AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
860

fyrhjuls inställning e46

jag skulle göra en 4 hjulsinställning idag. Har en e46 som e sänkt med Monroe så den e rätt så sänkt kan man säga. Vet inte hur mkt eller hur jag kan få reda på det. Så när bilen skulle upp för att göra inställingarna så säger dom att den e olika hög på sidorna dvs den e högre på ena sidan än andra. Alltså vänster fram och bakhjul är högre än höger fram och bakhjul. Så han sa något om att stödämparna e felmoterade. Men jag har kört med den så i 2 år och visst har den dragit lite åt vänster. Men nu drar den märkbart mycket på motrvägen inte så mkt när det är låg fart. Hur var ska man göra? Vet någon , någon bra mekaniker eller verkstad i södra skåne, som kan sånt här? Var kan man köpa monroe stöddämpare om de skulle vara så att man måste byta dom?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror att Mekonomen säljer Monroe. Men är de felmonterade kanske det räcker med att rätta till det problemet
hur vet man vilken sänkning man ska ha, dvs hur många mm fram o bak? står det på stödmparna?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är fjädrarna som avgör höjden. Vet inte om du hittar någon märkning på dessa. Du behöver inte veta hur mycket den är sänkt för att göra en hjulinställning, utan bara om du är nyfiken nog ;)
Är den mycket sänkt brukar det vara problem att justera in camber-vinklarna korrekt. Detta brukar kunna lösas med excentriska brickor för fjäderbenets övre infästning. Ta reda på vad som skiljer vänster från höger och försök rätta till det och prova med en ny inställning.
nej jag tänkte mer att det är viktigt o veta hur mkt den e sänkt OM jag behöver köpa nya fjädrar eller komplett sänkningssats. Hmm förstod inte mkt med att lösa det med excentriska brickor... menar du att jag ska göra det själv eller någon verkstad? tack för svaren. Den e ju sänkt mer fram än bak. Fram e det kanske 2 cm mellan karossen och däcket.
någon som vet om Vianor är en bra värkstad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.