AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.353

Snygg laserstörare?

Sida 2 av 2
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
-Per-
Med de nya kameraskåpen är det ganska meningslöst med radarvarnare. Radarn är i princip konstant aktiv, oavsett om skåpen tar bilder eller ej. Visst får du signal från en varnare, men det får du med en GPS som har kamerapositionerna inlagda också. Och GPS:en är, till skillnad från radarvarnaren, helt laglig.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
har fått placera om störaren vid bilbytet någon jävla skyddshinna i rutan tror de är en komfort ruta funkar bara vid backspegeln.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
gunnare.

GPS-varnarna är lagliga i Sverige ja, men inte i vissa länder i Europa väl? Har för mig att i alla fall bland andra Schweiz eller Österrike har förbjudit alla grunkor som kan varna folk för var det finns kameraskåp. Även Tom Tom och liknande vanliga GPS:er med skåpens positioner som waypoints är förbjudet. Ganska sjukt egentligen och man får hoppas att det inte letar sig hit. Men nuvarande inställning från myndigheternas sida är ju att folk som blir varnade om att det är skåp i faggorna kanske sänker farten, därför så är GPS-varnarna lagliga. Men egentligen gör ju då en radarvarnare i det avseendet samma jobb och borde kanske inte vara förbjuden den heller.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tinnitus,

det är i Schweiz det är förbjudet att ha waypoints för kameraskåpen i sin GPS. Det gäller även utländska fordon/förare, så ska man till Schweiz kanske man ska ta bort eventuella kameraskåp ur sin GPS.
I Sverige har tom Vägverkets Claes Tingvall uttalat sig i positiva ordalag om GPS-varning för kameraskåp - så länge det får förarna att hålla ner farten, och det är väl i alla fall det officiella syftet med kameraskåpen, verkar han vara nöjd.

Länk
Länk

För övrigt verkar vi vara överens om, att laservarnare/störare är ett osäkert sätt att slippa ifrån fortkörningsböter - visst funkar det under ideala förhållanden, förutsatt att man som förare är alert nog att få ner farten, och hinner slå av en eventuell störare och kanske även gömma undan den.
Min poäng är, att det ger en falsk trygghet som kanske, i förlängningen, får någon att köra väldigt mycket fortare än vad som är lämpligt i tron att varnaren/störaren alltid fungerar tillräckligt bra.
Stämmer att radarn normalt alltid är aktiv på nya skåpen, även kameran kan vara aktiv utan att den blixtrar, sen är det upp till änglarna i Övre Norrland att välja vilka skåp som skall börja registrera hastigheten med stillbilder osv.
Men mätningen är igång i princip alltid, för att kunna mäta medelhastighet osv, för att kunna mäta tiden för en viss bil mellan skåp A och B om man så vill osv.
Man har en ganska vass utrustning för att läsa skyltarna om man så vill, och allt kan uppgraderas och förbättras efterhand om man så finner önskvärt, det är ju en rätt vanlig dator och videoteknik i skåpen osv.
Det finns lite variabler i ämnet för laserstörare/varnare
Prolaser finns i mer än ett utförande, Prolaser II och Prolaser III är väl de som används här, möjligen fanns ett tidigare instrument också.
Det finns ett par olika sätt att försöka störa ut mätningen: Bländning med konstant "lysande" IR-ljuskälla, ger samma effekt som helljus för ögat, och svårt (men långt ifrån omöjligt) för operatören att låsa på målet.
Vidare kan man pulsa IR-ljuset och då företrädelsevis på samma repetetionsfrekvens som Prolasern själv sänder ut vid mätningen, eller på en frekvens som ligger väldigt nära. Resultatet blir en helt annorlunda respons för mottagaren i instrumentet och med ity följande annorlunda ljud i summern.

Stämmer att Schweiz har förbud mot varning för hastighetskameror i bilens navigator. Eftersom funktionen med kamerapositionerna inte är nåt annat än ett antal POI som är förprogrammerade, en funktion som det som bekant finns i alla navigatorer, så får man se till att kalla dessa för nåt annat än kameror. Kanske byta till en käck musiksnutt istf sirénljud eller vad man nu har, och sen blir det gula huset, gröna ängen, höga kullen osv istf i all oändlighet.
Bara ägaren vet ju att det kanske eventuellt även står ett skåp vid vissa POI, vad skall Sweizerosten göra åt detta?

FP
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej

Ska se om han har kvar boten så kan jag skanna denn och lägga upp den här, så slipper alla som vet bättre undra. Han överklagade och blev dömd i tingsrätten så det finns en del dokumentation i ärendet. Jag kan refera mål nummret så kan ni själv sicka efter den.

MVH

Carl
Om någon är intresserad av vad polisen får göra, när de får göra det samt vem som bestämmer när det skall göras, Googla på Rättegångsbalken 28 kapitlet. Där finns en del av regelverket som styr begreppet husrannsakan.
Kolla gärna in 28 kap, 5 §. Där framgår att husrannsakan INTE får ske hur som helst.

