|
|
|
|---|---|
|
Har precis blivit ägare till en E30 som tyvärr saknar servostyrning. Jag tycker om lättstyrda bilar, förslag på åtgärd? Är det mycket bök och stök att montera servo? Hur är E30 att köra med servo, blir den roligare? Kan man gå ner i däckbredd och smyga i lite mer luft istället? Har för mig att det sitter 185:or på den nu, är det tillåtet att byta till 175 i fram? förslag mottages tacksamt! (gå på gym och träna armarna är uteslutet ;) /L | |
| Svar ja! | |
| det måste vara lagligt. men jag är väl konstig som är tvärtom. saknar min e30 utan servo och 205 sulor. tycker om känslan. enda gången man ville ha servo var väl när man parkerade. | |
| Man modifierade styrningen från och med 1988 års modell. Tidigare modeller är mer trögstyrda. Jag provade för ett par år sen en 325i cab 1987 års modell utan servo. Den VAR trögstyrd eftersom den var så tung. | |
|
"Man modifierade styrningen från och med 1988 års modell" Jasså?, intressant man kanske skulle satsat på en sådan istället. Vad skiljer på det senare modellerna då? Annan styrsnäcka? /L |
|
|
Men så trögt kan det inte vara väl!?? Lill-brorsan har E30 Touring 205-däck om jag inte minns helt fel, och den är inte så trögstyrd. Kan ju passa på o säga att han har inte dom största armarna heller ;) |
|
|
Min gamla styrväxel, 325 -88 utan servo, har 4,6 rattvarv mot 4,1 som det är tidigare, det gör den lite lättare, men väldigt vevig, som att ratta en buss typ. Att montera servo är inte särskillt svårt om man har tummen på rätt ställe, men det gäller att få tag i alla delar, och hitta grejer som är hela, läckande styrväxlar och trasiga pumpar är inte ovanligt. Det man behöver är: Styrväxel. Pump med fästen. Generatorfäste för servopump. Slangar. Medbringare mellan styrväxel o rattaxel. Remskiva till vevaxeln för servo el AC, det är en lös skiva som skruvas utan på den befintliga. Burken till oljan och dess slangar. E36ans växel passar oxå med lättare modifiering i form av brickor/distanser och att slangarna behöver bockas om. |
|
|
Jag tror jag behåller bilen jag har och satsar på "fattigmansservo" med höjt luftryck och smalare 175 framdäck. Bilen är så pass bra i skicket att jag vill behålla den. Får se om det blir servomontage längre fram... /L |
|
| Jag kör med 17x7.5" 205/40 utan servo och det är inga problem alls! Men har en servo som ska på. | |
|
ah. jag hade en -90:a. det förklarar ju en del. leffo: du har äldre än -88:a eller? |
|
| Min 318-88 saknar servo och jag har 195/65 däck, som någon sade så saknar jag också endast servo vid fickparkering och på asfalt där friktionen är som störst. | |
|
Mitt hobbyprojekt (E30) är av -87 års modell. /L |
|
|
Kör på 175/?-14" däck :) Satt på då jag köpte bilen. Sitter på org. fälg, passar utmärkt. Men se till att ha lite rull på bilen då du svänger, det gör det hela 70% lättare. Ska testa köra på 215/45-17" nu, får se hur tungt det blir... |
|
|
jag kör med 215/45 17 utan servo.. funkar hur bra som helst.. kanske lite jobbigt när man ska parkera men man vänjer sig... när man kör utan servo så tycker jag man känner mer vad som händer o du kan kontrollera bilen bättre.. blirliksom ingen känsla med servo. sen är min bil rensad på inredning o väldigt stötig så det ska inte vara bekvämt o köra den :) det ska vara glädje! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.