AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.641

fortkörning, blä!

Sida 3 av 5
Be
40
BeTre
B3 3,3-99
Att våga erkänna på plats om man vet med sig att man kört för fort är hedervärt!
Att lägga hundratsentals kronor på en bil och sedan inte våga stå upp och max behöva betala ett par procent, nästan skrattretande!
// M
Mi
542
Micke R
328i -98
- kilen.
Jag håller med!
Min motor får andas ganska fritt för det mesta och jag har heller aldrig fällts. De har stannat mig ett antal gånger men jag har alltid hunnit bromsa, se dem och släppa av i tid, etc....

Uppsikt på både trafik, väglag och polis är nödvändigt.

Mvh / Micke R (Som nu säkert åker fast för första gången redan i e.m. ;-)
>>BeTre

Helt rätt.
Har man gjort nåt fel och vet om det ska man väl för f-n inte neka. Det är bara att slanta upp, alt. ta sitt straff och se nöjd och glad ut. Det finns (oftast) en väldigt bra anledning till hastighetsbegränsningar, speciellt 70 km/h och neråt.
Jag kör själv för fort väldigt ofta på fina vägar utanför tätort, men är beredd att ta konsekvenserna, oavsett vilka.
Be
40
BeTre
B3 3,3-99
>>SComfort!
Klockrent! :)
Mi
542
Micke R
328i -98
För mig är det en politiskt ställningstagande att inte erkänna fortkörning på motorväg och annan liknande trafikmiljö. Man borde inte ställa upp politiska mål som gör polisen tvingas åka till en motorväg för att taxera och kunna visa resultat.

Istället borde man sätta mål som kräver andra resultat än fällda fortkörare. Ex.vis antal genomförda nykterhetskontroller på mindre vägar eller antal bilister som håller rätt fart utanför skolor och dagis.

Som politiken ser ut i vårt fartfixerade land är varje fälld bilist en framgång, det borde vara tvärtom. Då varje bilist passerar i laglig fart framför dagis är det en framgång. Men så ser man det inte idag...

Jag undrar hur polisen skulle ses av både medborgare och politiker om man inte bara redovisade hur många som inte höll farten utan också redovisade antalet som faktiskt gjorde det?

Mvh / Micke R
BeTre och SComfort

Vilka hedervärda killar ni är, får nästan en tår i ögat ;)
Skämt åsido
Jag tänker inte som er så där kommer vi aldrig överens. Anser att Sveriges hastighetsbegränsningar är på tok för låga på de flesta större vägar för moderna bilar. De begränsningarna är ju satta efter förhållanden som var för ett par årtionden sen. Jag betalar vägskatt och då vill jag utnyttja vägarna efter de rätta förhållandena.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Be
40
BeTre
B3 3,3-99
>> Fantombilsmannen eller vad du kallar Dig :')
Detta inlägg gällde ju dock 50 sträcka och inget annat!
50 sträcka på industriområde kanske fyller någon funktion eller?
Att Du med Din stylade 740 kör runt på motorvägarna över 110 förstår jag, men inte på 30, 50 respektive 70 sträckor. Det är drägget som kör för fort på dessa sträckor som förkortar människors liv........
// M
Bimmerman och Micke R.

Jag pratar om 30, 50 och 70-vägar först och främst. Oavsett bil, vägnät m.m. så handlar det om tiondels sekunder när ett lekande barn springer upp på vägen, eller att jag, alternativt annan trafikant gör ett misstag. Stanna eller väj i tid då, om ni kan.

Då det gäller större vägar utom tätbebyggt område, är jag av den åsikten att farten kunde höjas rejält! Det håller jag fullständigt med om.
Sträckor jag kör för fort på
70 - vissa som tillåter det.
90 - nästan alltid (när underlaget tillåter det)
110 - alltid (när underlaget tillåter det)

BeTre
Bimmer = slang på amerikanska för BMW
Man = man
Alltså BMWMANNEN

//Bimmerman
Länk
BeTre
Vad var det för spydigt ang min stylade 740 ?

