|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter att ha läst mängder av trådar i ämnet automatlådor så ställer jag en egen fråga! Min 528:a -97 med en 5HP18 låda grön "plugg" alltså ska det vara "liftime" olja i min om jag har förstått det rätt? Bilen har rullat ca: 27tusen mil ca: 1500mil i min ägo. När jag köpte bilen så växlade den helt perfekt. Men nu så har den börjat att "dumma" sig. Har följande symptom: När bilen är kall så växlar den mjukt och smidigt men så fort oljan börjar bli varm så har den svårt att växla ner till ettan speciellt. Det tar även lång tid att få i backen i varmt tillstånd. Ibland har den svårt att växla upp i högsta växeln när man kör på motorvägen. Kommer man fram till ett stopp så tar det också lång tid innan lådan varvar ner och får i ettan. Tror ni att ett oljebyte och filter byte skulle göra susen? Har min låda plastkulorna som slits ner? | |
|
med högsta växeln menar du alltså femman och inte lockup? Illäggning av ettan och femman, sköts av samma magnetventil MV1 som ju därmed blir huvudmisstänkt. Mekar du sjäv kan du ohmmäta den mellan pin 8 och 13 i kanonkontakten. Kring 30 ohm ska en frisk MV ha vid 20 grader alltså kall låda. Ta en titt på oljan också. Att backen är långsam beror sannolikt på lågt hydraultryck. Igensatt filter kan vara en orsak. Sedan "tar det också lång tid innan lådan varvar ner" Vad menar du? molle |
|
|
Vad är skillnaden på femman och lockup inte så hemma i automatlådor? Speciellt ettan tar lång tid att få i! Ex. när man kommer fram till ett stopp då kan det ta mellan 5-10sek innan den "hittar" ettans" växel. Kommer man åt ventilpaketet via oljesumpen? Har köpt filter och sumppackning tänkte byta olja i nu iveckan. Räcker 5liter olja till bytet? Sedan "tar det också lång tid innan lådan varvar ner" Vad menar du? Jag menar att det tar dom där 5-10sek innan ettan kommer i! Ska ta och ohm mäta MV1 på måndag. Står stiftnummret på kontakten? |
|
| Byt olja och filter omgåernde ,d¨kanske du räddar livet på lådan ! | |
|
Jag ska byta olja o filter nu i veckan! Ska man försöka tömma hela lådan och konvertorn från olja? Kan man skölja den genom slangarna som går till oljekylaren? Eller det räcker med att byta oljan i sumpen o ventilhuset? Hur mycket olja behövs vid byte? |
|
| Försök få ut så mycket som möjligt ,lådan är väldigt svår att få riktigt tom,jag fick i ca 5 liter sen jag tömt min låda,den blev gudomlig i sitt växlande ,fast det var inte gjort i en handvändning att byta olja ! | |
|
Har nu varit och mätt MV1 och den var på 31ohm. Ska byta olja o filter återkommer om det blir bra eller ej! Vad kan det annars vara för fel? |
|
|
31 ohm är inom felmarginalen så solenoiden/lindningen i sig är antagligen ok. Återstår att MV1s kolv alt växlingskolven efter MV1 kan kärva. Byte av filter (höjer ev trycket) kan motverka en kärvande kolv liksom ny olja men felet är i så fall av sådan art att kolven/huset skulle behöva bytas. Finns två plastkulor på 5HP18 som ofta ställer till med problem men det ger annorlunda symptom än dina. Men kolla vad som händer om du startar med spaken på 2an från stillstående? molle |
|
rsarits |
Att den inte "hittar" ettan vid/efter inbromsning är typiskt vid låg oljenivå i lådan. |
|
Ja jag ska som sagt byta olja och filter nu till helgen! Kommer 5liter olja att räcka tror ni? Återkommer med hur det gick sen! |
|
|
Japp för att pumpen drar luft efter inbromsning. Låg nivå o igensatt filter kan också förklara hans andra två fenomen: svårt att gå upp till femman och svårt att få i backen. Han är nog på väg att kolla nivån innan han ev byter. Men börjar i den lätta änden, det är lättare att ohmmäta MV1 än att kolla nivån och byta olja. 3,2 liter olja går det åt + nån liter för spill och överfyllning. Att byta all olja på en låda som gått långt är inte ett självklart val då det är en ökad risk att det blir dödsstöten för slitna lameller. molle |
