|
|
|
|---|---|
|
Behöver akut stöd i frågan. Behöver man lyfta bilen öht för att få in den nya wiren eller är det ett "guiderör" hela vägen från backarna och fram till spaken? Bilen måste besiktas innan den 15e så det bör vara klart.. nu! Eller iaf efter jobbet idag. | |
|
Som så många gör så "svarar" jag på mitt egna inlägg. Detta verkar vara ett något ovanligt byte, då handbromswiren/arna inte är någon direkt slitdel. Antar att det är till att rycka och slita lite på egen hand och sedan rapportera. |
|
| Det går att dra ut handbroms wiren från ett så kallat rör som leder den in i kupén upp till handbromsen, röret mynnar alltså ut under bilen ovanför tvärbalken som håller bärarmarna bak. Kan dock sitta ganska bra så man får vicka lite på höljet innan man kan få loss den från röret, sitter en plåthylsa ytterst på wire- höljet så man kan ta i med en tång där. Har själv tänkt att byta bärarmarna bak på min e28 535:a så jag har bråkat lite med detta själv. Vet dock inte hur man tar loss wiren från bärarmarna tycks vara nåt clips som håller den från handbromsbackarnas sida. MVH / Peter | |
| Som tur var löste det sig, och nu är bilen besiktigad ytterligare en gång på grund av att den är till salu :-) Allt funkade dock denna gång. | |
| Bra att du fick till det!, men jag undrar om du vet hur höljet/wiren sitter i bärarmen jag tog isär skivorna och handbromsbackarne men vet inte hur man lossar på leden(klumpen ytterst på wiren), för att få loss den igenom hålet där man ska ta ut den, vet du? | |
|
Då jag tröttnade på att fixa med wiren så ordnade min favoritmekaniker det hela åt mig, vilket inte var så tokigt då en lyft var nödvändigt för att komma åt på ett mänskligt sätt ;-) Hmm, försöker minnas hur wiren såg ut, men det går inte så bra. Men visst var det ett hölje på wiren som sitter bakom skölden för bromsskivan, sen sticker wiren igenom "leden" och mynnar ut där expandern skall sitta (som du skruvar på wire-fästet). Skölden på wiren som sitter bakom bromsskive-skölden sitter väl med gängor? Och denna gängas väl i leden? Tror inte ens jag hänger med i mitt resonemang. Men det verkar vettigt efter att ha läst igenom detta 3-4 ggr. Dock är detta bara vad jag tycker mig minnas, det var ju ett antal månader sedan man kikade på det hela. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.