|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
usch! Var dum nog att köra lite för fort med m3:an ner mot strippen i malmö i onsdags. Bred, rak, tvåfilig väg genom industriområde.. 76 på 50-väg.. inte alls bra, men självklart nekade jag. får se vad som händer! så till frågan.. är det någon som vet om man kan få mer böter för att man nekar? d.v.s. kan de ge mig mer böter än de gjorde på plats? ta det lugnt nere vid strippen, de är som hökar =( | |
|
Nekar du så får du betala dubbla böter om tingsrätt eller motsvarande rättsinstans finner dig skyldig till hastighetsöverträdelse. Godkänner du bötesbeloppet och betalar inom 10 dagar får du 2% kassarabatt. Nytt system from 020101:D Mvh Asken |
|
| Asken: en som vet ;) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du får en chans till att erkänna "brottet" kostar inget mera ,innan det går vidare, då är det bara att betala ,om du inte har bevis som du kan styrka att du inte körde för fort, eller att kalibreringstiden gått ut på laserpistolen. men sen blir det tingsrätten och då kan kostnaderna öka betydligt som du förstår. MVH Hasso |
|
Så asken, du menar att straffsatsen blir dubbelt så hög om jag nekar men befinns skyldig? Obs, ingen kritik utan bara en undran.... [ www.tocnet.nu ] |
|
-:BeeMWe:- |
Jag skulle neka även om jag visste jag körde för fort. Skulle polisen tex trycka på och säga att det är bäst att skriva på så det inte blir domstol så förlorar polisen målet då det räknas som hot. |
|
-:BeeMWe:-, ytterst sällan de hotar med domstolen, de talar klart och tydligt om vad som gäller. Det är deras skyldighet och de gånger jag blivit stoppad och åkt dit har de varit mycket ordentliga över lag. Det är många nu.... :( De få gånger de stoppat mig och inte haft torrt på fötterna har de å andra sidan varit lite "kaxiga" och kanske trott att jag skulle bli rädd. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Gå in på: Länk Klicka på "frågor" så får du svar på denna fråga. Kort sammanfattning: Du vinner INGENTING på att erkänna direkt på platsen! Om du vill kan du alltid godkänna ett bötesföreläggande i efterhand. Gör du det inte direkt kan en del poliser kanske försöka hota med att då går det till rättegång och det kallas för att "sälja ordningsbot" och är inte tillåtet. Att de trots det ibland gör detta är att det blir mycket enklare för DEM om du godkänner bötesföreläggandet direkt. Om du har lite tur kanske de lägger ner "caset" om de upptäcker att du inte kommer att godkänna bötesföreläggandet på platsen eftersom det blir en del merjobb för dem. Kort sagt du har bara att vinna på att inte erkänna på platsen. Mvh |
|
| Köp och läs senaste auto motor & sport, de tar upp just den här frågeställningen. | |
Johan B: Precis vad jag menade, undrade just var jag hade läst det. |
| Om man kör om snuten i 150 på 90 väg och de börjar blinka med discoljusen direkt och man blir stoppad, vad ska man göra då? Erkänna eller inte? | |
|
tack så mycket för svaren.. det blir nog till att godkänna när (om) det kommer papper på posten.. så förbannat retligt bara.. körde om en jävla ford.. |
|
| Rantzow: Var det du som körde den gula M3-an och blev stoppad vid pastavagnen på väg ner mot Hemsögatan? | |
Perkka |
Hmm, jag höll på att tappa körkortet nu inatt/imorse vid 02-tiden, körde alldeles för fort på en 70-väg.. Såg int att jag mötte polisen, polisen vände om, körde ikapp & stoppade mig.. Först ville han se körkortet, sen gav han mig en sju-helsikes utskällning utan dess like! Han sa bl a att han kunde klippa kortet på plats, samt ge mig 3000 spänn i böter, eftersom han trodde att de gick MINST dubbelt så fort som hastighetsbegr. tillät... Vidare sa han att de tog ett tag innan han hann ikapp mig, även fast han körde en turbomatad bil på 300hk??!! Eh okej... Såg ut som en 940 i min backspegel iaf, inte riktigt säker dock.. Som tur va, fick jag behålla mitt körkort ändå, & jag slapp böter.. De e lätt att säga att man ska neka, när man ha kört fort. Men tro mig, de e mycke bättre att hålla med än att käfta emot.. & att sitta & ljuga inför polisen e de nog int många som gör.. Mvh Per If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
|
Samma sak hände mig för 2 veckor sen Perrka jag käftade inte så mycket höll mest bara med... skulle få 2000 i böter och indraget körkort men sen när han kollade på körkortet mitt visade det sig att han kännde min far och ringde han för jag hade hans bil sen sa han bara lycka till och drog... mmmm fick ju en ordentlig utskällning av farsan |
|
|
Dom kan inte göra ett smack om dom inte på något sätt kan bevisa att man körde för fort, kamera eller skjutning. Tror jag ;I Egentligen skall man ha en lite bandare i bilen där man spelar in så fort man blir stoppad :)) /Bimmerman Länk |
|
|
Charlie ! Om du kör om dem så måste de först kunna bevisa fortkörningen genom att de mätt med Polis Pilot eller annan utrustning. Det räcker inte med att de tittar på sin egen mätare och bötfäller. Det håller inte som bevis om det går till en rättegång. Som sagt neka om du inte vet att det finns brister på bilen som de kan sätta åt dig för (för de kommer de med all sanorlikhet att försöka med:). Som nämnt ovan, titta på www.trafikjuristen.se där finns massor att "lära". Annars kan man ju hålla sig till hastighetsbegränsningarna också så slipper man tjafsa. |
|
Wrath: Haha :) |
|
PJ, polisen kan mäta hastigheten med sina egna hastighetsmätare! Men då blir "rabatten" betydligt större. Dvs skillnaden mellan "uppmätt hastighet" och "rapporterad hastighet". Båda dessa hastigheter skall finnas med i polisrapporten. Mvh |
|
| Ja, det var ju ett tag sedan jag råkade ut för det (14-15 år)och klarade mig pga. att jag nekade. Så det är väl kanske ändrat. | |
| Problemet är väl att man har en moralisk spärr eftersom man vet att man har gjort något fel. Har man kört för fort och blir tagen av polisen är KÄNNS det helt enkelt fel att stå och blåneka även om man skulle kunna spara x hundra kronor. Men personligen tycker jag det är värt kostnaden med tanke på hur gött det är att höra 6:an yla, så länge man inte utsätter någon annan för fara naturligtvis. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.