//Bimmerman
Länk
Be
40
BeTre
B3 3,3-99
>>Bimmerman!
Endast ett mothugg för "tårar i ögonen" ;\
sh
820
shu!
525i -91
Har inte orkat läsa alla poster så nån kanske har skrivit detta tidigare, men om man kör 76 på 50 väg så ska kortet ryka. Då ska man inte få böter, för gränsen går vi 70.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Det är just det jag menar.
Det man kan göra är att neka på plats. sedan kan i ni i lugn och ro kolla upp platsprotokoll för att se att siktmätning och kalibrering mm. Dessutom hinner ni åka ut till (brotts)platsen och kolla upp att polisbilen inte var gömd osv. Hittar ni inte några formella fel är det bara att erkänna när tingsnotarien skickar ut blanketten om ni vill erkänna eller inte. Hittar man däremot fel så kan ni isåfall kräva den "rättegång" ni har rätt till.
Att jag skriver "rättegång" beror på att jag känner en jurist som suttit ting och hon och hennes kollegor har ALDRIG frikänt en fortkörare. Antagligen så skrivs böterna av av polisen om det föreligger något formellt fel.
Kostnaden för en rättegång är ju trots allt en orförande och 2-3 nämndemän som bara sitter och klubbar skitmål. Dessutom skall åklagaren dra målet. Skulle tro att en rättegång totalt kostar många tusen skattepengar som skulle kunna användas i skola och vård. Och dessutom behöver inte ens polisen närvara utan bara skriva sin berättelse.
Be
40
BeTre
B3 3,3-99
Rätt PB
Du har mail!
// M
Sa
22
SamRuss
328i-97
Visst, fartkontroller på 30- eller 50-sträckor, utanför dagis och skolor osv. är helt ok, för där ska man inte köra som en idiot. Det tillhör väl sunt förnuft, som tyvärr inte alla har. MEN att de ligger och kollar på motorvägar, landsvägar (där det är 90) och vid andra "jäkliga" punkter bara för att jävlas och få in mer pengar till julfesten, det tycker jag borde förbjudas. Men de har väl en kvot att fylla de också..
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
sComfort och BeTre: Naturligtvis kör jag inte för fort nere i tätorter. Platsen jag blev inplockad på är ett stort industriområde som heter "Oljehamnen". Detta är helt öde vid den tiden på dygnet (kl 21), vägen ser ut som en motorväg och jag var en av tre bilar på en sträcka av minst 500 m. Att gällande bestämning är 50 där på kvällar tycker jag är befängt.

Att ni sedan klagar på att era skattepengar går till min nekning tycker jag är lite fjantigt av er. Klaga istället på att slöfockar som lever på bidrag och inte vill ha ett jobb. Eller på alla som röker och har en dyr behandling för cancer som väntar dem.. nej, det var lite lågt. Om man tycker att något är fel så ska man självklart neka!

shu!: Det är endast på 30-väg som gränsen är 20 km/h över.

Bimmerman: Håller med dig fullständigt och din bil har den hedersvärda platsen som bakgrund på mitt Windowsskrivbord! M.a.o. den är fruktansvärt snygg!
När det gäller hastighetsbegränsningen på större väga så är det minst lika mycket ett miljöpolitiskt beslut som ett led i nollvisionen.

Bimmerman, problemet är väl att bedöma när det är ok att bryta mot hastighetsbestämmelserna och när det är direkt olämpligt. De flesta hastighetsbegränsningar har nog ett syfte.
Rantzow, vad anförde du för skäl för att de skulle avskriva boten?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är av åsikten att ALDRIG erkänna en fortkörning på plats. Av vilken anledning ska man lita på att polisens uppgifter stämmer ???

Som PB säger finns en del att kontrollera/fundera över innan man bekänner någonting.

Mvh

Anders S.
Rantzow
Man får tacka det ödmjukaste.

PB
Jag kan avgöra ganska bra själv vart jag kan köra för fort, vart det är lämpligt och säkert.
Tror inte dom tar skattepengar från samma pott till rättegångar och vård/skolor.

Så alla...när ni ser en arg 740 komma ångandes i backspegeln är det dags att hålla undan och byta fil ;)

//Bimmerman
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.