AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.513

330i -04 Ena framhjulet ställde sig på tvären - vad kan ha förstörts?

Sida 1 av 2
Igår kväll var jag tvungen att ringa bärgaren och bärga min bil då den rasade under körning. Gäller en 330 år: 2004.
Körde nämligen kanske 40km/h och ville svänga över till vänster filen men då rasade något och det gick med lite tur att styra in till kanten.
När jag gick ut och såg att hela bilen står lutad på fram vänster däck och att däcket har vridit sig och står på tvären blev jag orolig.
Tydligen så har bulten som håller hela hjulupphängningen gått av och det mesta vid vänster fram hjul ser krökt ut plus att det hängde något löst som ser ut att vara ihophopplat med styrningen (metall axel).

Hur mycke tror ni är förstört?

På måndag ringer jag BMW då den blev bärgad dit och ber de kika på det men är orolig för vad det kommer att kosta också.

Tack för alla svar!
Är väl en försäkringsfråga?

///Micke
Min cabrio Länk
Jag vet inte om försäkringen täcker detta?
Har visseligen ställt liknande fråga i försäkringsavdelningen men här undrar jag vad det kan vara som är sönder nu och vad behövs bytas.

Det är nog en hel del, bilen gled med däcket på tvären i 50 meter innan jag stannade.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Nog låter det för mig som att en styrled gått av.Är det bara den så är det nog ingen större fara,kan inte bli så kostsamt.Håller tummarna!
Ja tack, hoppas jag också.
Men det som oroar mig om fästet till däcket inte är snett också då däcket gled sidleds en sträcka.
Och försäkringen täcker inte fel som har påverkats innifrån.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
För det första har du nog tyvärr råkat ut för ett typfel på E46, nämligen glapp i spindelleden. Det är en 'E46-sjuka' som det skrivits mängder om, både här på forumet och på andra håll. De flesta upptäcker problemet innan något går sönder, som i ditt fall, det brukar nämligen skramla rejält i framvagnen när man kör över hårda gupp, vägskarvar och liknande, plus att bilen gärna blir lite slingrig och det blir vibrationer vid bromsning.
Har du vagnskadeförsäkring bör den täcka skadorna - du har säkert en rejäl självrisk, men den täcker alla skador på själva bilen oavsett orsak.
Däremot lär den inte täcka bytet av den brustna styrleden (man får byta hela länkarmen) eftersom det rör sig om en slitage-skada. Däremot har BMW varit ganska tillmötesgående med s.k. Goodwill-garantier för dessa styrleder, eftersom det rör sig om ett konstruktionsfel. Din bil är ju relativt ny, och har den inte gått jättelångt så lönar det sig att ta ett snack med BMW om att få den reparationen i alla fall delvis betald av BMW.
Skönt i alla fall att det inte hände någon värre olycka och att du är oskadd - det är ju trist med bilen, men bilar går alltid att reparera!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tycker att du ska kontakta BMW Sverige, sånt här FÅR inte hända.
Är det något som är bytt i framvagnen på bilen?
När besiktigades eller servades den senast?
Hur långt har den gått?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bilen är som sagt 2004 års modell och har rullat strax över 10 000 mil. Och visst tycker jag också att det inte får hända.
Inspektion II gjordes för ca. 6 månader sen och 500 mil ....
Inget är bytt på andra verkstäder förutom på BMW så det rör sig i så fall om orginal delar.
"Inspektion II gjordes för ca. 6 månader sen och 500 mil ....
Inget är bytt på andra verkstäder förutom på BMW så det rör sig i så fall om orginal delar. "

DET är den viktiga strängen du skall spela på för att få BMW att fixa det hela som goodwill, annars ringer du bara lämplig blaska

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Tur att det inte hände på motorvägen!

Mina bilar: Länk
Tack för alla tps och råd, det upskattas verkligen!

Ja, tur att det hände när man körde 40 km/h och det kommer jag även säga till BMW om jag blir tvungen att ringa Sverige avdelningen. Jag var på väg till motorvägen, tur att jag inte hann dit!
Min hög-gravida fru satt i bilen och det kunde ha gått riktigt illa.
Man är bara rädd nu att det inte blir kostnader över 30 000:- för att fixa det.

