|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vill först och främst skriva att jag inte förväntar mig några "garanterade" svar, utan det skulle vara skönt att veta ungefär vad det kan ha varit. Den 24:e mars var jag på väg hem från Stockholm till Örebro. Bilen började bete sig underligt på det sättet att den började kasta bakvagnen åt sidorna, men bara lite grann. ASC lyste hejvilt. Bör påpekas att det var OTROLIGT snöoväder, blixthalt och allt som hör till. Jag sänkte farten från 100 km/h till 70 km/h direkt (farthållare) eftersom jag antog att jag körde för snabbt än vad väglaget tillät. Vid en raksträcka några minuter senare kastas bakvagnen så att hela bilen är på väg åt höger, och för att parera styrde jag givetvis åt vänster och då var det kört. Hela bilen slungades iväg i 100-150 meter innan den dunsade in i diket. Satte på alla fyra blinkers och steg ut ur bilen. Antog att bakomvarande bilarna skulle bromsa ner (var kolsvart ute så de kan inte ha missat varningsblinkersen). Men icke, det var vilda omkörningar, lastbilar som körde om bilar och så vidare. Panikslagen som jag var hoppade jag in i bilen, startade den och lyckades få upp den ur diket. Detta gjordes givetvis när det var tomt och ingen bil var i sikte. Må det varit dumt agerat av mig, men det kändes och känns rätt. När jag väl kom upp på motorvägen igen så körde jag i dryga 30 km/h och bilen höll på att få sladd flera gånger. Stannade vid en avfart några 100 meter där det fanns belysning och inväntade bilbärgning. Nu till min fråga, vad kan ha orsakat detta? All luft hade åkt ur höger bakdäck, jag antog att det var det som orsakade allt men det kan lika gärna varit smällen som orsakat punkteringen. Eller är det så att bakhjulsdrift ÄR värdelös vid snö/halka? Hade ett år gamla vinterdäck, odubbade. P.S Blev ett långt inlägg D.S | |
| Farthållaren kanske. Det är inte speciellt smart att använda farthållaren på vinterväglag. Speciellt inte vid blixthalka. | |
|
Så det kan ha varit det? Det har jag inte tänkt på... Bör kanske tilläggas att det inte var någon uppförsbacke eller dylikt så att bilen skulle agerat med gasen" |
|
| Kom på nu, använde inte farhållare, ber om ursäkt. Använde farthållare innan jag sänkte farten. Men efter det så körde jag utan det. | |
| Rwnt spontant känns det som att punkteringen kan ha orsakat problemet. Om du inte har något stort fel i bakvagnen. | |
|
Varje gång asc/dsc aktiveras så tappar bilen fart och det vill ju farthållaren kompensera genom att gasa lite, så spinner det loss och det blir en ond cirkel. Samma sak om du gasar manuellt utan att släppa gasen när systemen aktiveras. Det går inta att helt förlita sig på att bilen själv ska reda ut alla situationer. Ett tips är koppla ur alla hjälpmedel och lära/känna hur bilen beter sig på halkbana. Då får man känsla för hur försiktig man måste vara på gasen vid blixthalka. |
|
|
Carl L: Inte så vitt jag vet, har aldrig känt något skumt innan, att den skulle bete sig konstigt på något sätt alls, men det kanske hände något JUST då? Backard: Om jag förstått rätt ska man släppa gasen så fort ASC lampan blinkar? |
|
|
Det stämmer bra det men om lampan lyste "hejvilt" kan ju inte det ha skett. "Vid en raksträcka några minuter senare kastas bakvagnen så att hela bilen är på väg åt höger, och för att parera styrde jag givetvis åt vänster och då var det kört." Styrde du inte åt fel håll? |
|
|
Farthållaren kopplar ur om det blir 'för mycket' fel på hastighetssignalen - dvs om bakhjulens rotationshastighet ändras snabbare än motorn 'ska' orka accelerera bilen, tolkas det som att bakhjulen spinner och farthållaren kopplas ur. Tror alltså inte farthållaren över huvud taget har med avåkningen att göra. Antingen var det lufttomt i bakdäcket och det orsakade instabiliteten, eller så har något gått sönder i bakvagnen. Skönt i alla fall att du klarade dig oskadd, och att bilen inte blev totalkvaddad. |
|
|
Ser nu att du har ASC i bilen. Farthållaren kopplar ur så fort ASC aktiveras. När lampan blinkar minskas dessutom gaspådraget automatiskt, så att lätta på gasen i det läget gör ingen större skillnad - tvärt om kan det leda till sladd, om du kliver av gasen väldigt plötsligt så du får motorbroms. |
|
|
Backard: Skrev nog lite för snabbt där, ber om ursäkt. Menade givetvis att bakvagnen var på väg åt vänster och för att undvika sladd styrde jag åt vänster för att räta bakvagnen men då bytte den snabbt riktning till höger och då slungades hela bakdelen så det blev bredsladd in i diket. Hoppas det blev rätt nu :) gunnare: Ja jag antog att det var däcket, eftersom det var höger bakdäck så passar det med att bilens bakdel började slunga åt vänster i o med att den högra bakdäcken tappade friktionen och kraften. Tack, har nackproblem och ont i vänstra armen och bilen har plåtskador på högersida. Så fort jag har tid och ork ska jag kasta däcken i soptippen. Vägrar ha dom kvar. |
|
| Det kan ju också vara så att bakändan lyckades hitta en bar fläck att greppa i samma veva som du parerade, därav den kraftiga retursladden. | |
|
Vilken otur jag måste haft om jag träffade två bara fläckar... Hade det varit något annorlunda om man haft en feldrivenbil? |
|
FredricF |
Det är långt ifrån säkert att en framhjulsdriven bil klarar en punktering bättre. Jag tror den här saken diskuterats i många trådar men jag är för lat för att söka. Det är för mig en akademisk fråga eftersom bakhjulsdrift är en religion för mig. Framhjulsdrivna bilar anser jag vara felkonstruerade. Fyrhjulsdrift är OK, bara för att det är så förbenat kul i halka... Fast seriöst: Det som spelar störst roll är däckens skick. Dom personer jag diskuterat med som gillar framhjulsdrift brukar berätta livfullt om skräckupplevelser i bakhjulsdrivna bilar med utslitna vinterdäck samt hur mycket bättre deras nya Skoda Felicia med nya friska vinterdäck är. Mot sådan dårskap står den vise stum.... /Fredric |
| jag märker seriöst inte mycket skillnad på odubbat och dubbat vid vinterväglag. har kört odubbat 2006-2007 och dubbat 2008. Goodyear däck. Tycker att dubbat är överskattat så in i helvete, Är det halt ute så slajdar jag omkring som bambi i vilket fall dom helst. Enda gångerna det är skillnad är när det är asfalt med ett tunt islager på. Jag tycker du ska behålla dina däck, eller ge dom till mig ;P | |
|
Jag är rätt övertygad om att du fått punkteringen tidigare, därför blev blev bilen svår att kontrollera. Jag vet måga som åkt på punkterade däck utan att märka det, speciellt svårt blir det förstås om det samtidigt är halt som gör att man tror att det är därför bilen jazzar omkring. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.