AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.635

Vilken motor ska jag välja för 400hk?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ska bygga en busbil av en E30,

Klassikern med 325 med turbo och 535 delar är ju ett alternativ. Men jag tänkte ev köpa en hel 535 och bara ett E30 chassie.

Frågan är vilken motor som är roligast med 400hk? Vilken motorn är bäst o bygga på? Klarar M20B25 400hk med kompsänkning lr behöver jag byta ut delar. M30B35 ska klara 400 utan problem med kompsänkning vad jag förstår.

men de är mest karraktären på motorn, vad är bäst för cirkus 400hk? M30 lr M20
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
låter ju som att det är m30 (M30B35 ska klara 400 utan problem med kompsänkning vad jag förstår.)
större motor borde ju klara mer pulver utan att pressas som en liten.
har själv ingen erfarenhet av någon av dessa motorer men logiskt sett ska ju m30 hålla bättre. kan ju självklart vara så att m20 är en mer trimmvänlig motor och m30 inte håller för trim men har ingen aning om det.
hoppas det hjälper något
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Utan att veta något om resp. motors trimvänlighet/hållbarhet så hade jag spontant satsat på den större, känns ju som om den borde kunna ge ett bredare register, vilket iaf en bottenvrids-knarkare som jag tycker om.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Tanken med M20 är ju att den är mindre och kanske mer lättvarvad, roligare. Tänkte att någon har erfarenhet. M20 har ju turbokonverterats till fördärv, M30 ligger ju inte långt efter.
M30 passar rätt dåligt i E30, väger framförallt för mycket.
Den går t.ex. inte i utan att man lägger shims mellan karossen och framvagnsbalken, något som är helt värdelöst för geometrin i framvagnen.
Jag hade kört på M50B25, klarar 400hk utan större problem.
Även en M42 (I princip en 4-cyl M50) från 318is 16V går att plocka 400hk ur, men då krävs lite mer mods i form av smidda kolvar, gärna dieselveven för mer volym osv.
Båda ger mycket bättre väghållning och vikt/effekt än M30, som dessutom inte gillar att varvas. Den tål inte alls för lika höga varv som en M20, vevaxeln kommer i självsvängning.
Står valet mellan M20 och M30 så M20 alla dagar i veckan.
Det kostar kanske lite mer att få ur samma effekt men det är det värt.
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
klart m20 kan vara mer lättvarvad, men då är ju frågan om du ska ha 400 hk hur blir turbo lagget då? slö, slö och sen kommer detett jevla åka.. är det så roligt? tror nog att det är bättre att utgå från större snurra med mera bottendrag som inte behövs pressar så mkt för att få samma effekt. (bara min åsikt)
sen är nog m30n inte alls slö eller o-varvvillig den heller de är ju trots allt en bmw snurra :D
mvh andersson
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
markus kan du motivera varför man ska välja m20?
har absolut ingen som helst erfarenhet av någon av motorerna.

Ride hard die free
Nej M30 upplevs inte som direkt slö, men problemet är vikten, längden och höjden.
Sen lossar huben på veven om man varvar mycket, , det finns annan hub att köpa osv, men grundproblemet att veven svänger våldsamt på lite högre varv kommer man liksom aldrig ifrån.
Mer tänkt som landsvägsmaskin om man säger så, den konstruerades inte med banorna i sikte direkt.
535 växellåda är heller inget under av snabbhet.
Till M20 finns smidigare och modernare lådor som passar direkt, ZF från 325/525TDS t.ex.
Inga större problem med lagg i en 2,5l. sexa heller om det är riktigt gjort, 400hk är inte så himla mycket, även om givetvis en M30 blir starkare från botten.
Vikten går att komma runt lite grann genom att banka nere i hörnet på torpedväggen och sätta maskin så långt bak det nånsin går, men framvagnshöjningen kommer man aldrig ifrån.
Handlar det bara om att sladda och leka så spelar det ju mindre roll dock.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Bilen ska bli en busbil, sladda runt med och kanske dra några strippen repor.
Det ska framför allt bli en relativt billig busbil med massa effekt.

