AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.272

Gled in i plogkant...

Hej hej,

Ska börja med att säga att jag har kört bakhjulsdrivet sedan 29 december 2007, innan dess framhjulsdrivet i ca 10 år.
Idag, på vägen hem från Ica, fick jag en mindre sladd (har glidit på exakt samma ställe många gånger, men var trött och inte såå uppmärksam som jag borde ha varit), gick ca 10-15 Km/h, MAX, och bakänden stack iväg och skrapade en plogkant. Antisladden var aktiv. Jag hörde hur det rasslade till och fick panik. Stannade omedelbart, och till min förskräckelse så har en bit spruckit lös från min M-sport bumper, ca 10-20 cm. Jag höll på att börja gråta...helt seriöst.

Bilen är en 525 M-sport -01, försäkrad hos Vesta. Jag skall ringa dem imorgon bitti, vill bara höra vad ni tror kommer att hända, mår sååååå dåligt. Älskar bilen, men har inte råd med ett stort eget utlägg. Känner mig som en klump.

Tack för all respons
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
fundera vad du har för självrisk så borde utlägget bli enklare att spå:(

Synd med skadan, hoppas det ordnar sig bra.

/Hampus
Länk
Jag har 2000 i självrisk, hoppas det löser sig smidigt!!!
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Berätta hur det gick, och vad vesta sa.

/Hampus
Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är den helförsäkrad ska det ju inte vara några problem

Mina bilar: Länk
Visa användare
87
M-Blom
318i ///M-sport Sedan -11
525iA ///M-sport Touring -03
Om det bara är din "M-sport bumper", åk till någon bra lackfirma och fråga vad det skulle kosta att fixa den. Det bör väll kosta ett par tusen och det är ju bra att ha kvar bonusen hos f-bolaget, det kostar ju bara ett par kronor att ringa och kolla i alla fall.

(jag skruvade loss och lämnade in min huv till förra bilen pga rost. kostade mig 3000 inklusive kvitto)
Vesta är kanon att ha och göra med!!!! Talar av egen erfarenhet. Med andra ord ta det lugnt.

Själv var jag några centimeter ifrån att sladda in i en övergångsstolpe, men jag sladdade ju iofs med flit :/ Hade precis fått till en snygg bredsladd i den första snön för året så självförtroendet var på topp :) Man blir ju så sugen på att sladda när man ser Fifth Gear och Tiff, tänk om man fick lära från honom :)
Tusen tack för era inlägg!! Återkommer med info efter samtal med Vesta
Du kan vara lungn.. Ta det på försäkringen..
Din bonus blir inte belastad så vid ingen annans bil eller liknade fick skador..
Så länge skadorna e på din bil så e det inga problem..
körde nyligen på en sten med fram kofångaren...6000 självrisk jobbet gick på 12000 = ny kofångare + ett dimljus. Har dinaförsäkringar som bolag...
Har snackat med Vesta och det var hellugnt, bara att lämna in på verkstan och få en värdering av reparationskostnaden. Tyvärr faller min premie två steg om jag väljer att ta reparationen på Vesta, men eftersom en helt ny M-bumper behövs tror jag att utlägget blir för stort för att tas från egen kassa.

Tack för era svar, det har lugnat en ganska uppjagad kille:))
Åkte till Umeå Bilskadecenter idag, ojojoj vad smidigt det gick!! En kille följde med mig ut och kikade på skadan och tog två kort. Vi gick tillbaka in och han fyllde i ett formulär på datorn, han fick skadenumret som Vesta gett mig samt mitt mobilnummer.
Stötfångaren skulle komma på ca 3 veckor och sedan lackas, när detta var gjort skulle de ringa mig, för att undvika att bilen stod stilla längre än nödvändigt. Han sa inte vad reparationen skulle gå på, men jag såg en siffra på runt 4100 på skärmen. Oerhört smidigt!

Vilken lättnad!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sätt dig och räkna om det inte lönar sig att ta reparationen själv. Du sparar ju bara 2100 kr på att använda försäkringen men du får betala högre premier i flera år.

//Lövet
Konstigt att premien drabbas...
Har som sagt Dina försäkringar Och dom sa att så länge ingen annans sak har skadats utan bara din..Så drabades den inte..
Hade iofs 6000 i självrisk men jobet gick på 12000 för fram bumpern (M) + dimljus och lack!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.