|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet om det finns någon Lasrestörare som inte syns!! Kanske att montera i fronten så osynligt som möjligt, jag har läst att det ska finnas något sådant. Har någon monterat en så med bra resultat??? ska vistt fungera på Kameraskåpen också!!! Jag tycker att min Cobra fungerar bra men den syns lite för bra! Sambon skulle vilja ha den dold & jag med!! men den sitter ju mitt i rutan så det är väl bara en tidsfråga innan man blir stoppad & glömmer ta bort den i tid!!!Länk Mvh Schnitzer | |
|
Är det störare elle varnare du är ute efter? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Både och eller så får man montera bägge "bara" det är bra grejer som verkligen fungerar!! Måste finnas någon som tillverkar dessa grejer med lite kvalitet´s känsla!! Trotts allt ,om man ska montera sakerna på "sin" pärla vill man ju helst att det ska vara första klass!! Så svaret på din fråga är måste man välja emellan Störare & Varnare, så måste jag veta vad som är effektivast!! Har för mig att det var något företag i Danmark som sålde en störare, men den var ju inte så osynlig vill jag minnas. Länk Mvh Schnitzer |
|
|
Både laservarnare och störare är, som du kanske redan vet, olagliga. Dessutom är de tyvärr inte värst effektiva - det är ganska riskabelt att köra fort och lita på att varnare/störare upptäcker alla fartkontroller. Anledningen är, att polisens laserinstrument bara sänder ut laserljus precis i mätögonblicket, och att ljusstrålen dessutom är väldigt smal och koncentrerad. Dessutom har laserinstrumentet en ytterst snäv 'mottagningsvinkel'. Varnare funkar visserligen rent tekniskt, men inte förrän de träffas av en laserstråle. Den varnar i praktiken i samma ögonblick som din hastighet mäts, och då är det så dags..... samma med störaren; laserdioden som skickar 'störljuset' kan (precis som i polisens laserpickadoller) bara vara igång några sekunder utan att överhettas, så det man gör är att ha en laservarnare som 'triggar' igång störljuset. Även här går det hela igång i samma ögonblick som din hastighet mäts. Kanske har du tur och störaren lyckas slå ut polisens instrument innan det låst på din hastighet, men då vet å andra sidan polismannen att det är något skumt eftersom instrumentet får spader. Troligen stoppar han dig då, inte för fortkörning, men för att söka igenom din bil efter störaren. Han lär hitta den, och då får du böta för det och kanske för fortkörningen också. Själv har jag min GPS laddad med positioner för alla fartkameror och alla kända 'laserkontrollplatser', så jag får ett larm och kan vara extra noga med att hålla fartgränsen förbi dessa platser - även om man går in för att köra laglydigt, kan det ju hända att man glömmer av sig eller missar en skylt..... ;-) |
|
|
Tack för bra info i frågan vad som är vad!! Har en activ gps i min bil & jag är helnöjd, det gäller "bara" att uppdatera den så man har alla kameror! Har såna i alla mina bilar faktisk!! Det är bara så svårt att hålla rätt hastighet, men javist går det. Men jag kör mycket med Hästtransport & 80 känns inte som en naturlig hastighet!! Har även en kobra (laservarnare) men så för en månads sen började den signalera "LASER!!LASER!!" 115 km/h med släp & det var ju redan kört, så det var bara att betala & se glad ut det kunde ju ha gått fortare!!! Så nu försöker vi (jag & min Sambo) hålla oss till hastighetsbestämmelsena!! 30 50 70 80 90 110!! sverige är ju inte så stort & man kommer ju fram så småningom än då!!! Eller??? Det gäller bara att lära sig köra lagligt!! & hoppas dom höjer hastigheterna för släpvagn, ialla fall så man kan flyta med den övriga trafiken!! Mvh Schnitzer |
|
|
gunnare. Du har inte helt rätt i dina påståenden ovan, tyvärr. Det finns laserstörare som har sina laserdioder igång hela tiden utan att överhettas. Jag har själv haft en sådan model och sett flera andra med samma funktionsprincip. Det är sant att en varnare inte reagerar förens den får laserstrålar på sig, men de flesta varnare kan idag ta upp laserstrålar i hela 360 grader, om än med varierande effektivitet varvet runt. Känsligast är de framifrån. Det är helt sant att man aldrig kan lita 100% på vare sig varnare eller störare. Men de fungerar faktiskt oftast väldigt bra. Saken är ju den att polisen inte alltid får låsning på målet de skjuter på direkt, utan det kan ofta ta någon eller några sekunder att träffa målet riktigt och få låsning. Under den tiden så hinner oftast varnaren gå igång och man har en god chans att hinna få ner farten till lagligt innan polisen får låsning och ser en hastighet i pistolens display. Jag vet detta för jag har skjutit mycket med laserpistol just för att testa detta. Men står polisen bra till och har bra läge och avståndet är kort, så är chansen att man hinner få varning och reagera väldigt lite, ja närmast noll. För under bra förhållanden så har polisen ett låst värde och fullbordad mätning på några tiondelar av en sekund. Men, och