Fördelen jag ser med M30 (535) utan att ha någon som hällst erfarenhet är att man för en billig peng får en komplett bil med hållbar drivlina, stora bromsar.. och så motorn då, som då visserligen kan diskuteras.

Köper jag en 325 måste jag skaffa ny drivlina; vlåda och bakaxel. Dessutom kostar en 325 mer i inköpspris. 400hk är väl nästan över gränsen att en orginal M20 klarar, en M30 klarar 5-600 hk med orginalprylar.. kan va bra om jag vill försätta trimma. Kolvar och stakar är ju ganska dyra grejor. Billigare att svarva orginalkolvar lr skaffa M106-kolvar.

Tänke köpa en 535 och en E30 (i princip en kaross) för runt 10K och trimma för en 15? kanske. Är relativt händig och jobbar på en metallindustri så jag har alla möjligheter att göra egna lösningar.

Har turbokonverterat förut och mekat mkt bil men bmw är helt nytt för mig, haft 540in i drygt en månad nu, annars helt ny på bmw =)

För att få nån slutsummering, jag ska alltså bygga ett "steg 2" budget turbobygge. så de är inte på tal om några värstinggrejor. Bilen ska mest va en leksak som man kan burna och åka rakt fram med, 400hk är första målet men går gärna vidare när allt lirar. Går jag över skaffar jag nog ett riktigt sprut.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Japmax:

Säger så här angående m20 vs m30. Ska du ha en M20 med närmare 400hk ska/måste du svetsa toppen. Annars kommer den spricka. 15000:- på m20 blir nog svårt att nå 400hk. Håller själv på med en m20b23 o kommer väl hamna mellan 300-400hk. Kanske närmare 400hk. Men då har jag spenderat de dubbla vad du har i din budget.

Jag har svetsad topp, MLS, ARP o riktigt sprut till exempel. Bara de där är lite över 10k i pris.

Polarn har en 528 e28 med en m30b28 som han har turbokonverterat. Han har ett Haltech E6k sprut, o 350cc spridare. Han har inte gjort något alls åt motorn. Helt orörd alltså. han laddar 0,7bar o nu är spridarna bottnade = ca:320-340hk. Den bilen skicka på riktigt bra måste jag säga.

Va ut o testa lite mot min gammla M5 3,8l tidigare i hastigheter 100-220km/h o de va fan grymt jämnt.

Så han har M5 prestanda till en bråkdel av vad en M5:a kostar.

Enklast o kanske billigast o få mycket effekt är med en M30.

Nu är de bara att fundera vilken som kommer funka bäst för dig. Lycka till :)

///Micke
M5:an
Länk
Det blir betydligt billigare att plocka 400hk ur en M30 än en M20, men sätt den då hellre i en E28 eller E34.
Det blir snarare roligare med en sån även om de väger lite mer, bättre balans.
En E28 utan alltför mycket ljudisolering och inredning väger inte jättemycket mer än en E30 heller.
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
visst är e28:an den som är ganska lik e30?
om det är så så blir den med lite minskad inredning knappast tyngre än en e30.
frågan är då om man väljer e28 hur blir der med bak axeln om han ska ha en bus bil blir de volvo syndrom och diffar på höger bak?
hur mkt hk är det original i m30b35?
Om man vet om att den inte klara sky höga varv så kan man ju alltid köra på lite lägre det betyder naturligtvis inte att den blir tråkig,
400hk är sållan tråkigt och man behöver ju knappast varva 6-7000rpm för att det ska vara kul, bara titta på raggar v8 dom har mkt pulver men inte så höga varv.
sen är det ju din budget och då tror jag fortfarande att m30 blir bäst.

Ride hard die free
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.