|
|
Tack Molle för din expertis hjälp. Olja ska inhandlas imorgon och kommer att bytas till helgen. Jag hoppas att detta kommer att hjälpa. |
|
|
Intressant att få veta hur det blev efter bytet. Aldrig roligt när pärlan börjar krångla... Hoppas det löser sig:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jag är lite fräck och lånar tråden lite, på min 530d -02 är det några bekymmer att byta olja själv på denna låda? Jag vet ju hur bytet går till men är lådan väldigt känslig på att det ska va "rätt" temperatur på oljan? Det borde sitta ett filter i tråget även på denna automatlåda lr??? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
Precis hemkommen efter olje och filter byte på lådan. Köpte 5 liter men det räckte knappt.. Får åka och köpa 1 liter till på Måndag. Oljan var smutsig och magneterna fullla med spån. Filtret var också svart och igensatt. Den blev som en ny lådan efter bytet. Inga växlingsproblem alls! Tackar alla för hjälpen. |
|
|
Sannolikt var problemet igensatt filter och låg nivå. Mätte du nivån innan du tappade ur? Såg du om det fanns läckage? Läcker det är problemet tillbaka om ett par tusen mil. 5 liter är mkt. Oljan kan inte ha varit 40 grader varm när det rann över? Är oljan för kall när man pumpar in den går det i för mkt innan det börjar rinna över. Kontrollera nivån innan du gör nåt annat. molle |
|
|
Oljan var över 40 grader och inte ens då rann det över men jag kunde känna med fingret att nivån var precis under röret! Vi använde en FLUKE med termometer och den ska vara ganska så noggrann! Vi tyckte också att 5liter var mycket. Nej jag kollade inte nivån innan jag tappade oljan. |
|
|
Oljan var varm när jag pumpade in den. Vi la dunken i varmt vatten innan. Kan inte se något läckage varken från lådan eller oljekylaren. Tänker köra 1000mil sen så blir det byte igen. |
|
|
Utmärkt. På fabriken fyller dom också med förvärmd 40 gradig olja. Att jag undrade är för att det är så vanligt att folk i gds-hallen snabbt fyller i 20 gradig olja från dunken tills det rinner över och stänger pluggen. Då blir det ca 10 mm över maxnivån vilket gör ca 1/2 liter (eftersom oljenivån stiger ca 10 mm när den värms från 20 till 40 grader). Vi fyller med pistol på slang från fat i takhöjd så jag har aldrig kontrollmätt hur många liter det slutar på. Det är därför jag blir nyfiken. Siffran 3.2-3.3 liter kommer från ZFs egen rep handbok för 5HP18. Ska kolla den siffran med kontrollmätning nästa gång en 5HP18 kommer in. Jag litar mer på pluggens nivå på lådan än en siffra i ZF rep manual så har du bara haft bilen i plan, kört ca 3 sek på alla spaklägen, (bakhjulen får inte snurra i luften annars måste man vänta minst 2 min efter att hjulen slutat rotera) och mätt tempen så är du rätt ute. molle |
|
|
Hej, Jag blev lite inspererad av peunutboy och tänkte byte olja och filter idag. filter och packning har legat på hylan ett tag och jag har ungefär samma symptom som peanutboy. (efter en inbromsning så tar det tid inna växlen lägs i) Jag var på Meca och köpte ESSO oljan 6liter, jag lastade in alla verktygen datorn (så jag kan läsa tempen) och åkte till OK GDS. Jag kom inte så långt för jag kunde inte öppna påfyllnadspluggen då verktyget som behövs är en insex av gigantisk storlek. Vilken storlek är det? Jag tänkte göra ett nytt försök imorgon. Lars |
|
|
Det är en 17mm insex. Sen måste du ha så du kan trycka upp oljan genom påfyllnadsröret! Vad kostade oljan på MECA ?? Jag gav nästan 200:-/litern på BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.