna styrdes allt automatiskt så lite reservation för att det jag säger är rent ut felaktigt :) /Mvh |
|
|
Hej, Jag har i och för sig missat debatten på forumet, men har haft lite funderingar själv. Det finns ju en person som har en BMW E39 '97 som jag knappt vill nämna vid namn där jag kikat lite grann på hans klima. I hans fall så kommer det upp en text (AUTO) på skärmen vid fläkthastigheten när han trycker in autoknappen och den regleras automatiskt. Detta händer inte i mitt fall. Jag har även läst instruktionsboken (E39 '96) där det står att man ställer in önskad fläkthastighet och sedan regleras temperaturen med den fixa hastigheten inställd. Endast vid stora tempskillnader går automatiken in och blåser på extra luft (jag har haft min bil i ett halvår och har erfarit detta en gång i vintras). Så jag har två teorier (varav nummer två är sannolik och nummer ett är med bara för att jag inte skall förlora min image): 1) Personen vars initialer är NP har en automatväxlad bil. Det kan vara så att BMW insett att de som kör automat (typ feta amerikanska kärringar som ska åka och shoppa och inte kan växla) inte heller klarar av att ställa in ventilationshastigheten. 2) 1996 så hann mjukvarukillarna inte så långt så då lanserades stora kliman men du har den förnämliga möjligheten att ställa in önskat varvtal själv. Skulle tempskillnaden vara för stor så blåser man på lite extra (torde vara enkelt att reglera på det sättet, alltså hann de verifiera den enkla programvaran). Sedan 1997 var man klar med rubbet och började då även reglera fläkthastigheten. ThePuc Disclaimer: Min manual är på tyska, så delar av det som står här uppe är baserat på min tolkning av den tyska manualen för E39 1996. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
PÅ min bil funkar fläkthastigheten i automatläge om den är inställt i mittläge från början, men det gäller bara vid uppvärmning av kupen dvs när det är värme som ska in. Så "vintertid" så sköter sig den helt själv. men sommartid får man köra fläkten manuellt(kylläge) Det uppgarderades på senare modeller, och eventuellt enligt ASKEN som jag har tjoande i luren ska det gå att uppgradera programvaran.Ingo hade en utredning om programvaror och olika fronter till kliman i nått inlägg när hans panel gav upp och köpt en på skroten från någon nyare vagn. MVH Hasso |
|
Låter skumt.... Ska det "vara" så här på -96:orna.... På min Audi S2:a från -92 ställs ju fläkten in automatiskt... Och för att inte tala om morsans äckliga Ford Scorpio! Ska det inte gå på en maxutrustad 528:a från -96.... ? Verkar hur dumt som helst! Fler som har teorier? Är det föresten nån som vet mer om den där programvaruuppdateringen? Går det att lösa på den vägen? mvh/ /Tommy Power |
|
|
Har ni provat att ändra tempen för att se hur fläkten reagerar? På min (-96'a) fungerade allt som skulle, fläkthastigheten ändrades automatiskt, utan att det stod "auto" i displayen. Okej att man saknar "Low"-funktionen som bla Volvo & Saab (huga!) har, dvs max fläkt & kyla. |
|
|
Blir ingen skillnad oavsett temp.... Möjligtvis att det är som nån skrev att om det är kallt i kupén, och man vill få in varmare. (typ på morgonen, när man ska till jobbet), så kan det hända att fläkten gasar på lite... Men inte när det gäller att få in kyla... Det kan vara grishett inne i kupén, och man ställer ner tempen till 18 grader.... Blir ingen skillnad ändå... :-( mvh/ |
|
|
Håller med Tommy att det är dåligt av BMW. Kliman är nog en typisk låg-prio grej när man ska trycka ut en bil på marknaden. Det är heller inte helt trivialt att reglera temperaturen i en bil, kupen ska modelleras, simuleringar av diverse varianter av algoritmer, etc. etc. De hade något som funkade så de släppte det. Jag tycker dock att man tekniskt borde möjliggjort enkla programvaruuppdateringar när man gör sin service. Skulle till och med vara beredd att betala lite för det. Detta gäller fler system, inte bara kliman. ThePuc |
|
stefannorr |
På min så lyser ej auto på displayen någonsin,däremot om ja startar bilen och det är någon plusgrad ute eller minus och ganska kallt i bilen så går fläkten knappt alls ett tag för att sedan öka när den uppnått rätt temp som hasso skriver,tar någon minut. Det verkar dock bara funka om man ställer fläkthastigheten just ovanför mitten. Men som sagt finns det några 96 or där AUTO lyser på displayen? Har kvar garanti ännu så kan va bra att veta. Någon som även vet vad de kostar att byta värmeslinga i skinnklädseln till ryggen,sitsen funkar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.