AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.204

Varför skall jag ha bredare däck?

Sida 2 av 2
tänk också på att bredare däck är ett helve... när det spöregnar ute.
då är det inte så cooolt att krypa omkring i 90km/h på e4:an
eller om du ska rejsa mot någon i stan.
då ter sig en nissan micra med 155/65/13 med 60 vilda hk som vass i starten helt plötsligt,hehe

min bmw 324td hemsida Länk
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Jag håller med i dem ovanstående resonemang men undrar vart går gränsen på vad som är "breda" däck? Känns som att bilkonstuktörerna har anpassat däckdimensionen efter bilens egenskaper och därför rekommenderar en viss intervall när det gäller däckbredden. Så rent praktist borde man hålla sig till dessa rekommendationer om man vill kunna framföra sin bil på ett säkert och bekvämt sätt eller har jag missat något?

Mvh/Rolle

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En lätt bil beghöver inte lika breda däck för att ge bra fäste på torr asfalt.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Tycker vissa verkar blåsa upp nackdelarna med breda däck oproportionerligt. Jag har 225 fram och 255 bak på 18" och jag upplever inte bilen som varken överdrivet spårkänslig eller höljudd. Att bilen skulle få några större problem vid regn har jag inte heller upplevt. Däremot är greppet ohyggligt bra på torrt underlag, vilket skulle kunna ses som den största nackdelen: man får gasa och provocera väldigt mycket för att göra en snygg sladd med bilen. Priset är ju naturligtvis betydligt högre, men det känns faktiskt relativt marginellt sett till vad bilen kostar.
Skulle tippa på att du har originalmonterad utrustning som är samstämd med bilen?
Jag trodde inte själv att andra fälgar osv än original kunde göra så stor skillnad om men har lärt mig av egen och andras erfarenhet. Jag tror inte så många kostar på sig en 4-hjulsinställning och stämmer inte t.ex fälgens ET så blir det ändå aldrig riktigt bra. Vikten är en annan faktor som skiljer rejält mellan olika tillverkares fälgar, har man dessutom oturen att kanske köra på ett däck som ligger lite över medel så har man kanske riktiga heffaklumpar till hjul, inte så bra.

FP
Håller med bewing77, har likadana däckdimensioner som han och efter allt jag hört om spårkänslighet, kass komfort osv förväntade jag mig en enorm skillnad när jag skulle montera på vinterdäcken (16" plåtfälgar) då jag hade köpt bilen med sommardäcken på. Men om inte annat blev komforten sämre då bilen gungar och kränger mycket mer. Fartgupp och större hålor i marken var det som upplevdes bättre, ljudnivån var oförändrad (inte dubbdäck). Bränsleförbrukningen sjönk inte nämnvärt heller.

Har alltså 225 fram och 255 bak på 18" och längtar tills de åker på så man kan få ta lite skarpa kurvor igen, har M-chassi på bilen också :)
An
31
Andersson Richard
525xi Touring -06
Kommer inte ihåg vilken dimension som är original på m5:an men jag har 245fram å 275bak på original 18tummare.

Känner att bilen trivs allra bäst runt 170-180knyck vilket ingen nämnt här tidigare. Om man ligger å nöter på i lite högre farter så vill iallfall jag ha lite maffigare sulor.

Sedan är ju gummiblandningen i däcket helt avgörande på om du vill ha bra fäste eller ett däck som ska hålla långe med mindre bra fäste.

M5 - sådan husse sådan bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.