|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 325 e30 -86 som jag ska byta avgas på och därav har jag fått några funderare... Jag tror inte att min bil (325:an) har lamda (har bara titta lite utan att lyfta bilen) men på realoem ser det ut som bilar med kat har lamda. Men en bil kan väll vara utrustad med lamda utan att ha kat, eller vise versa? Finns det bilar med lmm utan lamda? Mäter en lamda volym eller procent? Det finns ju bilar med "dubbla" avgassystem, tex min 325:a ett rör till cylinder 1-3 och ett annat till cylinder 4-6. Behöver man då ha en i vart rör eller räcker det med en i det ena? | |
|
Lambdasond och katalysator går hand i hand. Alla kat-bilar har lambdasond, utan undantag. Teoretiskt kan man däremot ha lambdasond utan att ha kat, men det är tämligen meningslöst. Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna ut från motorn, och reglerar (via motorns elektroniska styrsystem) bränsleblandningen till det man kalla "Lambda=1", vilket motsvarar ett blandningsförhållande luft:bränsle på ungefär 16:1 (viktdelar). Skiljer sig värdet för mycket från det fungerar inte katalysatorn, det är därför man har lambdasonden. |
|
|
LMM (=luftmassemätaren) mäter den viktmängd luft som motorn suger in. Motorelektroniken använder detta värde för att bestämma hur mycket bränsle som ska sprutas in. Lambdasonden kollar av så det 'blev rätt' efter motorn men innan katalysatorn, och ger signaler till motorelektroniken att korrigera om det är fel blandning. Lambdasonden mäter som sagt syre(vikt)halten i avgaserna - din 325:a har bara en sond, och den sitter på en 'tvärförbindelse' mellan de två främre avgasrören för att på så sätt mäta alla avgaser. |
|
| Tack för hjälpen, det fick en hel del att klarna. | |
|
Visst kan man ha katalysator utan lambdasond, men det finns inte i nya bilar. Fram till 1981 användes detta sytem, vanligen i USA. System med tvåvägsreglering har ingen lambdasond, de är open loop-system. Trevägsreglering kallas det om man har lambdasond, dessa system är effektivare och av closed loop-typ. I många fall t.o.m. ofta har lambdasond både före och efter katalysatorn. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik W, du har självklart rätt. Dock har oreglerade katalysatorer aldrig varit godkänt i Sverige, så det finns liksom inga såna bilar här (utom möjligen någon enstaka gammal flyttgodsbil från USA). Begreppsförvirring förekommer beträffande två- resp trevägskatalysatorer - detta har inget med regleringen att göra, utan med vilka skadliga beståndsdelar de tar hand om. En tvåvägskat är enbart oxiderande, och tar bort CO (kolmonoxid) och HC (oförbrända kolväten). Trevägskatalysatorer (som kräver Lambda-reglering) är dessutom reducerande och tar även bort NOx (kväveoxider, som verkar försurande) ur avgaserna. |
|
| Men motorn har alltså ingen större nytta utav lamdans värde utan lamdan sitter där för katalysatorns skull? Om jag sätter på ett avgassystem utan kat så fyller lamdan ingen funktion? Men jag kan väll inte bara koppla ur lamdan? | |
| Jodå, motorn måste ha värden från lambdasonden. Motorelektroniken slår bakut och går ner i 'nödläge' om signalen från Lambdasonden saknas, med ryckig gång, effektbortfall och högre förbrukning som resultat. Sitter det en katalysator på röret kan den ta skada av detta, eftersom risken är stor att blandningen blir 'fet' och förbränns i katalysatorn, som till sist smälter. Tar du bort katalysatorn inskränker sig problemen till dålig motorgång enligt ovan. Ta alltså inte bort lambdasonden, även om du kör utan katalysator! | |
| Vad innebär ett högt lamdavärde? Att bilen får för snål eller för fet blandning? | |
|
högt lamda värde = snålblandning mvh johan |
|
|
Gunnare: Räcker det med lambdasonder, eller måste jag ha tempgivare oxo för att komma ifrån nödläget? Jag har v12 m70. Min maskin sitter i en skogsleksak med ett minimum av elektronik. Vet att min fråga kommer lite sent, men du verkar ha koll. |
|
| en annan grej inom ämnet; jag har ju katalysator i min tyskimport, men ej någon lamdasond? hade av hela avgassystemet ända från turbon häromdagen och ingen lambda där inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.