|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Tackar för infon. den kostar 150kr/l |
|
|
lalaw: om du har lust och tid mät gärna nogrannt hur mkt du får i din 5HP18 för alla oss nyfikna. För övrigt: 37 grader motsvarar maxstrecket 50 grader motsvarar minstrecket dvs stänger man pluggen under 37 grader blir nivån över maxstrecket. Stänger man pluggen över 50 grader blir nivån under minstrecket. ZF anger 40 grader alltså strax under maxstrecket som mål. molle |
|
|
Molle vad menar du med maxstrecket? 5HP18 har ju ingen oljesticka! Bara nivåröret!!! Ska oljan vara 40grader när man skruvar på pluggen igen enligt ZF? Jag fick ju i 5liter och det rann inte över ens när oljan blev 40grader. Men jag tror att förra ägaren har bytt oljekylare så den var kanske inte maxad när jag tömde lådan! |
|
|
Även om det inte finns sticka så har ZF satt en max- och en mininivå för lådan precis som för lådor med stickor. ZF har något som kallas öppningstemperatur 30 grader. Då ska pluggen öppnas och man toppar så snabbt man kan tills det börjar rinna över. Om det breddar i intervallet 30-37 grader är det för mkt olja i lådan och man låter det stå och fortsätta rinna ut med motorn igång. Allt eftersom oljan blir varmare expanderar den i volym och än mer olja rinner ut. När tempen stigit till 37 grader har så pass mkt runnit ut att nivån sjunkit ned till maxnivån som inte får överskridas eller "maxstrecket" om sticka hade funnits. Stänger man inte pluggen nu värms oljan upp än mer och fortsätter expandera så att än mer olja rinner ut. När temperaturen når 50 grader har nivån sjunkit till mininivån och det är sista chans att stänga pluggen annars hamnar nivån under "minstrecket". ZF tillåter en stängningstemperatur inom intervallet 37 - 50 grader vilket alltså motsvarar tillåten max- och minnivå på en tänkt sticka. Optimal stängningstemperatur är satt av ZF till 40 grader som alltså innebär en nivå alldeles under maxnivån. BMW (även Bentley manualen tror jag) anger ett intervall på 30-50 grader vilket alltså innebär att man tillåter mer olja i 5HP lådor än vad ZF gör. På just 5HP18 till e34 dieselmodeller visade det sig att den högre nivån vid hård körning kunde leda till skumbildning och BMW gick ut med en bulletin om att sänka nivån på 5HP18 närmare mininivån (alltså höja stängnings-temperaturen) på just e34 dieselmodeller. molle |
|
|
Har som sagt själv aldrig tänkt på vad det går i 5HP18 då vi fyller direkt från 200 lit fat så det vore kul att se om ni får i lika mkt. Det kan vara tryckfel i 5HP18 manualen. molle |
|
|
vilken atf olja är det i lådan? dexron 3 eller 4? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
Hej, jag har stött på ett problem till... Oringen till filtret sakandes i paketet med packningen. Någon som vet vilken dimension det skall vara? BMW GBG har inga på lager... Lars |
|
|
Tack Molle för en utförlig beskrivning! Ska kontrollera nivån nu till helgen igen! Då Ska alltså pluggen sättas i när oljan precis når 40 Grader. |
|
|
peanutboy o andra: Jag tänkte göra ATF-byte men början verkar svår... Var har ni köpt era 17 mm insexnyckel? Har nog aldrig sett en sån i hela mitt liv. Mikael Gbg Hellre borsta katten än att kasta bort den. |
|
|
Mike77: Inte svårt så svårt att byta men se till att du får rätt olja till din låda! Vilken låda har du i din bil? Har du också en 5HP18 med grönt "lock"? 17mm insex 1/2 hylsa finns hos bla. Mekonomen, Meca, AD, Biltema mfl. Jag jobbar själv som bilmekaniker hos en Volvo ÅF så jag har en 17mm insex i mitt verktygsskåp :) |
|
|
