|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Saxat från trafikjuristen: Fråga: Kostar det något att låta en domstol avgöra ärendet - kan jag bli skyldig att betala domstolens kostnader? Svar: Det är en vanlig missuppfattning att man med "rättegångskostnader" menar kostnader för domstolens arbete med målet. Så är det inte. Dessa kostnader står staten för. Det anses nämligen vara en medborgerlig rättighet att få sin sak prövad i en rättegång om man så önskar. De enda rättegångskostnader som brukar uppkomma i ett trafikmål är kostnaderna för den egen försvararen. Väljer man att försvara sig själv uppkommer i normalfallet inga rättegångskostnader. Fråga: Kan jag få ersättning för mina kostnader för försvararen? Svar: Om du blir frikänd ersätts du som regel för alla dina kostnader för försvararen om kostnaderna är någorlunda rimliga - domstolen har alltid rätt att göra en skälighetsbedömning. Dessutom har du bl.a. rätt till ersättning för din resa till domstolen (för resa med egen bil är ersättningen 12 kr/mil). Fälls du kan du i många fall ändå komma lindrigt undan med dina kostnader för försvarare, om din fordonsförsäkring omfattas av rättsskydd. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk |
|
|
- m-pire. Jepp, fortkörningsmål. (Jag skrev att jag känner folk, inte att det är vänner! ;-) Frågan om skuld skall vara ställd utom rimligt tvivel, rätten ansåg väl förmodligen inte att det var rimligt att tvivla på polisen? (Tyvärr verkar det som om tingsrätten av hävd aldrig tvivlar på polisen... :-( Mvh / Micke R |
|
| Precis, sverige slår sig för bröstet vad gäller rättssäkerhet. Klankar gärna ner på USA efter tex. OJ Simpson rättegången. Men man verkar inte vara medveten om hur illa det funkar i våra egna tingsrätter. Om alla trafikmål gick direkt till Hovrätten skulle sannolikt statestiken se annorlunda ut. | |
|
Själv minns jag en fortkörning då jag faktiskt ERKÄNDE på plats, vilket jag ALDRIG gör annars oavsett video/laser etc. Min mormor hade skadat sig o morfar var utom av sig. Jag kör mot deras bostad i ca 140 (mätarfart) på 90-väg. Blir naturligtvis tagen o får frågan om varför jag körde fort...När jag sade varför fick jag en med 22 km/h för fort, varvid jag skrev under och fortsatte utan att minska farten. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.