detta är viktigt att komma ihåg. Om man inte kommer som första bil mot polisen (den är i det läget nästan garanterat rökt) utan kommer som bilen bakom eller några bilar bakom den första bilen raden. Så är chansen att varnaren går i gång på "läckstrålar" mycket stor, när polisen skjuter på den första bilen. Då har man tid att reagera och korrigera hastigheten. Har man störare så ska den vara på hela tiden som jag skrev ovan. Och helst ha en varnare med. När varnaren slår larm så försöker man få ner farten till lagligt och slår sen av varnaren. Polisen får då först ingen låsning vilket är vanligt så när han sen får en låsning några sekunder senare (när störaren slagits av) så är chansen stor att han är nöjd och inte anar ugglor i mossen. Men det beror ju på hur det ser ut i varje enskilt tillfälle. Långt avstånd och han kanske har haft lite seg låsning på flera bilar där, och att man inte gör en fyrhjulslåsning när man justerar hastigheten, ökar ju chansen för att han inte blir misstänksam. Likaså kan olika karossformer ge olika bra reflex och träff för lasern. Starka halvljus eller helljus kan minska laserns möjligheter till låsning eller fördröja den. Hur jag kan veta allt detta? Ja jag har en polare som är polis och har tillgång till laserpistol, och vi har varit ute och testat detta flera gånger under åren. Och han har gett sin bild av hur polisen uppfattar dessa situationer. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
kilroy |
Min svägerska är trafikpolis i Skåne och vi diskuterar rätt ofta olika mätmetoder. Jag är långt ifrån någon "mätexpert" men efter att blivit lite "pressad" så brukar hon medge att det visst finns möjligheter som privatbilist att undvika lasermätningar under vissa omständigheter. Med andra ord...jag tror inte Dr Tinnitus är helt fel ute. Som vanligt brukar "folke" sitta inne med vederhäftig information... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Många har provat radar/laservarnare och störare. För att de skall kunna fungera måste de vara synliga. Det blir allt några moment att utföra när störaren skall stoppas efter varning osv. Samtidigt skall ju helst allt kunna kopplas ur och plockas undan i en hast också när/om man blir stoppad. Jag har läst att skickliga förare klarar detta.. fast inte så troligt. Sambon skall också klara det.. Stoppad blir du ganska sannolikt eftersom störaren ger en ganska distinkt störning/indikering som avviker från vanlig "icke låsning" på Prolasern. Konstaplarna "älskar" att gräva fram grejorna, reglerna/straffsatsen är satt sådan att man inte behöver husrannsakan för att få undersöka bilen, om inte föraren frivilligt ger upp, resultatet blir förverkad utrustning och dryga böter. Jag rekommenderar starkt en kameravarnare t.ex Active GPS och någorlunda försiktig körning. Uppdateringar behöver inte vara speciellt betungande, snart är ju alla kameror/positioner på plats. Att störa ut kameraskåpen låter sig inte göras tyvärr, dessa jobbar med radar. FP |
|
kilroy |
Skall vi tolka "folkes" svar som att det faktiskt finns en möjlighet att undvika lasermätningar...även om det kräver lite speciella speciella omständigheter? När det gäller fartkameror har jag själv en GPS-varnare som varnar för fartkameror i god tid. Den fungerar, enligt min uppfattning, perfekt. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Nej, det är inte budskapet, snarare tvärt om. Teoretiskt kan mycket se rätt ut, speciellt i försäljningsbroschyrer, men praktiskt är det ingen bra lösning alls! FP |
|
|
Jag stöttar Folkes uppfattning till 100%. Självklart finns det tillfällen när laserstörare/varnare fungerar, och rent tekniskt är det i allmänhet fullt fungerande grejor. Problemet är att omständigheterna vid fartkontroller ofta är sådana, att man inte kan lita på få varning i tid, resp att 'utstörning' av mätningen verkligen räddar en från att bli stoppad och få påföljder. Bortkastade pengar och en 'falsk trygghet' i mina ögon. Sen kan vi diskutera i all oändlighet hur man ska hantera prylarna för att eventuellt klara sig i alla tänkbara och otänkbara situationer, men den diskussionen leder knappast nån vart. Kör som folk, var vaksam och ta ansvaret om du råkar åka fast är väl mitt budskap. |
|
| Rocky Mountain, radar laser detector,laser scrambler funkar bra tycker jag liten som en snusdosa. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Intressant länk kanske ? Tror inte dom är så bra i rondeller i allafall :) ///MVH Hasso Länk |
|