peanutboy: Ja då hamnar nivån under maxnivån. Behöver inte vara exakt 40 grader på graden men ju närmare desto bättre. Viktigt att man kört igenom växlarna så att oljan får jämn temperatur under uppvärmningen till 40 grader. lalaw: BMW får ju hem prylar över natten om det finns i Sverige vilket det sannolikt gör. Wölkes bör annars ha i lager. 17 mm finns som sagt som hylsa. Mike har en 5HP18. Jag skulle tro att skylten är grön på 96a. molle |
|
|
Om det inte är en sådan där som det smugit sig in en japs låda i. Kolla med chassinumret eller under. molle |
|
|
Jag har beställt på BMW så jag borde få dem imorgon. Annars hade KGK det hemma, de är tydligen generalagent för ZF i sverige. Får se om jag hinner byta imorgon annars blir det till helgen. Lars |
|
|
Ja KGK har lager i Göteborg så det bör finnas multum med oringar där. :) molle |
|
|
Lalaw: Som tidigare sagt så skulle det vara kul om du ville mäta hur mycket du får ut ur lådan och filtret! Då jag lyckades få i hela 5liter (inget spill) i min låda och den gick över 40 grader och då stängde jag pluggen, nivån var då precis under röret.... |
|
|
Hej, Nu är filter och olja byt! Jag började med att öppna påfyllnadspluggen ingen olja rann ut, tempen var ca 60 grader. Efter det så öppnade jag avtappningspluggen och ca 1.5 liter rann ut. Efter att plockat ner tråget så fanns så kom ca 0.5 liter till ut och även 0.5 liter kom ut efter att jag tagit bort filtret. Så totalt fick jag ut 2.5 liter. Att få bort filtret var rätt knöligt då en skruv satt fast och torxspåret gick sönder. Oljan var rätt svart men var bättre än jag trott. Filtret var daterat -97 så det har aldrig varit bytt. bilen har gått ca 28000mil. Ihopmonteringen gick utan problem Först fick jag i ca 3.6liter efter att ha startat upp bilen och gåt igenom växlarna så gick det i 3-4 dl till. Totalt gjorde jag av med 4.2l men jag slabbade nog bort 3dl. Temepraturen vid sista kollen var 39-42 grader kontrollen skedde med hjälp av carsoft. Resultat: bilen tappar inte växeln vid kraftiga inbromsningar. |
|
|
60 grader! Där har vi åtminstone en förklaring till att ni får i så mkt i era lådor. Kan det ha varit så att även peanutboys låda var varmare än 40 grader vid tömningen? Den specade volymen 3,2/3,3 liter jag nämnde från ZF stämmer bara om man både tömmer och fyller vid 40 grader. Tömmer man tex en låda som har rätt nivå vid högre temp än 40 så får man ut mer än specad volym eftersom oljan är expanderad. Då går det också i mer olja än specad volym sen när man fyller på. Så om lalaw tömmer vid 60 istället för 40 grader, vilket gör ca 10 mm på nivån, bör han får ut en dryg 1/2 lit mer (låga nivån spelar ingen roll här) och då stämmer det med att han vid fyllning hamnar på 3,9 lit, dvs ca 0.6 lit mer än specade 3,3 lit. Fördelen med att tömma vid varmare än 40 grader är ju att man får ut mer olja. Nackdelen att nivåkontrollen inte blir så exakt och det är inte så bra om man kör in 20 gradig olja i ett ventilhus vars aluminumgods håller 80-90 grader om lådan är driftsvarm. Så man brukar låta lådans innanmäte svalna till 30-40 grader vilket tar 3-4 timmar om lådan var driftsvarm. molle |
|
|
Glömde att säga att hela operationen tog ca 2 timmar och 20 min. Jag tog det ganska lungt för att få temperaturen att sjunka. Oljan blandas väl ganska snabbt när motorn är startad och man går igen växlarna? Lars |
|
|
Hej, Jag la in lite bilder i min blogg som jag tog under bytet. Länk Lars |
|
|
Fina bilder. :) Ingen fara att tömma med varmare låda, man får ju ur mer och man får som sagt ha med sig lite mer olja än specat bara. Tömma vid 60 grader och svalna över 2 timmar är inga problem. Däremot, inte så bra om man tömmer vid driftvarm låda 80-90 grader och fyller upp lådan kanske 20 min senare med 20 gradig olja. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.