Men vist kan min lokala BMW repparatör gå med på goodwill repparation?
Vad ska man ha för attityd, snäll och förstående eller upprörd och bekymrad?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Din lokala BMW-verkstad kan inte godkänna etn Goodwill-reparation, det kan bara BMW Sverige göra. Om nu inte verkstaden vill så för notan helt själv förstås, men det händer nog inte.
Beträffande reparation har du två 'delar'; den första rör den del som gått sånder (sannolikt spindelleden), och som är att betrakta som slitageskada. Det är reparationen av den delen du eventuellt kan få på Goodwill. Får du inte det är det inte så hiskeligt dyrt, ett par tusenlappar per sida eller så.
Den andra delen är skadorna som orsakats av att delen gick sönder. Dessa skador täcks av vagnskadeförsäkringen, med avdrag för självrisk.
I värsta fall åker du alltså på att betala två nya spindelleder/länkarmar (skulle råda dig att byta även på andra sidan), plus självrisken på vagnsakdeförsäkringen. Pratar du snällt med BMW så kanske dom står för en del av kostnaden.
Attityden du ska ha mot verkstaden är vänlig, saklig och bestämd.
Ta först reda på exakt vad som hänt med bilen. Upplys sedan om, att du vet att slitna spindelleder beror på ett konstruktionsfel, och att du vet om många fall där BMW reparerat på Goodwill-garanti. Bekymrad bör du vara, men undvik att bli upprörd eller förbannad om du kan. Framför din begäran om Goodwill-åtagande skriftligt, med så mycket dokumentation du kan få fram (bilder, kopia av servicebok och verkstadsfakturor, besiktningsprotokoll osv.). Om verkstaden ine vill begära Goodwill, eller får nej från BMW, får du gå vidare och kontakta BMW Sverige direkt - helst brevledes. Hjälper inte det, kan du skriva till BMW i München. Först när du uttömt dessa möjligheter, bör du ta till sådant som att gå till media och/eller ta till rättsliga åtgärder, men förhoppningsvis ska det inte behövas.
Hoppas det löser sig!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Otäckt fel det där!
Kan tänka mig att BMW är intresserade av hur detta kunde ske
med en relativt ny bil. Gissar på att dom hade "hjälpt till"
med att reglera detta om bilen var av E90 typ. nu är modellen av den äldre E46 och man kan gissa att det blir svalare att få gehör för klagomålen.

Volvo har en egen "haverikommision" som kommer ut och utreder
märkliga olyckor/missöden med nyare Volvobilar för att om möjligt
förbättra/göra förändringar i produktionen på framtida modeller, man kan ju hoppas att BMW har liknande inställning för att värna om sina kunder...

/L

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Leffo,
om det nu är spindelleden som brustit, är det ett fel som BMW redan är väldigt väl medvetna om. Glappande spindelleder är den i särklass vanligaste anmärkningen på E46 hos Bilprovningen, och BMW har ändrat konstruktionen på spindelled/länkarm vid åtminstone två tillfällen. Och som sagt har man bytt ganska många på Goodwill - jag har själv fått nya länkarmar på bägge de E46:or jag haft, och jag vet flera andra som också råkat ut för problemet och fått det åtgärdat på Goodwill-garanti.
Otäckt fel är det hur som helst, det här är dock det första gången jag hört talas om att hjulet faktiskt lossnat. OM det nu är spindelleden, det är ju faktiskt inte konstaterat än så länge!
Tack ännu en gång för de grundliga beskrivningar!
Jag kommer att göra så som "gunnare" har skrivit och hoppas att det löser sig.

Återkommer med uppdateringar om hur det går med allt!
ha
395
haknil
330 Xi 02
Det är ju så man blir "mörkrädd" när man läser detta.
Jag äger en 330 Xi touring 02 som gått 9500 mil.
Vid inspektion på verkstad påpekar tekniker att det är
lite glapp i hö led och säger kanske bör du byta den framöver.
Efter att ha läst detta undrar man om jag inte omedelbart
skall åtgärda detta! Vad säger ni?
Det känns absolut ingentin i framvagnen.

Tacksam för kommentarer.

Håkan
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Är det glapp i en spindelled på en E46, skulle jag nog ge rådet att byta på en gång. Nu tror jag visserligen det är betydligt bastantare grejor på en xi, men själv skulle jag inte vilja köra många meter med glappande spindelleder - kanske extra viktigt på en xi som ska ta hand om drivkrafter i framvagnen också.
Hade man vetat detta innan så skulle man självklart ha bytt ut det för länge sen. På Inspekion II nämnde dem inget alls plus att för tre veckor sen så lämnade jag in bilen för lite kontroll på motor och avgassystem (hade garantin via autoconcept, tyvärr gick den ut nyligen).
Men de sa ingenting, efter kontroll var alting bra sa dem.

Jag skulle råda alla som har glapp eler känner några symptom att byta ut det, det är riktigt obehagligt när det händer!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Försäkring via autoconcept ?? Är bilen import ? var har du köpt den ?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja, det är import. Köpte den av en privatperson som i sin tur har köpt den på en bilfirma i Sverige.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vet du vilken bilfirma ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.