AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.842

Skrammel från frambromsarna

Ho
39
Hokki
BMW 530xd -14 F11 (2019-)
När jag kör med min 523i -96 e39 över gropar i vägen skramlar det till fult från frambromsarna. Det låter som en låda med bestick. Vi den service påpekade jag detta för servicekillen. Han demonterade bromsarna tills han fick bort skyddsplåten. Då ramlade små stenar bort och allt blev frid och fröjd. Ett sådan löjligt fel!

Har andra haft samma problem. Jag har hört detta ljud även på andra bilar i 5-serien. Är det vanligt? Har det på något sätt åtgärdats vid uppgraderingen 2001, dvs har även nya bilar samma fel? Om inte, kan man byta till nya delar.

Tack på förhand för svar!

Hokki
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med all säkerhet är det gummibussningarna til krängringshämmarna fram. Kostar ett par hundra i material per sida samt en 500-600 i arbete på en vanlig BMWverkstad.
Hände på min höger fram vid 9500mil.
fo
242
foo
328iC '96
Asken: Var du trött imorse? Ditt svar hänger inte riktigt ihop med frågan ;)

Hokki: Jag har en e36 och jag får ibland in grus och skräp mellan skölden.

Du kan pröva med att backa bort stenarna! Det brukar fungera för det mesta, förutsatt att du inte väntar tills det är ett grusttag där. Se till att backa i hög fart ca 50m.

/foo
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kaffe... foo: :)
Tar tillbaka mitt svar satt och tänkte på mina småvibrationer från vänster fram.......
Mvh
Asken
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Va småsten??? Jag har samma problem och jag blir snart tokig, det låter precis som en låda bestick. Men om det skulle vara småsten som jag tidigare har haft så skrapar det inte skramlar. Jag har det på höger fram och tror i och för sig att det är någonstans vid skyddsplåten. Kan man böja den så stenarna lossnar?

Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19".
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Kan man ta bort skyddsplåten utan att ta bort bromsskivan?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ingo:När får man se resultatet av poleringen.

MVH
Hasso
Neptun
Jag hade en liten genomgång av bromsarna på min och plockade av skivorna. Hade också ett litet skavande ljud ibland. Sköldarna går in lite i "trumman" för att förhindra att just småsten kommer in men detta funkar nog inte alltid. Metallen på bromsskivorna har den förmågan att "svälla" lite när rostangreppen börjar att komma och detta var orsaken till att det skavde mot sköldarna. Knackade helt enkelt bara bort lite rost på skivorna med en hammare och det blev tyst o bra.
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Neptun> Jag har inte ett skavande ljud utan det låter verkligen som en besticklåda. Jag har dunkat av lite rost från sköldarna utan resultat.

Hasso> Här har du en bild på mina nypolerade 19" från Uppsala träffen :)

In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Opps... glömde länken:

Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ingo: ser stabilt ut....
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Jag var på Bmw idag och frågade om skramlet, de sa att man skulle ta bort skivan och knacka/blåsa rent i navet! Navet! Kan det komma in grus där?

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag vet inte om det kan vara samma "besticklåda" som skramlar i min bil, i mitt fall har jag lokaliserat "skrammlet" till styrväxeln. Kollas genom att "dunka" mot styrstag vid upphissat läge, då hörs skrammlet.
Enligt BMW är det styrväxeln som glappar, inget att bry sig om, ganska vanligt. Inget kan hända säger de, åtgärdas först vid läckage, då hamnar man på 9 lakan för byte + arbkostn.
Har någon något tips vore jag tacksam för svar.

NoFear
<¤¤00¤¤>
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Bra med lite konkreta tipps : ) Jag ska testa men måste jag ha båda framhjulen i luften?

Måste också kolla det där tipsen, lite jobbigt är det, allra helst här på kullerstensgatorna i Sumpan.

Ha en fin...

T
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsan får sten i sina bakbromsar ofta när han kör på grusväg...(523i-97 E39).

Han fick modifierade sköldar på FRAMBROMSARNA när han klagade innan garantin hade löpt ut,BMW gjorde aldrig någonting åt de bakre bromssköldarna..

Sten/smågrus fastnar alltså mellan sköld och skiva.

Jag brukar hjälpa honom med problemet,dvs ta bort hjulet,lokalisera gruset/stenen,göra en "slinga" av strips,"trä" runt gruset och rycka till=skramlet o gruset borta...

Det GÅR oxå att backa,men det är inte RÄTT ;))

Mvh Janne.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Ett litet tillägg till mitt tidigare, enklast är då bilen är upphissad/hängande hjul, men kan säkert kontrolleras på andra sätt. Jag hissade i allafall upp för enkelhetens skull. Det fanns på min inga övriga glapp i någon led, utan var i själva styrväxeln. Har kontrollerat detta med andra verkstäder och får i stort sett samma svar. Skall under morgondagen låta en expert titta närmare på styrväxeln, återkommer med ev. nyheter i frågan.

NoFear
<¤¤00¤¤>
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Har nu fått tillbaka bilen efter kontroll hos oberoende verkstad, de kom fram till att det var dragstången både höger och vänster som klonkar. Klonket kom från leden inte från gummibussningen som sitter fram på de båda.
Där ser man inte ens BMW:s egna kunde se detta. Lite märkligt att dessa dragstänger inte håller längre, bytte själv för ca 3 år sedan.
Svar på detta är troligtvis mina breda däck och att dragstängerna är i aluminium, vill minnas att AUDI har haft liknande problem.
Så var det med detta, ca 4 lakan i stället för 9 som byte av styrväxeln skulle kostat. Alltid något att vara glad åt.
Kostar att ligga på topp :-))))

NoFear
<¤¤00¤¤>
anders-82
Har också "bestickslåde" problemet på 523:an -96..

Det kom ungefär samtidigt som varningslampan för bromsbeläggen tändes.. vet inte om det har något med varandra att göra.
Ho
39
Hokki
BMW 530xd -14 F11 (2019-)
Kan man demontera skyddsplåten bakom bromsskivan utan att ta bort skivan? Hur många skruvar?

Igår då jag försökte damsuga bort grus runt bromsen konstaterade jag att järnbiten som spänner fast bromsklossarna är endast ca 5 mm från bromsskivans del som går utåt. Är det ok? Kan det leda till problem/oljud?

Hittade inget grus vid bromsarna. Syns antagligen inte om man inte får bort skyddsplåten! Samma "bestick"-skrammel fortfarande!

Hokki
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.