|
|
|
|---|---|
|
Finns många trådar och jag läser alla en i taget, men jag behöver få svar på min teori om den stämmer. Min bil var inne på motoroljeservice, filter o skit byttes mm. det var den lilla service som gjordes. De påpekade att mina avgasvärden var väldigt höga, senaste besiktning var de perfekta. Jag lämnade bilen hos de kl 7 på morgonen, körde 10 km till verkstaden. Sedan så vet jag inte under vilken tid de utförde detta test på avgaserna men bilen stod ute ett bra tag och så tas den in och olja, filter, vätskor byts osv och mätning görs med rätt kall motor gissar jag på. Är det pga av detta värdena blivit så höga? Är det möjligt att bli godkänd på besiktningen om jag tokkör lite innan, typ 30 min med hög varv osv innan jag drar in? hjälper det? Hoppas ni kan lugna mig lite, vad händer vid underkänd pga höga avgaser, får man inte köra längre eller måste man fixa till NÄSTA gång? | |
|
Du kan alltid kontakta din SBP station för ett separat avgastest (brukar kosta 250:kr) innan besiktning,kallas för "frivilligt miljötest".Har gjort det flera gånger och då har de oxå plockat in mig för att göra en hel besiktning eftersom värdena på avgaserna har varit bra.Fördelen med avgastestet är ju att du kan varmköra ordentligt innan och får liksom ett svar att ordentlig varmkörning krävs.Den vanliga rundan runt huset på låga varv duger sällan för att få ett korrekt mätvärde. Lycka till Mvh Dic. |
|
| Intressant och smart förslag men SBP vet jag inte vad det är? | |
| Om man blir underkänd pga höga avgasvärden blir det ombesiktning. Värdena blir lägre om man åker en sväng och varmkör bilen men tokköra behöver man nog inte göra. Har läst att man kan tanka i lite E85 innan besiktning för att få ner avgasvärdena men jag är ingen expert på området så jag vet inte om det är att rekomendera på en E38. | |
| SBP är alltså Svensk BilProvning | |
|
ok, ska se hur jag gör. Men man blir lite rädd när folk bytt saker för 30k inte fått ner sina värden. Vad är mest troligt att det är och finns det någontans där det står hur mycket det ska vara för bilprovningen? Tändstift, motorolja, filter, kylare, vattenpump, termostat, tempgivare, vevaxelgivare har jag bytt på min bil. Annars har den gått 21800 mil, men jag förstår liksom inte varför värdenas ska ha ökat så mycket sen förra besiktningen där de var mer än jättebra. Inga missljud, spill, läckage vad jag kan se eller hört. |
|
| Nu vet jag ju inte vilka värden du fick, men tänkbara fel kan vara sprucken insugningsbälg, lambdasond eller katalysatorn kanske. Lästes några lagrade felkoder vid servicen? | |
|
Jag tankade i 60 liter 95 och ca 10 liter E85 innan ombes och fick då igenom bilen på CO halten iaf.....Men på HC gjorde de ingen skilnad. Men de var i en 525i-91 utan kattar. Så är de bara CO halten så kan de nog funka med lite E85. Barn sover inte,dom ligger på laddning. |
|
|
inga felkoder avlästes och de mätte (hur de nu gjort) efter gjord service. utan att köra bilen antar jag då km inte hade ökat. |
|
|
Ja va ska man säga. Var på besiktning och det gick igenom på avgasvärdena som verkstan hade sagt var skyhöga och att det skulle kosta en förmögenhet att fixa. Jag var väldigt nervös idag men de sa att allt var väldigt bra. Dock fick jag underkät på styrled och läcka bränsletank och måste på ombesiktning. CO 0.0(0.5) CO 2500(0.3) HC 003(100) LAMBDA 1.03(0.97-1.03) Bromsvärden vf 2.0 hf 2.2 vb 1.6 hb 1.6 |
|
|
Hej! Skönt avgasvärdena klarade sig! Har dock läst att det är sjukt dyyrrrt att byta tank på de här skeppen!Kanske inte tvunget i ditt fall..Får hoppas på det. Mvh Peter. |
|
| trevligt, men hur kan jag veta om verkstaden ljuger. Att de envisas att byta tank istället för att fixa. Jag vet att läckan är ovan på vänster sida vid någon skarv så det känns som något packning/gummi eller "svets" jobb om det är så man fixar och inte byte av hela tanken. | |
|
Hej igen! Tror det bla är själva demonteringen av tanken som är hyffsat tidsödande! Har läst om det här på forumet för inte så länge sedan..Försök att söka på det..Mvh Peter..Nej alla vekstäder kan man inte lita på.. |
|
| tips på verkstad som kan göra det billigt/billigare i Stockholm/Norr? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.