Som redan nämnts, om det skall blir lite användbar effekt så måste störaren med sina pulsande IR-dioder ha en viss (ganska hög) effekt, sitta riktad framåt, helst utan vinklad ruta imellan som ev. är lätt tonad och/eller har värmereflekterande skikt osv. Alla har vi sett den "berömda" garageöppnaren, Blinder osv som monteras i fronten... Har man tur så varar de kanske en hel säsong i miljön som de utsätts för, och de är som bekant inte gratis. När de jobbar och fungerar så kan jag lova att konstapeln ser/hör skillnad vid sin mätning, och bilen stoppas osv, i annat fall är de inte lämpade som hastighetskontrollanter enligt mig. Små enheter inne i bilen med glitter och bling-bling och kraftigt uppschasade prestanda med tillhörande fantasifulla namn ger jag inte mycket för, tyvärr. De har inte de tekniska förutsättningarna för att kunna göra ett relevant jobb. Man kanske inte vill ha pulsande IR-dioder med 360° täckning inne i kupén, tror inte det är bra för ögonen på det korta avstånd som det rör sig om. Skall vi nu vara ärliga så är chansen liten att på några sekunder kunna både köra bilen och samtidigt avaktivera, plocka bort och gömma varnaren/störaren. FP |
|
|
Folke, glöm inte att du ska hinna bromsa också.... en annan 'fara' är ju, att man faktiskt riskerar att bli stoppad och bötfälld för laserstöraren, även om man råkar köra igenom en laserkontroll i laglig hastighet. Funkar störaren, får ju inte polisen något vettigt mätvärde och stoppar följaktligen bilen för att leta störare. |
|
|
Har en kompis som hade en laserstörare inne i sin bil och blev stoppad, polisen började genast genomsöka hans bil efter en störare. Men han stoppade den i fickan på jackan och gick ur bilen. Polisen hittade den aldrig (iom att det inte får gör en kroppsvisitation, inte tillräckligt högt upp på straffskalan) MEN han fick böter endå, men körkortet är ju kvar men det blev ju lika dyrt, 4000:-. MVH Carl |
|
|
Slippy : Vad fick kompisen böter för? |
|
| Laserstörrare, trots att de inte hittade den. | |
| Det känns ju väldigt märkligt... Stämmer verkligen det? | |
|
Mycket prat (om än inte struntprat) och få som använder sig av störare verkar det som. Jag ska montera en Blinder som jag köpt, kan återkomma när jag har fått någon sorts erfarenhet. Gällande kameraskåpen kan en radarvarnare vara behjälplig för att identifiera vilket skåp som är aktivt. Tillverkaren BELs 9xx-serie samt Valentine (One) är varnare som jag läst gott om. Eventuellt ska jag skaffa en sådan också, dessvärre har tyskarna mer sofistikerad utrustning för att mäta hastighet än det finns i Sverige. |
|
|
Jag tackar moderatorn för att både gunnares opassliga inlägg, och mitt svar på det har raderats. Tyvärr försvann ju även den sakliga delen i det inlägget jag skrev, så jag får väl ta det en gång till. Folke. Polisen hör normalt inte någon skillnad på om det är störare eller inte i bilen. Titta på filmen det länkades till här ovan så ser du ju det själv. Normalt blir enda skillnaden att det tar mycket längre tid innan lasern får låsning, vilket givetvis kan göra polisen fundersam. Men som vi ser i filmen ovan så sker det även utan störare att det tar 1-3 s under bra förhållanden för laserna att få låsning. Det kan med lite sämre förhållanden helt normalt ta ännu längre tid. Tid som man alltså då kan hinna både reagera och bromsa ner farten på. Att få ner farten med 10-4o kmh kan gå på ett par ögonblick plus reaktionstiden på ca sekunden. Inget som är omöjligt alltså. Är man så korkad att man låter störaren vara på när varning kommit, ja då får man ju skylla sig själv om man blir stoppad, för då blir givetvis polisen misstänksam. Den berömda garageöppnaren har jag själv haft ett ex. av och den funkade i de tre åren jag hade den på bilen året runt. Jag sålde den sen till en kompis och den har gått på den bilen ca 2 år nu. Men sist vi kollade med laserpistol på den så funkade det men det märkdes att störaren hade tappat en del av stinget. Antagligen har dioderna börjat ha gjort sitt. Störare som är inbyggda i en varnare som ska sitta inne på vindrutan funkar de med, och förvånansvärt bra i flera fall. Men de är inte på samma nivå som de som monteras i fronten, av de skäl du själv radade upp. De brukar dock oftast bara ha störfunktion rakt framåt och ev rakt bakåt. Jag minns ingen nu som har 360 grader störare, men däremot har de flesta 360 graders detektion av laser via en prisma. Som jag skrivit tidigare så har jag testat med polisens laserpistoler många gånger på laserstörare och varnare, och de funkar oftast bra, ja väldigt bra. Bara folk har monterat dem på ett bra sätt. Tittar man på filmen ovan så ser man ju att en varnare som normalt piper direkt en får laser på sig, går på bråkdelen av en sekund normalt, i många fall hade gett förarna tid att bromsa ner även fast de inte hade störare i bilen. Hade de haft 10-20 knyck över så hade de haft skaplig chans bara med en varnare om de varit lite alerta. Men i andra fall så fick polisen låsning nästan omedelbart, och då är man givetvis rökt om man är den bilen de skjuter på. Är man någon av de andra bilarna så hade en varnare oftast gått igång även på de bilarna trots att polisen skjuter på en annan bil. Det låter i mina öron högst osannolikt att nån skulle få böter för något som inte har konstateras, alltså få böter för störare fast ingen störare hittats. Dr Tinnitus Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.