|
|
|
|---|---|
|
Hej! Igår på tv4+, Classes bilstailing var det en byggarna som körde 8,84 och 143 km/h i slutfart på 200 meter med en BMW E30. Före han körde så sa kommentatorn att det var ett lagligt race som krävde att alla bilar var besiktade. När man filmade så att man kunde se under huven så smäldes huven igen av "tävlingsinspektören" innan man kunde få någon riktig uppfattning om vad som fanns under. Jag noterade något som skulle kunna varit en turbo. Nu till frågan, vad krävs i hk för att köra 200 meter på 8,84 och en slutfart på 143 km/h? Och hur stor är sannolikheten att en E30 i det skicket klarar en besiktning? E | |
|
Rent spontant så verkar sluthastigheten och sluttiden tyda på överladdning. 143km/h är hyfsat på 200m vilket dock inte 8,84 är, vilket förmodligen tyder på dålig start alt (dåligt fäste eller inget laddtryck). För att köra 8,84 med en e30 tror jag inte kräver speciellt mycket mer än 200hk, det kräver dock sluthastigheten 143. Gissningsvis har väl motorn runt 300hk, d.v.s, långt ifrån besiktningbar. /Johan |
|
| Vad är det för vikt på bilen? | |
|
Vikt - ingen aning. Han kom iväg lite dåligt i början och tog in mot slutet. Att köra överladdat med bakhjulsdrift på en E30 kan inte vara det lättaste. Viktfördelningen är inte den bästa. En bra start kanske kunde kapa en sekund. E |
|
| Sluthastigheten visar att han gick bra på slutet men man måste veta bilens vikt för att kunna räkna ut vilken effekt som krävs för dessa resultat. | |
|
Tyvärr känner jag inte till bilens vikt. Däremot kanske jag kan dra slutsatsen att bilen inte var besiktad i det skick som den framfördes under det lagliga "Blackracet". Det lät på kommentatorn som att bara lagliga besiktade bilar fick delta. Bilarna inspekterades också före racet. "Inspektören kanske, på goda grunder, tänjde lite på gränsern. Bättre att köra här "lagligt"... olagliga blackrace ger en massa onödig "badwill". Jag skulle vilja se någon köra 0-143 km/h på 8,84 sekunder med en besiktad helt laglig E30 (ej M3). Kanske teoretiskt möjligt men sannolikt? E |
|
|
1 - Leta reda på en annons på Blocket eller AutoPower på en E30 som verkar vara liknande utrustad som den som var med i programmet. 2 - Kolla hos vägverket med hjälp av bilnumret vad bilen väger. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jag har ca 300-315hk utan överladd i min M635:a Tider på 201 meter är 9,32 sek och slutfart på 130,1km/h,men med växling ca 700rpm innan varvstopp. Bilen väger enl spec 1507kg+ mig 95kg och en stereoanl på ca 55-60kg. Så troligtvis hade denna E30 runt 250-270hk men med taskig start eller missad växling eller vilt hjulspinn 1:an Mvh Patrik |
|
tjenare hade en ascona a med b23et lite små trimmad=) körde 8,86 145kmh med dåligt fäste å 1,6 i laddtryck två veckor senare körde bilen 8,76 96kmh på klistrad bana med 0,8 i ladd bromsa 10 meter innan mål bilen vägde 960kg tom + lilla jag på ca 100 smäckra kilon vad jag vill säga med detta e att det går inte att säga hur mycket pullver han har under locket med tid å slutfart många facktorer spelar in men att e30in gick bra 8,84 143 ja det knäcker dom flesta snabba sugisarn som finns att köpa=) jag antar att han överladdar pga att han verkar hyfsat smart så varför lägga en förmögenhet på att trimma sugis å inte få ut mer än skit effekt när man för en strunt summa får mer effeckt med överladd |
|
|
127 km/h 9.049 fick jag förra sommarn med en m20b25 snikturbo bygge. R-däck och lammelldiff och 0.75 i ladd. Tokspinn hela 1:an + 2an dock :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.