|
|
|
|---|---|
|
Det har nu snart gått två år sedan jag med hjälp av "forumet" började med Projekt BACKKAMERA!!! Nu är allt klart & fungerar utmärkt!! Med hjälp av Pulare & Hewi så fixade vi att bilden även fungerar även när bilen går i mer än 7 km/h & att Navigatorn ändast fungerar med ntch & inte med en Pal kamera!! Det gällde även Tv-bilden när den var marksänd!!! Har funderat på Digital motagare, men än så länge har jag inte lagt ner nån tid på Tv-tittande under färd!! Klokt val känns det som!! Ström till kameran tog jag från bakljuset så den inte kan stå & tjuvdra!!! inte för att jag tror den lyckas tömma batteriet, mest för att den stängs av när jag inte kör!! Förvånadsvärds bra bild blev det i alla fall!!! Bilden växlar man mellan Gps & kamera med en liten switch Länk Mvh Schnitzer | |
|
Hej, Vad för typ av backkamera monterade du? CMOS/CCD, märke? Kan du inte ta några bilder av backkameran när den är monterad och på skärmen för att se hur det ser ut? Jag har beställt en backkamera till min bmw också. Väntar på att få hem den nu. Vart har du stegen monterade i bilen? Har du tagit ut reservhjulet? Kan du inte ta några bilder på det också? |
|
|
Bilder är på gång; ska se vad jag hinner i morgon!! Har fått tag på en seriös kille som säljer kameror med bra kvalité (kvalite´n är ofta dålig tyvärr) Men du måste först & främst veta vad för format din bil har på sutemet & på skärmen!! Sen ska du passa dig för vidvinkel, den måste också vara spegelvänd!! vatten tät så klart om du ska ha den utanför fordonet. samt måste du fixa fart-spärren om du vill använda kameran under färd!!! allt går, men ta helre god tid på dig angående utrustning & även olika placeringar. Länk Mvh Schnitzer |
|
|
Ser fram emot fler bilder på din installation. Håller med om att det verkar finnas många som säljer kameror med riktigt dålig kvalite. Det första man bör välja bort är alla CMOS kameror. Om det inte står att de är CCD så är de nästan garanterat CMOS kamera. Sedan kommer det till vidvinkeln, har sett många som är under 100 grader. Jag var först inne på en 1/3" CCD kamera för infällning i kofångaren med 120 grader. Men var inte så sugen på att ta hål i kofångaren så jag började titta mer på de mindre 1/4" CCD kamerorna från pioneer och de andra som man kan placera över reg plåten brevid öppnaren för bakluckan. Kollade på Pioneers ND-BC2 och var lite sugen på att köpa en ND-BC20PA med video processor som komplement till kameran så att man får bättre koll på vart bilens sidor är och hjälp med avståndshanteringen. Men sedan gick jag på en panasonic kamera istället, CY-RC50KU. Den verkar ha ungefär samma prestanda som pioneer kameran men var ca 60$ billigare. Beställde den för 110$ + 50$ frakt. Båda har 135 graders vinkel så det borde räcka tycker jag. Borde få hem den i slutet av nästa vecka. Gäller att passa på nu när dollarkursen är billig. blir någon 1000 lapp billigare än att köpa i sverige. Angående inkoppling till monitorn så blir det inga problem. Kör inte med BMW orginal skärm utan en LinITX 7" TMR skärm direkt till en dator med ett x-meridian kort kopplat till slutstegen. Skärmen har 12V trigger för backkamera ingången och hanterar både NTSC och PAL signal. Jag har inga planer på att använda kameran när jag åker. Jag kommer att koppla den på backlyset så att jag får upp bilden från backkameran automatiskt när jag lägger i backen på monitorn. När jag sedan lägger i en annan växel så switchar monitorn över till PC:n automatiskt igen. |
|
|
Hej Toller, Läste att du hade HeadUp display. Har du några foton på detta samt länkar och pris? /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.