AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.494

Ladda batteri

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
I påskas laddade för första gången batteriet ur. Efter en natt med -10 grader orkade batteriet inte dra startmotorn tillräckligt. Som tur var (det här hände givetvis ute på landet) fick vi hjälp av våra påskgöster och kunde med hjälp av startkablar komma igång igen.
Igår mätte jag batteriet på OK-macken i Slussen. mätaren visade 12.4 ampere och inga trasiga celler. Enligt föreståndaren behövde jag inte byta batteriet utan ladda upp det med en vanlig batteriladdare.

1. Batteriet är säkert minst 5 år gammalt - kan jag lita på att batteriet verkligen är i fullgott skick efter laddning eller ska jag iaf köpa ett nytt?
2. Vad är det för värden som anger om ett batteri är slut?
3. Hur underhållsladdar jag ett batteri? räcker det att jag kopplar på laddaren direkt på batteriet utan att ta ur det ur bilen?
4. Hur länge brukar man "underhållsladda"?

Som ni vid det här laget förstår är jag mer eller mindre novis i ämnet... Desto mer tacksam för tips!

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ett 5 år gammalt batteri sjunger nog på sista versen.
Det du mätte var förhoppningsvis polspäningen, som mäts i volt (inte ampere) - 12,4 V obelastat är ett normalt värde för ett nästan fulladdat batteri, men det säger tyvärr inte ett skvatt om batteriets kondition.
Laddning av blybatterier är en hel vetenskap - det finns dåliga laddare, usla laddare och så en och annan som är välkonstruerad och jobbar på ett sätt som är bra för batteriet. Ska du underhållsladda är det s.k. pulsladdning som är det optimala, om du har ett 'slitet' batteri krävs lite annat också.
Själv använder jag en laddare från CTEK, ett svenskt företag som är världsledande på just underhållsladdare. En bra CTEK kan du köpa på t ex Clas Ohlson för under 500 spänn.
Lite intressant info hittar du på CTEK:s hemsida Länk och på deras 'Laddarskola' Länk - lycka till!
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Stort tack för utförligt svar. Det som OK-macken använde var en digital dosa som tydligen även kollade cellernas kondition. Föreståndaren menade att så länge inte cellerna var skadade och den gav en så hög spänning (?)borde batteriet vara ok om jag underjhållsladdade det. (kollade vidare med en sån dår plastmätare som man stoppar i cigarettuttaget - den visade att batteriet gav tillräcklig laddning, äeven efter en ny kall natt..) Men jag tror nog det är som du säger att det snart är dags för batteriet att pensionera sig. Det känns dock smartast att börja med att investera i en bra CTEK laddare och underhållsladda gamla batteriet innan jag rusar iväg ock köper ett nytt .

citat från laddarskolan som ärfullständigt riktigt.
För hög spänning förorsakar kokning av batteriet. Batteriet blir oanvändbart på grund av uttorkade celler och spaltkorrosion som i sin tur beror på hög syrakoncentration och överhettning under laddningen.

om ni minns dåtidens bilar , amazoner/pv/volvo 140/ saab etc som bara gick och gick. där bytte man nästan aldrig batteri och de var av en viktig orsak
GENERATORN
Den leverade nämligen inte så mycket ampere förr i tiden då bilarna saknade dom monster förbrukare som sitter i bilarna idag med AC/starkare lyktor/dimljus/inredningsbelysning/stereo med 5 el 6högtalare etc.

Nutidens generatorer laddar på de dubbla minst och då säger det sig självt hur batteriet mår efter några år.

min bmw 324td hemsida Länk
Det där att moderna generatorer skulle vara skadliga för batteriet är nys, eftersom mellan generator och batteri sitter en laddningsregulator som ser till att batteriet laddas på rätt sätt. En generator med maxeffekt på drygt en kw tillåts iprincip aldrig att ladda med den effekten. Däremot är alla moderna bilar försedda med div elektronik innehållande transistorer , som läcker ( förbrukar ) ström vid stillastående, vilket saknades på din gamla amazon. Skaffa en CETEKladdare och underhållsladda och kör så länge det går med ditt gamla batteri. Det är inte åldern som brukar ta kål på batteriet utan antalet djupurladdningar,( I sämsta fall kan det räcka med en enda för att knäcka batteriet. När laddaren inte räcker till kan du köpa nytt batteri! Lycka till!/Spännande tillvaro.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.