AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.573

Bil import från USA

To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Hejsan!

Har funderat länge på att importera från USA, så har lite funderingar på vad som är viktigt att tänka på.

Har några funderingar:
Är det några mer kostnader än tull (10%) och moms (25%) och vanlig inregistering?
alt. 19% om man tar in den via tyskland? Är det mycket omständigare?

Vilka företag är att rekomendera för att frakta hem bilen?
Något generellt man bör tänka på vad gäller frakten?Försäkringar?

Vilka dokument behöver man från USA?

Vad är vanligaste bristerna på USA bilar?

Några delstater som är bra och mindre bra att importera ifrån?

Vågar man köpa bil från akuoriserade handlare som är specialierande just på det akutulla märket utan att åka och tiita på bilen innan?

Bilen jag tänkt importera är en S60R av årsmodell 2005-2007 ca:2000-6000mil.

Tack på förhand!

Tobias
Jag har aldrig importerat bil från utlandet, men jag tror att det är bra mkt krånligare att ta det via DE. Isåfall kan du lika gärna göra det till UK med VAT på 17.5%. I slutändan tror jag inte du kommer att tjäna på transitland.

Du måste betala tull + moms på bilens pris + frakt (ca 10-12 KSEK).

Enkelt överslag pris i USD i USA x10 = pris klart i SE
Du kan läsa mer om USA-import här:

Länk

Här är en formel för att räkna ut kostnader vid import utanför EU:

Totalpris = (((Inköpspris + fraktkostnad)x 10%tull) x25%moms) + reg-kostnad + ev ombyggnad av bel/chassinummerinstämling/avgascertifikat
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ställde frågan i en annan tråd och frågar igen...Varför ska man betala tull på en frakt?

Även momsen på frakten känns tveksam men det beror ju lite på var man köpt denna tjänst kan jag tycka...

___
//Ulf
Tja vad säger man Programmer; man betalar moms på skatten med ( bensin & el bla.) och tyvärr spelar det ingen roll om översteskattetönten är Godtemplare eller har en sluskig hästsvans så det är nog bara "bend over and like it" eller köpa på hemam plan tyvärr

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Shipping firmorna Infranordic Länk och Nordtrafik Länk skall vara bra.

Försäkring kan tecknas på IF för 1500 kr och gäller från usa där du köper bilen ända hem till din hemstad.

Mvh J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.