AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.694

Hur mycket olja i växellådan resp bakaxeln z3 2,8?

Mi
22
Milan_83
BMW M3 E92 LCI
Tesla Model S
Hej

Hur mycket olja får det plats i växellådan resp bakaxeln (diffspärr)? Bilen ifråga är en z3 2,8 coupe.

Tycker att min växellåda är ganska seg när den är kall, likaså måste man ta i som bara den för att komma förbi backspärren! Tror ni att Redline mtl kommer att göra lådan lite smidigare? Någon som provat?

Tacksam för svar!

Mvh Milan
Mi
22
Milan_83
BMW M3 E92 LCI
Tesla Model S
Ingen som kan hjälpa mig?
Tr
65
Trancequillity
Z3 2.8 -97
523 2.3(2.5) -99
Länk
Tr
65
Trancequillity
Z3 2.8 -97
523 2.3(2.5) -99
Länk <fungerar
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Hej Milan

Jag pytsade i Redline Mtl i min coupe för några år sedan. Trögheten som du beskriver(som jag har samma) försvann INTE.

Jag tror (men är inte alls säker) att trögheten snarare sitter i länkaget ner till lådan än i själva lådan.

Jag funderar på att fylla i Castrol Transmax Z för att testa med det istället. Jag vet att Transmax Z egentligen är för automater men efter lite läsande har jag för mig att det ändå var den som rekommenderades.

För diffen är det SAF-XJ som gäller (1,2liter om jag inte minns fel). Du har ju diffbroms på din så det är "sträv" olja med tillsatser för LSP (Limited Slip Differential) som gäller.
På diffen är det två aluminiumpackningar som åtgår (en uppe en nere). Dom kan mycket väl vara helt bortkorroderade.

Och ett litet standardtips (om du inte vet det redan). Lossa påfyllningsskruven först (både låda och diff), jobbigt att ha tappat ur oljan och inte kunna fylla på ny om den har fastnat.

mvh
Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.