AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.662

Varvtal i 118d

Det här mitt första inlägg här och som rubriken antyder är jag relativt ny på det här med att köra BMW. Troligen mest eftersom jag tagit körkort nyligen. Mina föräldrar har dock nästan alltid kört BMW så jag har lång erfarenhet av märket från passagerarstolen :-).
I och med att jag tagit körkort nyligen så har jag också lärt mig det här med ecodriving och det är det som min fråga gäller. Den BMW jag kört mest med är mina föräldrars 523i. Eftersom jag har fått för mig att man bör undvika att gå under 1500 varv så brukar jag ligga på fyran i 50 och sexan i 70. Har dock beställt en 118d och efter provkörning av denna så märkte jag att detta funkade sämre.
Om man lägger i fyran i 50 i 118d så hamnar motorn bra under 1500 varv. Samma om man lägger i femman i 70. Därför har jag vid provkörning av bilen istället legat på trean i 50 och fyran i 70. Min fråga nu är vilket som sparar mest bensin: Att ligga på fyran i 50 under 1500 varv, eller att ligga på trean och få ett något högre varvtal (dock under 2000). Ni andra som kör 118d vilka växlar kör ni på i dessa hastigheter?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Som tämligen van förare av BMW:s 2-litersdieslar (totalt nästan 40.000 mil med 320d E46, 120d och 320d E90), kan jag bara ge rådet att köra på så hög växel som bilen orkar med. De nyaste maskinerna verkar dra vibrationsfritt ända ner mot 1000/min, och min nuvarande 320d E90 -07 (med 'gamla' 163-hästaren) protesterar i alla fall inte förrän man kommer under 1200/min. Jag kör problemfrit på 4:an i 50 och 5:an i 70, och är det inte uppför eller man måste öka farten funkar även en växel högre än så.
Det man får lära sig när man kör turbodiesel är, att vara beredd att växla ner istället för att bara gasa på från rikigt låga varv. Innan turbotrycket byggts upp händer det inte mycket, så ligger du på 5:an i 50 blir det att kliva ner på 3:an för att öka farten utan protester från maskineriet. Man kommer också snabbt underfund med, att det inte lönar sig att varva ur på växlarna - man har helt enkelt ett lite smalare varvtalsregister, så man får inte vara rädd att använda växelspaken. Grundregeln för är så lågt varv som möjligt utan att motorn 'protesterar'.
När du väl kommit underfund med vilka varvtal som funkar, kan du köra både snabbt och snålt - jag kör min 320d ganska raskt för det mesta, och har ändå en snittförbrukning på bara strax över 0,5 l/mil.
Okej, får pröva när jag får bilen. Du skrev att inte lönar sig att varva ur på växlarna. Så vid vilket varvtal ska man växla? Jag brukar normalt varva till 3000 varv innan jag växlar eftersom det är det jag fick lära mig i körskolan. Ska man växla tidigare på en dieselbil?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Lämpligt varvtal för växling varierar med trafiksituation, motor/bil och hur bråttom man har resp. hur angelägen man är att spara bränsle. Verkar rätt så 'fyrkantigt' av körskolan att lära ut att man 'ska' växla vid 3000 varv.... en bensindriven 6-cylindrig BMW, t ex, vill oftast varvas lite mer än så för att ge sitt bästa.
Dieslarna växlar man med fördel vid betydligt lägre varvtal, eftersom maxvarvet ligger ungefär vid det varvtal en bensinsexa börjar trivas som bäst (4000).
Men som sagt - du lär dig, och är det en ny 118d du beställt så har den växlingsindikator som hjälper dig.

Jo även mina föräldrars bil har växelindikator. Vet dock inte hur mycket den är att lita på. Den brukar tycka att jag ska växla upp redan vid 2500 varv på tvåan när jag accelerar upp till 70 efter ett rödljus. Kanske jag som inte vågar trycka på gasen :-)? Tanken med 3000 varv från körskolan är väl att i Eco-driving är tanken att man ska upp i fart så snabbt som möjligt. Det är enligt dem bättre att göra en stor acceleration upp till rätt hastighet än många små. Men jag får väl pröva mig fram med 118d
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.