|
|
|
|---|---|
|
Gjorde ett impulsköp på en färdig baslåda. En Zachry b-210. Har provat den idag med ett ultimate t3 steg på 320 W kontinuerlig effekt i 2 ohm eller 620 W max. Kan tilläggas att den sitter i en BMW e46 cupé som är kända för att vara täta in till cupén. Med bakluckan öppen spelar den kannon utanför men innuti märks det knappt att det sitter en baslåda i skuffen. Bra ljud med lite bättre djup i ljudet. Vet att man får vad man betalar för men jag tycker lådan är väldigt snygg och perfekt att basarna sitter skyddade inne i lådan så enligt mig tycker jag bara lådan var värd pengarna. Nu till frågan. Tänkte slänga ut basarna och sätta in Cerwin Vega V-max basar istället. Hur hade de funkat i den lådan? Lite spec. Mått på lådan BxHxD 750x340x370mm Info om basen: Frekvensomfång: 20 Hz - 500 KHz Effekt: 600 Watt (RMS) Impedans: Dual 2/4 ohm Känslighet: 86.1/86.2 dB Talspole diameter: 50 mm Rekomenderad till 21 liter sluten! Vågar man satsa på 2 ohms v-max basar och paralellkoppla til 1 ohm till ett ultimate steg? Tackar för svar! | |
|
Hej, Det beror på hur bra resultat du vill ha. Generelt så är bandpasslådor ganska svåra att räkna på och att bara byta element till två v-max basar kommer nog inte att låta speciellt bra desvärre. Om man bara kollar på värdet snabbt på v-max basarna så passar de bra i en sluten låda som de rekomenderar också. Länk Länk Länk Om du ändå beslutar dig för att pröva att byta elementen så bör du kalkylera hur långa rören ska vara i din låda. 99% att du måste ändra dessa för att det ska låta hyffsat ialla fall. Lycka till |
|
| Problemet i ditt fall är väl snarare att basljudet inte kommer in i kupén än baselementen i sig? Och som heddan säger så blir det knappast bättre av att byta elementen. Du behöver helt enkelt ett hål mellan bagaget och kupén som kan leda in ljudet. Har du ingen skidlucka finns det andra hål att använda; tex plocka ur bakre högtalarna. | |
|
Var lite snabb att dömma ut grejerna. Skarvningen till högnivåingången hade lossnat så steget fick inte signal nog. Nu fladdrar det på lite i nackhåren när man spelar. Använde bara smala kablar till jord provisoriskt så jag har inte fått ut max än. Har jordat med max tjocklek på kabel jag får in i steget nu ska iväg och fixa en lika bra strömkabel. grizzly: Har både skidlucka och det finns två rejäla hål i plåten under hatthyllan där orginal harman kardon baslådan suttit. Har inte gett upp hoppet än att få in ljudet. Är bandpasslåda det sämsta alternativet? Fått väldigt mycket negativt om det. |
|
| En bandpasslåda kan vara otroligt effektiv om den konstrueras rätt, men mycket har med placeringen att göra med. Flytta runt lådan i bagaget med portarna framåt, bakåt och uppåt, så lär du se (höra) vilken skillnad det kan göra. | |
| Hade portarna bakåt först men jag vände lådan så nu sitter portarna mot ryggstöden.Blev stor skillnad. En fråga. Hur stor säkring till 16 kvadrats kabel? Det är väl kabeln man säkrar efter? | |
|
Bandpasslåda är ingen dålig låda i sig. Det är bara att den är svår att räkna på och du måste ha högtalare som passar i lådtypen. Jag har själv kört med bandpasslåda när jag hade en sedan för många år sedan. Då hade jag portarna i hatthyllan så att man fick in allt basljud i kupen. Vad bra att du fick fart på högtalarna och steget. Om du bara ska driva det steget du nämner ovan så skulle jag installera en säkring på max 50 Ampere. Då steget är specat på max 620W kommer det att dra max strax över 40 Ampere (620/14.4). Om du monterar en smältsäkring typ AGU eller liknande klarar de oftast av bra mycket mer ampere under ett par sekunder. Finns en bra bok från mitten av 90 talet där du kan läsa mer om kablar och säkringar i kapitel 2 om du vill. Länk Lycka till:-) |
|
| Satte en 50 Ampers bladsäkring och den håller än. Då känner jag mig lite säkrare. Vill ju inte säkra upp för mycket om det skulle hända nåt. Tack! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.