|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har 225/50/17" men funderar på att ha 245/45/17". (original 225/55/16) För det första hur vet jag att mina fälgar klarar denna storlek, kan man se detta någonstans på fälgar? Vad vinner jag på att ha 245 istället 225? Är det bättre grepp på vägen då? Kan nämna här också att jag hade rft däck i somras 225/50/17 och de spårade. Jag skall köpa vanliga däck nu och hoppas att det kommer inte spåra mer. Kan 245 bredden kanske försämra detta eller förhoppningsviss göra att problemet försvinner? FÄlgen heter stjäreker 17" tror jag, ser ut så här: Länk | |
| Om du inte ägnar dig åt hårdkörning på krokiga vägar har du ingen nytta av bredare däck. | |
|
Med bredare däck blir bilen Bilen blir spårigare, däcken dyrare, känsligare för vattenplaning, högre bränsleförbrukning, frestar på lager, servopump och kraftöverföring, Bilen blir tröttare, sämre komfort, högre ljudnivå. Jag har svårt att hitta fördelar med bredare däck. Bredare däck är till för banåkare med krav på EXTREM väghållning på slät torr asfalt och utställningsbilar (för utseendets skull) /L |
|
|
Bredare däck är mycket trevligt på en bil som brukas till viss del för nöjes skull. Man behöver absolut inte köra bana eller extremt för att uppskatta skillnaden, men den är mycket mer värd pengarna vid mer aktiv körning. Nackdelar är: spårighet (=troligen inget för dig som vill bli av med spårighet), bränsleförbrukning och pris på däcken. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
235/45/17 är en dimension som det tillverkas mycket däck av och av de flesta tillverkare vilket gör utbudet mycket större och framförallt billigare än både 225/50/17 och 245/45/17. ///MVH Hasso Länk |
|
tack för svaren. det har hjälpt mig att bestämma mig. jag tror jag kör med 225/50/17....hoppas att spårigheten försvinner nu om jag byter till vanliga däck om det nu var rft som gjorde att det spårar....eller är det profil? annars vill jag samma profil som på mina vinterdäck nu 55 (de spårar inte) måste jag gå ner i bredden till 205....men vet inte hur det kommer att se ut på min bil.....det kanske är dumt... finns det någon här som har bytt från rft 225/50/17 som spårade till vanliga däck med sama dimension och fick problemet löst med spårningen? |
|
| Jag har bytt från RFT till icke-RFT och då försvann spårigheten. Det var inte riktigt samma dimensioner som du har, men ganska nära. Överlag brukar lägre profil öka spårkänsligheten, så 225/50-17 borde snarast spåra mindre än 245/45-17. | |
|
ursäkta min totala okunnighet här men vad menas med "spåra" och vad är rft-däck? Jag har nog bra koll på min bil och vad den kan eller inte (mest inte då *haha* eftersom den efter 1 år är tillbaka hos tillverkaren för obestämd tid). Och vinterdäcksvalet blev kanon. Men med tanke på mitt massiva körande blir det snart dags för nya sommardäck så det kan ju vara bra att veta vad alla här tycker... |
|
|
aion: spåra eller spårkänslig betyder att däcken har svårt att hantera spåren på våra slitna vägar, dvs däcken "fastnar" och du måste ständigt parera med ratten. RFT = Run Flat Tire = punkteringssäkra däck som sedan ett par år tillbaka monteras som standard på BMW. Dessa däck ska vid punktering gå att köra vidare med ett tag och för att lösa detta så är däcksidorna förstärkta och dessa däck kan då upplevas som styvare, hårdare och bullrigare. ___ //Ulf |
|
| Hur skulle bredare däck kunna nöta mera på lager och kraftöverföring leffo? | |
|
Därför att hjulet får mer fäste på torrt underlag och svänger till höger och vänster, ganska logiskt eller??? min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Dessutom hamnar de ofta längre ut, vilket ger större påfrestning. BMW CS #5206 |
|
|
Så brett och lågt som det är praktiskt genomförbart ska det vara! ganska kul med lite individualism på sin egen bil eller hur? :-) Mvh Danne |
|
| Ja kanske mera fäste om man utnyttjar det till max men om man inte ens använder det man redan har så sliter det ju inte mer för att man bara ökar det | |
|
Jo, det sliter mer vilket som. Bredare hjul är tyngre, samt 'letar' spår och andra ojämnheter mer vilket gör att det 'sliter och drar' mer i hjulupphängningarna. För en gatbil, som inte körs extremt, är enda vinsten med bredare däck en teoreiskt lite kortare bromssträcka på torr, jämn asfalt. I precis allt annat är något smalare däck att föredra. Utom vad gäller fåfänga, förstås.... är ett 'tufft' utseende vikigt, så kan ju breda däck med exremt låg profil vara lockande! |
|
|
Det är precis som Gunnare skriver, förutom att de bullar mer, ger mer luftmotstånd, ökar bilens bränsletörst osv. faktiskt inga större fördelar på en standard bruksbil, hur gärna man än vill. Om man tror att 200-300 Hk "kräver" breda låga däck är man lite fel ute, bara att kolla på lite jänkebilar från tiden då motorstyrkan började krypa upp och över denna nivån. De fick inte släpp vid pådrag hur gärna de än ville, att de sen hade dålig väghållning i stort är en annan femma. I nyare tider kan t.ex SAAB turbo av de första årgångarna tjäna som exempel, de hade väl 185/195 eller ditåt eller rättare TRX med jämna siffror, 190 osv. Visst spinner de vid start men det gjorde gamla 93 tvåtakt också med 45Hk, beror på att framhjulsdrivna bilar lyfter i framvagnen vid start osv. En och samma dimension, t.ex 235/45/17 kan ha ytterst olika egenskaper och spårvillighet, vid jämförelse mellan olika tillverkare, likaså ändras egenskaperna rätt mycket från nya till halvslitna, fråga mig hur jag vet... Inte sällan hänger ju fälgbyte samman med att man går upp i bredd, och det betyder inte sällan olika ET på fälgarna, vilket iofs kan vara OK för bilen om man spelar inom de intervall som anges i bilens specar. Men det kräver att bilen är noga ställd för de gällande fälgarna osv, många byter bara rakt av och glömer 4-hjulsinställning, som inte heller är helt gratis.. FP |
|
|
Frågeställningen var: Varför skall jag ha bredare däck ? Tjaa, ,,, räcker det inte med ett snyggare utseende ? NN/ |
|
|
Visst räcker det, allt beror på prioriteringar och synsätt. Man ser det visserligen inte själv när man kör, men det gör å andra sidan inte det täcka könet heller när de lagt på ett lager smink...) FP |
|
|
folke: Du har så rätt så.....ang sminket asså !!!!!!!!!!! Trevlig lördgaskväll önskas. NN/ |
|
|
folke: de första årgångarna av SaabTurbo, dvs 99 Turbo hade faktiskt så smala däck som 175/70-15. TRX kom väl i samband med introduktionen av 900 Turbo och då enbart på den 5-dörrars. 3-dörrars hade ju samma INCA-fälgar som 99:an och dessa var i "standardmått". Visst är breda fälgar/däck till mycket stor del en fråga om ett snyggare utseende och man sitter ju inte i bilen hela tiden. ___ //Ulf |
|
|
Stämmer säkert. 900 Turbo-modellen minns jag iaf med TRX-däck. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.