AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.290

Vad var felet på min 330i -02 eftersom oljecyklonen sprack?

Visa användare
2
skoga
330i -02
hallå..
fick problem men min 330i -02.
bilen stått i kylan i drygt en vecka, startade utan problem men efter ett par minuters tomgång rasslade det till under bilen och började ryka som... ur avgasröret, trodde först det brann lr nåt!!

Bilen blev bergad och lagad, pratade med mekanikern på telefon och tyckte han sa att OLJECYKLONEN spruckit. Hörde jag rätt?? Vad är isf det och vad gör den?

Var iaf olja lite överallt i motorn och dom fick byta filter, täbdstift, slangar o rör o allt möjlig, en rep på ca 10-15000:- enligt meken. Gick dock på maskin försäkringen så det blev "bara" självrisken för min del..
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
en gissning är att det är hållaren för oljefiltret, ser ut som en cylinder.
måste blivit följdskador på motorn för att det ska kosta så mycket..eller så blåser de f-bolaget bara
Frusen vevhusventilation? Eftersom det rök ur avgassystemet.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Nr 1 är vevhusventilationen med oljecyklonen: Länk
Det finns en förbättrad variant som används på svensksålda bilar, är din importerad?

Den har troligen sprängts av fruset kondensvatten som finns i oljan. Har du kört mycket kortsträckor och var det länge sedan bilen servades?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2
skoga
330i -02
tack för svaren alla, trodde jag hört helt fel eftersom dom jag pratat med inte hade nån aning om vad oljecyklon var.

Erik:
Bilen är svensksåld och blev servad i höstas och oftast blir det tyvärr korta sträckor att köra.

Är det ett vanligt fel?? Har kollat runt lite på nätet men inte hittat ngt om det.

Mycket jobb att laga eller är delarna svindyra?? Med tanke på att meken sa att det skulle bli 10-15000:-

skoga
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är inte jättevanligt, men visst kan det hända på alla bilar.

Jag tycker det låter mycket med den summan, det måsta vara något mer är rengöring och byte av vevhusventilation som görs. Måste ventilkåpa, oljetråg eller packningarna till dessa bytas?

För att minska risken att det händer kan du försöka köra längre sträckor då och då, samt installera motorvärmare.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Är det inte bedrövligt jobbigt att komma åt den där "oljecyklonen"? Av med insug och så vidare? Det blir lätt många tusenlappar när timmarna går på en aukt. verktsad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.