AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.512

330i -04 Ena framhjulet ställde sig på tvären - vad kan ha förstörts?

Sida 2 av 2
Kommer inte exakt på det just nu, om det är viktigt så har jag det i mina papper. Men en bilfirma i Helsingborg.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tycker det låter lite märkligt. När det är glapp i spindelleden så påverkar det köregenskaperna mycket marginellt. Skall hjulet vika sig på detta sätt krävs nog ett extremt glapp, som man inte kan missa på en Inspection II och på 500 mil hinner inte så mycket hända.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Faki:
Helsingborg låter oroväckande i mina öron, powerposta ditt regnummer eller mejla det gärna till Hasso@autopower.se.

Kan hålla med Nockenvelle, men det kan vara väldigt svårt att upptäcka en glapp spindelled, SPB brukar ha svårt för det också ibland, jag har råkat ut för det åtminstone 3 ggr under åren att de inte fått fram glapp på helt slut spindelleder..
Dessutom händer det tyvärr att de hoppar ur, var nog förra året jag var och bärgade polaren med en 4-matic MB som framhjulet stog på tvären och de spindellderna hade rullat typ 35.000 mil. Fick också en förklaring till orimliga vibrationer vid en viss bestämde hastighet som funntis i många tusen mil utan att vare sig en av Sveriges bästa MB mekar (ägaren) och SBP lycktas få fram felet trost idogt brytande och bändande.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
"Jag tycker det låter lite märkligt. När det är glapp i spindelleden så påverkar det köregenskaperna mycket marginellt"

Ja jag håller med om detta faktiskt.. Måste varit ett EXTREMT allvarligt glapp isåfall.. Och det skulle förvåna mig om man inte märkt det vid någon inspektion eller vid körning tidigare!!

För egen del var jag på autobahn på väg till Slovenien förra sommaren då jag tyckte det darra lite väl mycket i ratten på höga hastigheter. Trodde de var dålig balansering men på däckverkstan i Slovenien kollade dom och upptäckte att jag hade ett duktigt bra glapp i höger spindelled och även på vänster.. Säkert ett glapp på 1 cm om man ruckade på däcket!!!!

Jag körde trots detta hela vägen hem till Sverige (efter semestern självklart) och fixade det hemma.. Pratade med BMW om riskerna och som dom sa hoppar inte en spindelled ur om man inte kör på ett jättegupp eller kör på extremt ojämna vägar!!

Men har du inte märkt tidigare att det låter underligt när du kör på gupp eller att det vibrerar i ratten vid högre hastigheter??

Hmmm
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Glapp i spindellederna är som jag tidigare nämnt ett vanligt typfel på E46.
Problemet finns bara i Sverige och något land till! Det lär bero på, att vi vintertid i Sverige saltar vägarna med kaliumsalt (de flesta andra länder, tyskland t ex, använder natriumsalt, NaCl som är samma sak som vanligt bordssalt). Tätningarna runt spindelleden angrips tydligen av kaliumsaltet, och blir hård och spröd så den börjar läcka. Då kan smuts och grus komma in i leden, som snabbt slits ned och börjar glappa.
Jag kan tänka mig att en spindelled under vissa omständigheter kan börja kärva rejält istället för att glappa upp, för att så småningom brista av metallutmattning.
Vore intressant att få veta exakt vad som hänt med bilen, vad det är som gått sönder och hur (har leden hoppat ur, eller har något gått av?). Brister metallen är ju katastrofen nära, som i detta fall. Tur att det inte gick i 200 knyck på Autobahn....
Mekanikern på BMW sa till mig idag att bulten som håller "en del" av länkarmen har brustit.
Mycket har slitits med när allt rasade, 4 veckor repparation minst sa han.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
För sjutton, begär att få de utbytta delarna! Behövs som 'bevis' om det blir snack efteråt. Allra minst bör du gå till verkstaden och fotografera det som gått sönder, så du har någon form av dokumentation på eländet.
Såna här otäcka haverier ska bara inte förekomma!
Det mekanikern sa till dig kan väl, med lite god vilja, betraktas som ett något svävande svar. Kräv en korrekt specifikation på vad som gått sönder, du kommer att behöva det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.