AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
880

E46 316ti med motorproblem

Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Hej!

Är stolt ägare till en 2001 E46 316ti.
Har aldrig haft några problem med bilen förrän till en vecka sedan. Vid en kortare körning märkte jag att bilen gick lite konstigt. Den tappade effekt ibland - inte några snabba ryckningar, utan mer som om någon reglerat effekten med spjället. När jag stannade bilen och lät den gå på tomgång märkte jag hur varvtalet gick upp till 2000 rpm för att sjunka till 1000 rpm och sedan upp till 2000 rpm igen. Osv.

När jag startade om bilen var problemen borta. Nu, en vecka senare på väg till jobbet började bilen bete sig likadant igen.

Symptomen är alltså varierande varvtal och orkeslöshet hos motorn (inte hela tiden, utan till och från). Någon som vet vad detta kan vara?

MVH
Carl
spjällhuset skulle jag gissa på, är inte så erfaren på bmw ännu. men att den går upp å ner sådär i varvtalet och att den kanske inte ger full effekt kan ju bero på att spjällhuset inte öppnar sig riktigt.

Som sagt så är jag inte erfaren på bmw så rätta mig gärna om jag har fel:)

Size doesn´t matter, I´ll beat you any way!
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
När motorproblemen uppenbarar sig märker man även att förbrukningen skjuter i höjden, så att det skulle vara spjällhuset tror jag inte.

Jag misstänker själv någon tändspole, men jag vet inte om det skulle ge fluktuerande varvtal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.