AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.217

Hur byter jag länkarmsbussning E30?

mi
2
mikken
318i Cabrio -92
Jag har monterat dit nya länkarmar men inga bussningar på min E30 - 92. Nu måste jag dit med de nya bussningarna men skulle vilja slippa montera bort länkarmarna igen. Går det?
Verkar som om bussningarna är väldigt svåra att trycka dit. Och hur fungerar det med hållarna till bussningarna? Kan inte ens få ut de gamla bussningarna ur hållarna. Tacksam för hjälp.

An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Det enklaste är nog att ta bort dom igen, varför bytte du dom inte när du ändå hade bort dom? När jag bytte så pressade vi ut/in bussningarna i en verkstadspress, det är nog ganska svårt annars. För att få ur den gamla bussningen kan du ju såga ur den, men då måste du ju få av den från länkarmen först. Sen kanske man kan pressa in den nya i ett skruvstäd?

Das leben ist kein probelauf!
mi
2
mikken
318i Cabrio -92
Jag var klantig helt enkelt som inte bytte bussningarna samtidigt :-)
Men menar du att det är svårt att pressa på bussningen på länkarmen eller att pressa in den i bussningshållaren? Hållaren kan jag ju enkelt montera bort utan att ta loss länkarmarna. Då skulle jag kunna ta hållarna till en verkstad och pressa ut/in de nya bussningarna. Sedan trycka på bussningen inklusive hållaren på länkarmen? Skulle det fungera?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du menar bussning nr 8 förmodar jag. Länk

Den behöver inte pressas. Jag har bytt den för något år sedan på min fd E30 och om jag kommer ihåg rätt var det viktigt att få rätt "vinkel" på den och att man hade ditt någon form av lim. Jag köpte original och fick monteringsråd vid inköpet från Novation. Jag tror att jag demonterade fäste i samband med bytet av bussningen och satt ihop länkarm-bussning-fäste, som en enhet, på arbetsbänken.

Av bilden ser det ut som det bör gå att lossa fästet istället för länkarmen om du redan har ny länkarm monterad.

Förodligen får du snart svar av någon somgjort det på senare tid, men press behövdes inte. Däremot krävs press om du skall byta spindelleden utan att byta länkarm, men med hänsyn till den lilla kostnadskillnaden är det väl värt att köpa ny komplett länkarm som du har gjort.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Kan stämma som Mats skriver, anledningen att vi pressade in bussningen var att vi hade tillgång till en press och var i en verkstad. Verkade enklast helt enkelt, men något lim använde jag inte och efter ca 1000 mil har dom inga tendenser till att lossna.
Angående hur bussningen ska monteras så finns det en pil på bussningen som ska peka åt samma håll som den gamla.

Das leben ist kein probelauf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.