Förkovra er pojkar !

NN/
Självklart får den inte ske hur som helst, vem har sagt annat? Men om straffsatsen är satt över en viss nivå så behöver man inte invänta åklagarens papper för husrannsakan, utan kan utföra denna omgående. I fallet med laserstörare är nivån satt så högt, även om man sedan kanske ytterst sällan utdömmer detta straff, fast det är ju en annan femma.

FP
Visa användare
117
toller
530d touring -02
Jag tror att vi nu kan summera att det är bökigt att åka "säkert" fort, störare eller ej eller varnare!!! Min Cobra fungerar bra men som en del säkert vet kan man åka med lite för mycket annat att tänka på än just passa sig för ordningsmakten, plöttsligt har dom stannat en för en normal Blåsning & visa kortet, taskigt men sant har man säkert glömt ta bort varnaren. Så man blåser & visar kortet & allt är lugnt!!??? så ser polisen vad man har i rutan & vipps får man 4000 i böter & varnaren åker i polisens förvar!!! Säkert??! får man nog även ännu en prick!! eller?? nöjer dom sig med böter tro??? Skulle vara bra med en TomTom med laservarnare i!!! får väl ta & försöka bygga in den i en sådan;;; Skämmt
Mvh Schnitzer
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Vad gäller kameraskåpen så är väl det bästa att skaffa en sån där störlins till nummerskylten, då kan ju skåpena hålla på och papparazzi-fota bäst dom vill. Vad gäller konstaplar som leker star wars med sina laserpickadoller i ute i busken så blir det ju knivigare, lasern är ju lite knepigare att lura. Själv har jag hygglig koll på vart dom brukar stå på e4an mellan jobbet och hemma så där håller jag igen lite.
kilroy
"Vad gäller kameraskåpen så är väl det bästa att skaffa en sån där störlins till nummerskylten, då kan ju skåpena hålla på och papparazzi-fota bäst dom vill."

Ett annat alternativ är ju att respektera fartkamerorna och dom hasighetsgränser som finns just på fartkameraövervakade vägar...

Annars ökar ju risken att vi hamnar här...

Länk

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Böter och förverkad utrustning räcker säkert. Pricksystemet fanns för länge sedan men är nu borta, men man diskuterar att införa detta system igen.
Tanken en Navigator som dubblar som laservarnare är kanske långsökt men principen är inte fel. Det gäller just att utnyttja ev. "bieffekter" av någon annan fullt godkänd utrustning. T.ex är det fullt tillåtet att använda en radiomottagare och lyssna på vad man vill i Sverige.
En radarsändare är också en radiosändare och det är inget omöjligt att ha en radiomottagare för mikrovågsfrekvenser. Det är först när man utför den och marknadsför den specifikt som en radarvarnare som den blir olaglig.
Omvänt så har många någon gång haft en polisscanner eller annan kommunikationsmottagare för att lyssna på all möjlig trafik osv. Innan GSM/3G osv fanns NMT, och innan dess MTD och flera andra mobila telefonisystem som det gick alldeles utmärkt att avlyssna. Samma sak här, fullt lagligt i Sverige, det står till och med inskrivit i vår grundlag angående radiomottagning. Vad inte många känner till är att apparater för just avlyssning av mobila telefonsamtal aldrig varit tillåtna, men bara om apparaten var enbart konstruerad för dessa frekvenser och marknadsfördes för detta osv. Vilket de så klart aldrig var...
Alltså ungefär vad som gäller för radarvarnare idag.

FP
FredricF
Vill bara påpeka att det är lätt att "se" en IR-diod om man tittar genom en digitalkamera eller videokamera av enklare slag. Speciellt en som blinkar hela tiden.
Prova t.ex. med fjärrkontrollen till TVn och kameran i telefonen.

Om farbror blå vill så kan han med billig utrustning hitta en (påslagen) laserstörare på ca 3 sekunder.

/Fredric
Stämmer, det finns också enkla aktiva detektorer med en lysdiod som tänds så fort det finns IR "i luften", och även passiva detektorer i form av en liten platta som omvandlar IR till synligt rött ljus.

FP
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
gunnare
Att de är aktiva konstant visste jag inte, då har man ju ingen användning för radarvarnaren...

Visa användare
117
toller
530d touring -02
Jag ska i alla fall ut på vägarna nu!!! Då kommer jag att använda mig av min aktiva Gps samt min Tom-tom & givetvis Cobran sen även en massa tur!!!
Trevlig helg på er alla & ta det försiktigt med högerfoten!!!
Länk
Mvh Schnitzer
Visa användare
117
toller
530d touring -02
En annan bra grej är Head Up displayen!!! Man missar inte hur fort man kör i alla fall!!!
Länk
Mvh Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.